Zonder het ooit te hebben beseft, heb ik jarenlang dagelijks een van de gevaarlijkste kruispunten van Nederland gekruist. Met auto het meest, maar ook te fiets en te voet. De kruising Middelweg-De Weel in de Grote Waal is op drie na het gevaarlijkste kruispunt van Nederland. Dat is onderzocht en het zijn echte deskundigen die dit hebben geconstateerd. De vierde plaats bereiken op landelijk niveau wil je best graag op een heleboel gebieden, maar natuurlijk niet op het gebied van verkeersgevaar.
Ik heb het nooit echt door gehad. Natuurlijk weet je dat je vaak te maken krijgt met fietsers en die kunnen afslaan of een van de kruisende wegen oversteken. Vooral voor de overstekers moet je even uitkijken en dat schijnen iets te veel fietsers en automobilisten niet grondig genoeg te doen. Er is bij één van de aangesloten wegen een zebrapad. Ontelbare keren zijn mevrouw Grosthuizen en ik de weg via dit zebrapad overgestoken. Voor zover wij ons kunnen herinneren probleemloos. Je begrijpt nu dat dit bericht ons enigszins verbijsterd heeft. Kennelijk zie ik veel meer over ’t hoofd dan ik wil aannemen.
Er zijn slachtoffers gevallen op deze kruising. Een rotonde is het, met een kunstwerk van scheepsmetaal erop. Je kunt niet over de rotonde heen kijken om te zien of aan de overkant verkeer nadert. Dat zou ervoor moeten zorgen dat de verkeersdeelnemer extra alert is op verkeer dat links van hem of haar de bocht om komt sjezen en in te schatten of dat nu verder de rotonde om gaat of eerder afslaat. Je kijkt of er een richtingaanwijzer knippert of dat er een hand wordt uitgestoken. Ik moet zeggen, dat ik dat de afgelopen week al door drie automobilisten en twee fietsers heb zien doen.
Ik vrees dat de doorsnee weggebruiker meestal moet afgaan op een actie die het meest waarschijnlijk zal komen. Fingerspitzengefühl in het verkeer moet ontwikkeld worden en vaak denk ik dat ik de truc aardig door heb. Bij deze gevaarlijke rotonde, maar ook bij de rotonde verderop bij de kruising Middelweg-Berkhouterweg. Slaat de automobilist, die ik voorrang moet geven omdat hij iets eerder op de rotonde rijdt dan ik, af naar de Middelweg of draait hij nog voor me langs richting Berkhouterweg? Het komt aan op het herkennen van het subtiele verschil van koers op de rotonde. Stuurt de auto iets naar buiten of blijft hij vlak langs het centrum van de rotonde?
Er zijn veel fietsers met een e-bike. Die zijn niet alleen bij rotondes bloedlinke verkeersdeelnemers, maar overal op elke weg. Je ziet leeftijdgenoten van ons met een e-bike en geen fietshelm. Je hoeft geen verkeersexamen te doen wanneer je op latere leeftijd de fiets of e-bike neemt. De laatste verkeerslessen voor de fiets zijn zeer lang geleden geweest en je mocht echt nog naar de HBS wanneer je gezakt was voor je verkeersdiploma. Ergo: de openbare weg en zeker die in Hoorn in de grote Waal is een stuk asfalt waar je ontzettend goed op je tellen moet passen.
Landelijk de vierde plaats behalen in iets mag best wel een beetje breed worden uitgedragen. De rotonde in de Grote Waal is nu echt iets bijzonders. Mijn voorstel zou zijn dat bij nadering duidelijk aan gegeven staat met bordjes met de tekst dat deze kruising de op drie na de gevaarlijkste is van heel Nederland. Je hoeft bij het verlaten van de rotonde geen bordje te plaatsen met: Gefeliciteerd! Je bent er heelhuids door gekomen! Misschien, wanneer dit niet voldoende helpt, kunt je een scherm plaatsen waarop het bereikte aantal gewonden en doden sinds januari van dit jaar. Want het is absoluut niet eg wanneer deze en andere kruisingen in Hoorn niet of nauwelijks voor komen in de nationale tellingen. We mogen best om andere redenen bekendheid krijgen!
Nu moet ik mezelf blijven voorhouden niet bij elke andere rotonde te gaan denken dat die rotonde qua verkeersgevaarlijkheid niks voorstelt. Zeker voor mij niet, vanwege de tienduizendvoudige ervaring op de gevaarlijkste rotonde van Hoorn. Niet denken dat mij dus niks kan overkomen op alle andere kruispunten in Nederland, op die drie nog gevaarlijkere dan, maar daar was ik toch al niet van plan naar toe te gaan. Het is misschien ook een goed idee om ervoor te zorgen dat de voorrangsafwikkeling op rotondes overal in Nederland precies volgens dezelfde regels gaan.
Vandaag kruiste ik het kruispunt al vier keer en elke keer moest ik denken aan het risico. Ik heb dus al een waarschuwingsbord, niet voor, maar in mijn kop.
De inhoud van de column is uitsluitend voor rekening van de auteur. HoornRadio/HoornGids is niet ge- of verbonden aan een politieke partij of welke politieke richting dan ook, maar geheel autonoom, onafhankelijk en ongebonden.