• Sjaak Grosthuizen
  • Evert A. van Hoorn
  • Riet van der Lee
  • Wally Ooms
  • Johan van der Tuin
  • Jan-Simon Minkema
  • Stuurman aan wal
  • Verhalen
  • Binnenstad
  • Hoorn-Noord
  • Venenlaankwartier
  • Grote Waal
  • Risdam-Zuid
  • Nieuwe Steen
  • Risdam-Noord
  • Kersenboogerd
  • Bangert-Oosterpolder
  • Blokker
  • Zwaag
overzicht

Toekomst

Column van Sjaak Grosthuizen

Sjaak Grosthuizen schrijft zijn column

Gepubliceerd: 15-02-2020 | 16:10:00

Laatst gewijzigd: 15-02-2020 | 16:10:01

HOORNGIDS | De toekomst is een gesloten boek. Er zitten pagina’s in die op eerdere pagina’s lijken, met déja vu-alinea’s en dat is een aanname die iets verder lijkt te gaan dan koffiedik kijken. Voor een montere blik op wat er in het verschiet ligt, is het ook nodig dat je in het verleden de ogen open hield. En deze kunst van het schouwen hoort een wezenlijke eigenschap te zijn van politici. Natuurlijk is dat in de meeste gevallen niet geheel voor elkaar, maar met een vaste blik, een zekere houding en de juiste gebaren erbij, kun je tegenover de argeloze kiezer heel overtuigend profetisch over komen.

Hier moest ik aan denken, toen in de raadscommissie van deze week het parkeren in de Poort van Hoorn op de agenda stond. Je weet, in de toekomst van dit project, die misschien zelfs in de volgende raadsperiode al wat concretere vormen zal tonen, zullen auto’s ook een in die tijd passende plek geboden moeten worden. De Poort van Hoorn is de naam voor de aanpak van het stationsgebied, dat geheel op de schop gaat om plaats te maken voor iets dat past bij een stad die op de toekomst gericht is. Er moet daar gewoond, gewerkt, aangekomen en vertrokken worden op een manier waar we hoognodig aan toe lijken te zijn, maar waar nu nog aan moeten wennen.

Zie dan maar eens op dit moment al maatregelen te treffen die een ambitieuze ontwikkeling naar een betere stad niet in de weg zitten. We hadden het dinsdag over parkeren. Alleen al over het punt voor hoeveel auto’s een plekje moet zijn, werd eindeloos gedelibereerd. Volkomen terecht natuurlijk, want nu te benauwd beslist, wordt straks benauwend ervaren. Een houding van: wie dan leeft, wie dan zorgt is verwerpelijk en werd dan ook door geen enkele fractie monter uitgedragen. Maar zeg nu zelf, wat is een beter besluit: een parkeergarage voor 1000, 1100 of 1250 auto’s?

Hier komt het staren in het ongewisse, dat plaats moet maken voor beleid dat niks te veel heeft gekost en voor de werkelijkheid van straks adequaat blijkt. Geen enkele partij wil straks nagewezen worden als megalomaan of als kruidenier. Van achteren kijk je een koe in de kont, zegt het spreekwoord, dat over een jaar of 10-15 gebezigd zal worden door de partijen die nu het college vormen. Gelukkig zijn er op dit moment fracties die absoluut niet willen worden aangekeken als een fractie die zonder blikken of blozen geld dat van de grote hoop komt over de balk smijt.

Argumenten voor en tegen het aantal van 1250 waren voldoende te horen, maar er kwam geen enkel voorstel om het aantal op te trekken naar 1500 of meer parkeerplaatsen. Zullen er wanneer Hoorn succesvol wordt opgepimpt er zelfs zoveel auto’s naar de binnenstad willen toeren dat zelfs Menno Jas, van de autorijden minnende DRP, zich in de weelderige haardos grijpt omdat ook hij te zuinig bleek? Het argument dat Samir Bashara, de wethouder van ik-wil-geen-auto’s-in-de-binnenstad-maar-ze-moeten-wel-allemaal-deze-kant-op-rijdenzaken graag een zo klein mogelijke parkeervoorziening en dus zo groot mogelijk ontmoedigingsparkeerbeleid wil inzetten, klopt niet, naar zijn eigen zeggen. Hij kwam zelfs met een briljant voorstel: we zetten een gebouw neer met meerdere functies. Bovengronds, want het graafwerk maakt alles ontzettend veel duurder. Het parkeergebouwplus kan, wanneer zich daartoe de noodzaak aandient, veranderd worden in een gebouw met nog meer parkeerplekken.

In de discussie werd door Roger Tonnaer ook nog zijn gesprek met een heuse wetenschapper aangekaart, door Roger zelf, om duidelijk te maken dat in de toekomst juist meer en niet minder auto’s de gang naar stedelijke neringgebieden zullen maken en dat bleek nauwelijks doorslaggevend. Iedereen weet hoe ver de plank kan worden misgeslagen door wetenschappers. Hoe het ook zij: het voorstel van het college werd met een slag om de arm aangenomen, want er worden nog raadsinstrumenten gehanteerd.

Kijken in de toekomst blijft een spannende sport met een feestelijk hoera voor degene die over een aantal jaren mag uitroepen dat zijn of haar visie de koffieprut ver oversteeg. Even een klein vraagje waar ik deze week ook over tobde. Mag je iedereen die had voorzien dat Judith Michel-De Jong burgemeester zou worden een ware profeet, voor wie de toekomst een open boek is, noemen?

Gerelateerde artikelen


26-10-2024 - What’s in a name?
20-10-2024 - Vingers in de pap
13-10-2024 - Ik heb een ome en een tante in Den Haag, tjing boem!

Tags


sjaakgrosthuizen

Overig nieuws


14-11-2024 | 22:55:00 - Website Streekomroep West-Friesland gelanceerd
01-11-2024 | 15:53:20 - Brief aan Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA)
01-11-2024 | 11:28:25 - De Noord-Hollandse gemeenten willen ruim 14.000 opvangplekken realiseren voor de spreidingswet
01-11-2024 | 08:43:00 - Hart van Hoorn eist volledige openheid over azc-plannen: WOO-verzoek ingediend
30-10-2024 | 16:40:48 - Vernieuwen riool en nieuwe inrichting Johannes Poststraat
29-10-2024 | 22:49:00 - Historische stoomlocomotief uit 1918 krijgt nieuw leven in Hoorn
29-10-2024 | 22:27:58 - Oud Hoorn: Herleef de kraaktijd in Hoorn met lezing over roerige jaren
29-10-2024 | 20:45:00 - Fractie Breuker geeft reactie over het geschil bij ÉénHoorn
29-10-2024 | 16:37:00 - Verkeer kan weer ongehinderd door op gerenoveerde A7-brug bij Purmerend
29-10-2024 | 08:08:00 - Gemeente Hoorn werkt aan toekomstplan voor sportparken
28-10-2024 | 15:44:00 - Lokale partij ÉénHoorn wenst duidelijkheid en zet juridische stappen tegen de groep Breuker
28-10-2024 | 13:00:00 - Column: De klok terug, maar waarom?
28-10-2024 | 11:58:00 - Resultaten (beker)voetbal 26 en 27 oktober
27-10-2024 | 16:16:00 - Automobilist rijdt lunchroom binnen in Zwaag, pand zwaar beschadigd
26-10-2024 | 23:30:00 - What’s in a name?
26-10-2024 | 18:12:00 - Dode en zwaargewonde bij motorongeval op oprit N307 bij Hoorn
24-10-2024 | 16:45:13 - A.C. de Graafweg (N241) officieel geopend
24-10-2024 | 11:20:00 - Feestelijke intocht Sinterklaas in Hoornse haven
23-10-2024 | 01:12:00 - Cultuurnota op nieuwere leest
22-10-2024 | 22:55:00 - Charles Webster vervangt tijdelijk raadslid Aart Ruppert
22-10-2024 | 22:42:00 - Raad akkoord met indeling parkeerzones met hoger tarief voor de binnenstad
22-10-2024 | 22:38:00 - Deel van het stadhuis monument?
22-10-2024 | 22:31:00 - Begrotingswijziging opnieuw in stemming
22-10-2024 | 22:21:00 - Recreatievisie West-Friesland geaccepteerd
22-10-2024 | 15:26:45 - Luisteren en schaken in Bibliotheek Hoorn
22-10-2024 | 12:18:00 - Dodelijk ongeluk bij Oostereiland in Hoorn
22-10-2024 | 08:24:00 - Raad Koggenland verwerpt plan voor groot asielzoekerscentrum bij de Leekerlanden
21-10-2024 | 15:36:00 - Fietser ernstig gewond bij aanrijding met bestelbus in Zwaag
21-10-2024 | 12:00:00 - Column: De natuurlijke dreiging en die uit onszelf
21-10-2024 | 11:40:00 - Resultaten voetbal 19 en 20 oktober [video]
20-10-2024 | 19:50:01 - Station Hoorn Kersenboogerd in verbouwing: Vervangend busvervoer en wegafsluitingen

Laatste nieuws

Tagcloud


  • binnenstad
  • coronavirus
  • enkhuizen
  • hoorn
  • kersenboogerd
  • ongeval
  • politie
  • politiek
  • sjaakgrosthuizen
  • sport

Recente reacties


Herbert Mast

02-08-2025 | 19:19:47
Het is zo jammer dat in nieuwsberichten niet altijd de waarheid staat, Nog erger is als het OM leugens vertelt. Op hun site staat dat de dood van Mariska een ongeluk was. Dit hebben ze overgenomen van…

Anton Greefkes

26-06-2025 | 12:30:07
Mooi om uiteindelijk mijn voorstel om de Risdam Noord en de Compagnie een veilige fietsverbinding te geven verwezenlijkt te zien worden.

Hans Bruynsma

15-12-2024 | 12:51:29
De toedracht? Eerder de oorzaak! Dat is de zgn. Groene Golf voor verkeer op de Provinciale Weg. Je kunt als voetganger en fietser drukken wat je wilt op de ''aanmeldknop'', het snelle verkeer mag blij…

Zoeken in nieuws


Zoek

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

HoornRadio / HoornGids
Atoomweg 12
1627 LE Hoorn
redactie@hoorngids.nl

Laat hier uw tip achter


 

Adres


  • HoornRadio / HoornGids
  • Atoomweg 12
  • 1627 LE Hoorn
  • redactie@hoorngids.nl

Locatie


Zoeken


 

Sitemap


Adverteren

Colofon

Tips en Contact

Fotopagina

 

Copyright 2025 - HoornRadio / HoornGids
Inloggen | Ziber Website