• Sjaak Grosthuizen
  • Evert A. van Hoorn
  • Riet van der Lee
  • Wally Ooms
  • Johan van der Tuin
  • Jan-Simon Minkema
  • Stuurman aan wal
  • Verhalen
  • Binnenstad
  • Hoorn-Noord
  • Venenlaankwartier
  • Grote Waal
  • Risdam-Zuid
  • Nieuwe Steen
  • Risdam-Noord
  • Kersenboogerd
  • Bangert-Oosterpolder
  • Blokker
  • Zwaag
overzicht

Verkeersmaatregelen in de regio te vaak discutabel

01-11-2021

De Strip richting Hoorn

Gepubliceerd: 01-11-2021 | 10:55:00

Laatst gewijzigd: 01-11-2021 | 11:12:50

HOORNGIDS REGIO | De verkeerssituatie in de regio is onderhevig aan uiteenlopende maatregelen, die op hun beurt weer van invloed zijn op datgene wat er in omliggende gemeenten gebeurt. Volgens Fractie Tonnaer worden voor Zwaag, Blokker en Bangert & Oosterpolder verkeersmaatregelen genomen zonder vooraf verkeerstellingen uit te voeren. Roger Tonnaer is de mening toegedaan dat teveel ad-hoc maatregelen worden genomen zonder samenhang. 

Binnenkort neemt het college van de gemeente Drechterland een aantal beslissingen om het vrachtverkeer te weren op Zuiderdracht en Noorderdracht. Fractie Tonnaer wil van het Hoornse college weten of ze in gesprek is en invloed heeft op de toekomstige verkeersbeslissingen van Drechterland. Hebben de verkeersbeslissingen voor Noorderdracht en Zuiderdracht gevolgen voor Zwaag, Blokker en Bangert & Oosterpolder? Wordt de verkeersoverlast door vrachtverkeer verplaatst van Noorderdracht en Zuiderdracht naar de dorpen en wijk? Verder vraagt de fractie of er op de Strip in Bangert & Oosterpolder snelheidscontroles plaatsvinden en de net aangelegde verkeersplateaus een remmende werking hebben op de snelheid van het autoverkeer. Zie het schrijven aan het college van Burgemeester en Wethouders hieronder.

Geacht College,
Onze fractie heeft tot onze spijt moeten constateren dat de diverse wijk-overleggen vanwege corona en door gebrek aan belangstelling zijn opgeheven. Desondanks heeft onze fractie gesprekken gevoerd met diverse bewoners uit Zwaag, Blokker en Bangert & Oosterpolder. Tijdens deze gesprekken werden de zorgen over het verkeer regelmatig aan de orde gesteld. Deze zorg wordt mede ingegeven door de voorgenomen maatregelen van de gemeente Drechterland voor het reduceren van met name het vrachtverkeer op de Noorderdracht en Zuiderdracht en de mogelijke toename daardoor van het verkeer in wijk en dorpen. 

Wij stellen volgens art. 36 RvO de volgende vragen:
1. De recent aangelegde verkeersplateaus op de Strip hebben tot doel de snelheid van het autoverkeer te reduceren. De bewoners hebben de stellige indruk dat ondanks de aangelegde verkeersplateaus de automobilisten de snelheid niet verminderen.
- Is uw college van plan de snelheid van het autoverkeer te monitoren dan wel te controleren en met welke frequentie?
- Wat heeft de aanleg van de 2 verkeersplateaus op de Strip gekost?
- Op welke manier gaat het college de naleving van de 30km-zone op de Strip controleren?
- Volgens de meest recente nieuwsbrief Bangert & Oosterpolder blijkt uit onderzoek dat verkeersplateaus een snelheid remmende werking hebben. Kunt u de resultaten van dat onderzoek ons toesturen?
- Zijn er recente verkeerstellingen beschikbaar met betrekking tot de Strip, Dorpsstraat, Bangert, Koewijzend en Westerblokker, bijvoorbeeld over het jaar 2019 en 2020?
2. In het bestemmingsplan Bangert & Oosterpolder 2006 staan de verkeersintensiteiten vermeld op de Strip, Dorpsstraat, Bangert, Koewijzend en Westerblokker. 
- Zijn deze verkeersintensiteiten nog steeds valide ? Zo niet, kunt u een overzicht sturen van de actuele verkeersintensiteiten op genoemde wegen?
- In het geval deze substantieel afwijken van de in het bestemmingplan Bangert & Oosterpolder gepresenteerde cijfers, welke maatregelen kunnen of worden er door het college genomen om het aantal vervoersbewegingen met name op de linten te reduceren?
- Bestaat voor de bewoners de juridische mogelijkheid om aan de hand van het bestemmingsplan Bangert & Oosterpolder 2006 de verkeerreductie af te dwingen?
3. Uit onderzoek van een aantal jaren geleden blijkt dat 52% van de automobilisten op de Dorpsstraat te hard rijdt, terwijl dit voor Bangert, Koewijzend en Westerblokker niet anders zal zijn.
- Is het college bereid op termijn te onderzoeken of het genoemde percentage van 52% nog steeds actueel is?
- Kan het college aangeven met welke frequentie de verkeerssnelheid op de linten en de Strip wordt gecontroleerd en wat de (mogelijke) resultaten zijn?
4. Tot slot
- Is bij het college zicht op het sluipverkeer dat via de linten richting Nieuwe Steen en binnenstad rijdt ? Zo niet, ligt het dan niet voor de hand om hier onderzoek naar te doen?
- Is het college nog steeds van mening dat het autoverkeer op de linten gelet op het specifieke karakter daarvan moet worden beperkt, gelet op de toelichting in het bestemmingsplan Bangert & Oosterpolder 2006? 
- Indien dit in het voornemen ligt van het college, welke maatregelen wil het college op korte termijn nemen?
- Heeft het college recent overleg gevoerd met het college van de gemeente Drechterland over de voorgenomen verkeersmaatregelen op de Noorderdracht en Zuiderdracht? Heeft het college zicht op de consequenties daarvan voor het verkeer op de hiervoor genoemde wegen en zo ja, welke zijn deze ? Heeft het overleg met het college van Drechterland geleid tot invloed op en aanpassing van de voorgenomen verkeersmaatregelen van Drechterland?
- Begrijpt het college dat de verkeersmaatregelen en verkeersproblemen op diverse wegen in onderling verband staan en dat het daarom nodig is in deze samenhang verkeersbesluiten te nemen? 

Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer,
Roger Tonnaer, fractievoorzitter.

Gerelateerde artikelen


01-11-2024 - Hart van Hoorn eist volledige openheid over azc-plannen: WOO-verzoek ingediend
29-10-2024 - Fractie Breuker geeft reactie over het geschil bij ÉénHoorn
29-10-2024 - Gemeente Hoorn werkt aan toekomstplan voor sportparken

Tags


politiek , verkeersmaatregelen , fractie tonnaer

Overig nieuws


14-11-2024 | 22:55:00 - Website Streekomroep West-Friesland gelanceerd
01-11-2024 | 15:53:20 - Brief aan Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA)
01-11-2024 | 11:28:25 - De Noord-Hollandse gemeenten willen ruim 14.000 opvangplekken realiseren voor de spreidingswet
01-11-2024 | 08:43:00 - Hart van Hoorn eist volledige openheid over azc-plannen: WOO-verzoek ingediend
30-10-2024 | 16:40:48 - Vernieuwen riool en nieuwe inrichting Johannes Poststraat
29-10-2024 | 22:49:00 - Historische stoomlocomotief uit 1918 krijgt nieuw leven in Hoorn
29-10-2024 | 22:27:58 - Oud Hoorn: Herleef de kraaktijd in Hoorn met lezing over roerige jaren
29-10-2024 | 20:45:00 - Fractie Breuker geeft reactie over het geschil bij ÉénHoorn
29-10-2024 | 16:37:00 - Verkeer kan weer ongehinderd door op gerenoveerde A7-brug bij Purmerend
29-10-2024 | 08:08:00 - Gemeente Hoorn werkt aan toekomstplan voor sportparken
28-10-2024 | 15:44:00 - Lokale partij ÉénHoorn wenst duidelijkheid en zet juridische stappen tegen de groep Breuker
28-10-2024 | 13:00:00 - Column: De klok terug, maar waarom?
28-10-2024 | 11:58:00 - Resultaten (beker)voetbal 26 en 27 oktober
27-10-2024 | 16:16:00 - Automobilist rijdt lunchroom binnen in Zwaag, pand zwaar beschadigd
26-10-2024 | 23:30:00 - What’s in a name?
26-10-2024 | 18:12:00 - Dode en zwaargewonde bij motorongeval op oprit N307 bij Hoorn
24-10-2024 | 16:45:13 - A.C. de Graafweg (N241) officieel geopend
24-10-2024 | 11:20:00 - Feestelijke intocht Sinterklaas in Hoornse haven
23-10-2024 | 01:12:00 - Cultuurnota op nieuwere leest
22-10-2024 | 22:55:00 - Charles Webster vervangt tijdelijk raadslid Aart Ruppert
22-10-2024 | 22:42:00 - Raad akkoord met indeling parkeerzones met hoger tarief voor de binnenstad
22-10-2024 | 22:38:00 - Deel van het stadhuis monument?
22-10-2024 | 22:31:00 - Begrotingswijziging opnieuw in stemming
22-10-2024 | 22:21:00 - Recreatievisie West-Friesland geaccepteerd
22-10-2024 | 15:26:45 - Luisteren en schaken in Bibliotheek Hoorn
22-10-2024 | 12:18:00 - Dodelijk ongeluk bij Oostereiland in Hoorn
22-10-2024 | 08:24:00 - Raad Koggenland verwerpt plan voor groot asielzoekerscentrum bij de Leekerlanden
21-10-2024 | 15:36:00 - Fietser ernstig gewond bij aanrijding met bestelbus in Zwaag
21-10-2024 | 12:00:00 - Column: De natuurlijke dreiging en die uit onszelf
21-10-2024 | 11:40:00 - Resultaten voetbal 19 en 20 oktober [video]
20-10-2024 | 19:50:01 - Station Hoorn Kersenboogerd in verbouwing: Vervangend busvervoer en wegafsluitingen

Laatste nieuws

Tagcloud


  • binnenstad
  • coronavirus
  • enkhuizen
  • hoorn
  • kersenboogerd
  • ongeval
  • politie
  • politiek
  • sjaakgrosthuizen
  • sport

Recente reacties


Herbert Mast

02-08-2025 | 19:19:47
Het is zo jammer dat in nieuwsberichten niet altijd de waarheid staat, Nog erger is als het OM leugens vertelt. Op hun site staat dat de dood van Mariska een ongeluk was. Dit hebben ze overgenomen van…

Anton Greefkes

26-06-2025 | 12:30:07
Mooi om uiteindelijk mijn voorstel om de Risdam Noord en de Compagnie een veilige fietsverbinding te geven verwezenlijkt te zien worden.

Hans Bruynsma

15-12-2024 | 12:51:29
De toedracht? Eerder de oorzaak! Dat is de zgn. Groene Golf voor verkeer op de Provinciale Weg. Je kunt als voetganger en fietser drukken wat je wilt op de ''aanmeldknop'', het snelle verkeer mag blij…

Zoeken in nieuws


Zoek

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

HoornRadio / HoornGids
Atoomweg 12
1627 LE Hoorn
redactie@hoorngids.nl

Laat hier uw tip achter


 

Adres


  • HoornRadio / HoornGids
  • Atoomweg 12
  • 1627 LE Hoorn
  • redactie@hoorngids.nl

Locatie


Zoeken


 

Sitemap


Adverteren

Colofon

Tips en Contact

Fotopagina

 

Copyright 2025 - HoornRadio / HoornGids
Inloggen | Ziber Website