• Sjaak Grosthuizen
  • Evert A. van Hoorn
  • Riet van der Lee
  • Wally Ooms
  • Johan van der Tuin
  • Jan-Simon Minkema
  • Stuurman aan wal
  • Verhalen
  • Binnenstad
  • Hoorn-Noord
  • Venenlaankwartier
  • Grote Waal
  • Risdam-Zuid
  • Nieuwe Steen
  • Risdam-Noord
  • Kersenboogerd
  • Bangert-Oosterpolder
  • Blokker
  • Zwaag
overzicht

In 2020 in Hoorn en de regio 30 procent meer verkeer

ingevoerd op 11-3-2005

Gepubliceerd: 11-03-2005

Door de ruimtelijke ontwikkelingen in Hoorn en de regio West-Friesland neemt het verkeer tot 2020 met circa 30 procent toe. De komst van een kunstijsbaan, woningen en een uitgaanscentrum in Blauwe Berg leiden op zich tot weinig meer verkeer op de Bobeldijkerweg (899 voertuigen extra) en de weg door Blauwe Berg (735 voertuigen extra) dan hoe dan ook het geval is. Op de overige wegen is het effect van de ontwikkeling van Blauwe Berg vrijwel nihil. Dat blijkt uit het nieuwe verkeersmodel OmniTRANS en de eerste toepassing van het model, de Verkeersstudie Blauwe Berg. Het model en de verkeersstudie zijn van verkeersbureau Goudappel Coffeng. Het college van B. en W. heeft de resultaten van het model en de verkeersstudie toegestuurd aan de commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving. Die vergadert woensdagavond 16 maart over het model en de verkeersstudie Blauwe Berg.
Tot voor kort werkte de gemeente met het verkeersmodel Pandora. Dit model is sinds 1999 in gebruik. Ongeveer iedere vijf jaar is er een update van het verkeersmodel. Bij zo’n update wordt het huidige wegennet ingevoerd en worden de aantallen woningen en de arbeidsplaatsen opnieuw bepaald en in het model ingevoerd. Op basis van deze gegevens doet het model een voorspelling voor de huidige situatie. Deze situatie wordt getoetst aan de huidige telcijfers. Hiermee wordt de betrouwbaarheid van het model geijkt. Vervolgens wordt met behulp van het model een prognose voor de toekomst berekend.
In het nieuwe model, (verkeersmodel OmniTRANS van verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng), wordt rekening gehouden met de nieuwste gegevens over de groei van de automobiliteit. Dat wil zeggen: een groei van het verkeer van circa 30 procent tot het jaar 2020. Deze voorspelling is gebaseerd op regionale en nationale ontwikkelingen. Basisjaar voor het nieuwe model is 2004. Van dit jaar zijn ook de meest recente telgegevens bekend.
Referentie
Basis voor de Verkeersstudie Blauwe Berg is de zogenoemde Referentievariant 2020. Deze variant is de geprognosticeerde situatie voor het jaar 2020, inclusief alle nu bekende ruimtelijke ontwikkelingen. Voor de omgeving Blauwe Berg betekent dit dat er sprake is van een nieuwe weg door Blauwe Berg tussen de eveneens nieuwe rotonde in de Provincialeweg en de Bobeldijkerweg, en dat zowel Keern-Noord (nabij de Provincialeweg) als Dampten (nabij Keern) zijn afgesloten. Ook is rekening gehouden met de komst van een ijsbaan, woningen en een uitgaanscentrum.
In totaal zijn in de verkeersstudie zeven varianten onderzocht.
Conclusies
De belangrijkste conclusies zijn:
• De ruimtelijke ontwikkelingen in Hoorn en de regio West-Friesland leiden tot een forse toename van het verkeer in Hoorn en omstreken, namelijk met circa 30 procent.
• De Referentievariant 2020 levert voor de Bobeldijkerweg de meeste verkeersdrukte op (12.499 motorvoertuigen per etmaal). Ook op de Van Aalstweg tussen het Runshoppingcentre en de Provincialeweg neemt het verkeer toe: van 8.535 motorvoertuigen naar 13.693 motorvoertuigen per etmaal. Deze toename wordt veroorzaakt door het afsluiten van het Keern-Noord, waardoor verkeer uit Risdam-Zuid dan via de Van Aalstweg naar de Provincialeweg rijdt.
• Het aandeel van de ontwikkelingen in het gebied van de Blauwe Berg bedraagt voor de Bobeldijkerweg 899 extra voertuigen en voor de nieuwe weg door Blauwe Berg 735 extra voertuigen. Op de overige wegen is het effect vrijwel nihil.
• Openhouden van het Keern-Noord heeft als effect dat de verkeersdrukte op de Bobeldijkerweg (-1.825) en de weg door de Blauwe Berg (-2.697) afneemt. Op het Keern neemt de drukte juist toe, variërend van +587 (tussen Dorpsstraat en Schapenweide) tot +9.771 (tussen Geldelozeweg en Provincialeweg). Op de Van Aalstweg neemt de drukte fors af doordat verkeer uit Risdam-Zuid dan via het Keern naar de Provincialeweg rijdt.
• De aanleg van de weg door Blauwe Berg heeft tot gevolg dat het op het Keern-Noord minder druk wordt met een daling met 1.400 motorvoertuigen per etmaal
• In de variant waarbij ofwel de Slotenmaker ofwel de Geldelozeweg ofwel beide wegen aangesloten worden op de weg door de Blauwe Berg, blijft de verkeersdrukte op deze wegen relatief gering: Slotenmaker van 1.719 tot 3.196 voertuigen en Geldelozeweg van 1.540 tot 3.545.
• De variant waarbij én de Slotenmaker én de Geldelozeweg aangesloten worden op de weg door de Blauwe Berg én het Keern-Noord openblijft, levert de grootste hoeveelheid verkeer door de hele wijk Risdam-Zuid op.

Presentatie
Het college heeft besloten in te stemmen met de conclusies uit het rapport Verkeersstudie Blauwe Berg. Op 16 maart wordt, in de vergadering van de commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving, een presentatie gehouden in de raadszaal en wordt een nadere toelichting gegeven op het verkeersmodel en de verkeersstudie Blauwe Berg. Voor de vergadering worden ook de belangenverenigingen in het gebied uitgenodigd en degenen die eerder bezwaar hebben gemaakt tegen de plannen in de Blauwe Berg.
Niet te vergelijken
In hun brief aan de commissie geven B. en W. aan dat de uitkomsten van de eerdere verkeersstudie naar Blauwe Berg en de huidige studie niet met elkaar zijn te vergelijken. Het oude model, Pandora, had als basisjaar 1998 en als prognosejaar 2009. Hierdoor zijn de uitkomsten van de twee modellen niet met elkaar te vergelijken.

Gerelateerde artikelen


21-09-2024 - Verzet en steun voor asielzoekerscentrum langs A7
12-07-2024 - Ongeluk op de Maasweg: politie mee naar ziekenhuis na positieve drugstest
21-07-2023 - Middagbijeenkomst Alzheimer Café Hoorn bij Avondlicht op 16 augustus

Tags


hoorn , meer , regio , verkeer , procent , 2020

Overig nieuws


14-11-2024 | 22:55:00 - Website Streekomroep West-Friesland gelanceerd
01-11-2024 | 15:53:20 - Brief aan Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA)
01-11-2024 | 11:28:25 - De Noord-Hollandse gemeenten willen ruim 14.000 opvangplekken realiseren voor de spreidingswet
01-11-2024 | 08:43:00 - Hart van Hoorn eist volledige openheid over azc-plannen: WOO-verzoek ingediend
30-10-2024 | 16:40:48 - Vernieuwen riool en nieuwe inrichting Johannes Poststraat
29-10-2024 | 22:49:00 - Historische stoomlocomotief uit 1918 krijgt nieuw leven in Hoorn
29-10-2024 | 22:27:58 - Oud Hoorn: Herleef de kraaktijd in Hoorn met lezing over roerige jaren
29-10-2024 | 20:45:00 - Fractie Breuker geeft reactie over het geschil bij ÉénHoorn
29-10-2024 | 16:37:00 - Verkeer kan weer ongehinderd door op gerenoveerde A7-brug bij Purmerend
29-10-2024 | 08:08:00 - Gemeente Hoorn werkt aan toekomstplan voor sportparken
28-10-2024 | 15:44:00 - Lokale partij ÉénHoorn wenst duidelijkheid en zet juridische stappen tegen de groep Breuker
28-10-2024 | 13:00:00 - Column: De klok terug, maar waarom?
28-10-2024 | 11:58:00 - Resultaten (beker)voetbal 26 en 27 oktober
27-10-2024 | 16:16:00 - Automobilist rijdt lunchroom binnen in Zwaag, pand zwaar beschadigd
26-10-2024 | 23:30:00 - What’s in a name?
26-10-2024 | 18:12:00 - Dode en zwaargewonde bij motorongeval op oprit N307 bij Hoorn
24-10-2024 | 16:45:13 - A.C. de Graafweg (N241) officieel geopend
24-10-2024 | 11:20:00 - Feestelijke intocht Sinterklaas in Hoornse haven
23-10-2024 | 01:12:00 - Cultuurnota op nieuwere leest
22-10-2024 | 22:55:00 - Charles Webster vervangt tijdelijk raadslid Aart Ruppert
22-10-2024 | 22:42:00 - Raad akkoord met indeling parkeerzones met hoger tarief voor de binnenstad
22-10-2024 | 22:38:00 - Deel van het stadhuis monument?
22-10-2024 | 22:31:00 - Begrotingswijziging opnieuw in stemming
22-10-2024 | 22:21:00 - Recreatievisie West-Friesland geaccepteerd
22-10-2024 | 15:26:45 - Luisteren en schaken in Bibliotheek Hoorn
22-10-2024 | 12:18:00 - Dodelijk ongeluk bij Oostereiland in Hoorn
22-10-2024 | 08:24:00 - Raad Koggenland verwerpt plan voor groot asielzoekerscentrum bij de Leekerlanden
21-10-2024 | 15:36:00 - Fietser ernstig gewond bij aanrijding met bestelbus in Zwaag
21-10-2024 | 12:00:00 - Column: De natuurlijke dreiging en die uit onszelf
21-10-2024 | 11:40:00 - Resultaten voetbal 19 en 20 oktober [video]
20-10-2024 | 19:50:01 - Station Hoorn Kersenboogerd in verbouwing: Vervangend busvervoer en wegafsluitingen

Laatste nieuws

Tagcloud


  • binnenstad
  • coronavirus
  • enkhuizen
  • hoorn
  • kersenboogerd
  • ongeval
  • politie
  • politiek
  • sjaakgrosthuizen
  • sport

Recente reacties


Herbert Mast

02-08-2025 | 19:19:47
Het is zo jammer dat in nieuwsberichten niet altijd de waarheid staat, Nog erger is als het OM leugens vertelt. Op hun site staat dat de dood van Mariska een ongeluk was. Dit hebben ze overgenomen van…

Anton Greefkes

26-06-2025 | 12:30:07
Mooi om uiteindelijk mijn voorstel om de Risdam Noord en de Compagnie een veilige fietsverbinding te geven verwezenlijkt te zien worden.

Hans Bruynsma

15-12-2024 | 12:51:29
De toedracht? Eerder de oorzaak! Dat is de zgn. Groene Golf voor verkeer op de Provinciale Weg. Je kunt als voetganger en fietser drukken wat je wilt op de ''aanmeldknop'', het snelle verkeer mag blij…

Zoeken in nieuws


Zoek

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

HoornRadio / HoornGids
Atoomweg 12
1627 LE Hoorn
redactie@hoorngids.nl

Laat hier uw tip achter


 

Adres


  • HoornRadio / HoornGids
  • Atoomweg 12
  • 1627 LE Hoorn
  • redactie@hoorngids.nl

Locatie


Zoeken


 

Sitemap


Adverteren

Colofon

Tips en Contact

Fotopagina

 

Copyright 2025 - HoornRadio / HoornGids
Inloggen | Ziber Website