• Sjaak Grosthuizen
  • Evert A. van Hoorn
  • Riet van der Lee
  • Wally Ooms
  • Johan van der Tuin
  • Jan-Simon Minkema
  • Stuurman aan wal
  • Verhalen
  • Binnenstad
  • Hoorn-Noord
  • Venenlaankwartier
  • Grote Waal
  • Risdam-Zuid
  • Nieuwe Steen
  • Risdam-Noord
  • Kersenboogerd
  • Bangert-Oosterpolder
  • Blokker
  • Zwaag
overzicht

37 Parkeerplekken verdwijnen in havengebied Hoorn

ingevoerd op 5-11-2008

Gepubliceerd: 05-11-2008

Het Hoofd, de Veermanskade, de Oude Doelenkade en de brug tussen Bierkade en Appelhaven worden als het aan de gemeente Hoorn ligt helemaal parkeervrij. Ondanks bezwaren van bewoners, bedrijven en instellingen willen B&W dit plan invoeren. Het Munnickenveld, Appelhaven en Nieuwendam worden de eerste jaren nog niet parkeervrij. Dit en meer staat in het aangepaste Verkeersplan Binnenstad.

Tijdens een reeks informatiebijeenkomsten, maar ook via e-mail en de gemeentelijke website hebben bewoners van de binnenstad en andere belanghebbenden gereageerd op het Verkeersplan Binnenstad, dat B en W dit voorjaar presenteerden. Op basis van deze reacties, alle onderzoeken  en besluiten die al in andere beleidsnota’s genomen zijn, komen B en W na afweging van alle belangen tot een aangepaste reeks van maatregelen die in de jaren 2008 t/m 2013 worden uitgevoerd.

De maatregelen moeten de binnenstad van Hoorn aantrekkelijker maken om te wonen, werken, recreëren en winkelen. Dit doel is te bereiken door een goede en veilige afwikkeling van het verkeer in de binnenstad, door te zoeken naar een rechtvaardige verdeling van de  parkeergelegenheid onder bewoners, bedrijven en bezoekers en door de binnenstad verder autoluw te maken. Het college wil de binnenstad voor vele generaties leefbaar en bruikbaar houden. Daarbij moet sprake zijn van een balans tussen om voorrang strijdende belangen.

Het is aan de gemeenteraad om een besluit over het aangepaste plan te nemen. Om alle voor- en nadelen goed te kunnen afwegen organiseert de gemeenteraad op woensdag 19 november een luisteravond in Schouwburg het Park. Binnenstadsbewoners, ondernemers en andere belanghebbenden krijgen daar vanaf 19.00 uur gelegenheid om de raadsleden te laten weten hoe zij over het aangepaste plan denken. Daarna volgt behandeling in de raadscommissie van dinsdag 25 november en besluitvorming in de raadsvergadering van dinsdag 16 december.

Parkeervrij maken van straten
Het voornemen om de Nieuwendam, de brug tussen Bierkade en Appelhaven, de Appelhaven, de Veermanskade, de Oude Doelenkade en het Munnickenveld parkeervrij te maken heeft veel vragen opgeroepen. B en W constateren dat het voorstel te ingrijpend is en kiezen daarom voor een beperkt gebied, namelijk een aantal straten rond de haven: het Hoofd, de Veermanskade, de Oude Doelenkade en de brug tussen Bierkade en Appelhaven. Het gaat om 31 vergunning- plaatsen en zes betaalde parkeerplaatsen.

Het Hoofd is toegevoegd omdat deze straat onderdeel is van het havenfront en samen met de Veermanskade Hoorn als havenstad kenmerkt. Munnickenveld, Appelhaven en Nieuwendam komen de eerste jaren niet in beeld.

Munnickenveld niet parkeervrij
Parkeerplaatsen Spoorstraat niet van betaald naar vergunning
In het oorspronkelijke plan werd voorgesteld om het Munnickenveld parkeervrij te maken en ter compensatie de betaalde plaatsen in de Spoorstraat om te zetten in vergunningplaatsen. De bewoners van het Munnickenveld waren het niet eens met het opheffen van parkeren in hun straat. Het alternatief in de Spoorstraat werd als onvoldoende beschouwd, ook omdat deze plaatsen tijdens evenementen niet beschikbaar zijn.

Er waren ook ondernemers tegen het opheffen van de betaalde plaatsen waar hun bezoekers parkeren. Na de herinrichting van de Gedempte Turfhaven is het aantal betaalde plaatsen toch al minder in dit deel van de stad. Ook op het Munnickenveld begreep men niet waarom de direct belanghebbenden zouden moeten wijken voor bezoekers van de stad.

Gelet op de keuze om prioriteit te geven aan het parkeervrij maken van straten rondom de haven, komt het parkeervrij maken van het Munnickenveld op dit moment te vervallen. Daarmee vervalt ook de omzetting van de parkeerplaatsen op de Spoorstraat van betaald naar vergunning.

Eén of twee vergunningen
Het voorstel om het aantal vergunningen per huishouden te beperken heeft veel reacties opgeleverd. Veel mensen zeggen dat zij economisch afhankelijk zijn van de tweede auto en verwachten leegloop van de binnenstad als dit plan zou doorgaan. Waarom geldt de beperking wel voor bewoners en niet voor bedrijven? Bedrijven zouden aan de rand van de binnenstad moeten parkeren. Ook het voorstel om de binnenstad op te delen in kleinere vergunninggebieden viel niet in goede aarde. Dit zou de mogelijkheid om eventueel uit te wijken naar een rustiger deel van de binnenstad beperken.

Bewonersvergunningen
B en W stellen daarom voor dat de huidige indeling in vergunninggebied Centrum en gebied Oost blijft gehandhaafd. In beide gebieden gaat een beperking tot maximaal één vergunning per huishouden gelden. Wie zelf over een parkeermogelijkheid beschikt krijgt geen vergunning.
Voor bestaande situaties waarin twee parkeervergunningen (rekening houdend met eigen parkeermogelijkheid) verstrekt zijn, wordt voortaan nog maar één vergunning verstrekt om in het gebied Centrum of Oost te parkeren. De tweede vergunning kan uitsluitend gebruikt worden om te parkeren op het Visserseiland, de Lambert Meliszweg, het Pelmolenpad en de RAC-locatie (Johan Messchaertstraat). Nieuwe tweede vergunningen worden dus niet verstrekt.

Bedrijfsvergunningen
Parkeertellingen in 2007 laten zien dat op de telmomenten een beperkt aantal bedrijfsvergunningen in het vergunninggebied wordt gebruikt. Dit is voornamelijk overdag het geval, wanneer de parkeervraag van bewoners lager is. De beschikbare parkeerruimte kan op dat moment goed gebruikt worden door bedrijfswagens. Gelet op het beperkte aantal bedrijfswagens en de spreiding over de binnenstad is er geen aanleiding voor een strenger uitgiftebeleid voor bedrijfsvergunningen.

Parkeertarieven
De tarieven voor betaald parkeren worden in 2009 niet aangepast. De tarieven voor een aantal soorten parkeervergunningen (bewoners, bezoekerskaarten, functionele en werknemers) worden in 2010 en 2011 in stappen verhoogd, de overige vergunningen worden conform het inflatiepercentage verhoogd.

Roode Steen
Gestreefd wordt om met ingang van 1 april 2010 de Roode Steen, de Kerkstraat, het West (tussen Wijdesteeg en Roode Steen) en het Grote Oost (tussen Roode Steen en Wijdebrugsteeg) in de periode van 1 april tot 1 oktober in de weekenden (van vrijdag 17.00 uur tot zondag 24.00 uur) af te sluiten.

Gerelateerde artikelen


09-10-2024 - Steekincident bij station in Hoorn, politie zoekt in binnenstad
07-10-2024 - Raadscommissie bespreekt parkeren, cultuurbeleid, rapport Rekenkamer en recreatieruimtebeleid
20-08-2024 - Minderjarige verdachten aangehouden na straatroof op de Glop

Tags


gemeente , haven , binnenstad , verkeer , parkeren

Overig nieuws


14-11-2024 | 22:55:00 - Website Streekomroep West-Friesland gelanceerd
01-11-2024 | 15:53:20 - Brief aan Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA)
01-11-2024 | 11:28:25 - De Noord-Hollandse gemeenten willen ruim 14.000 opvangplekken realiseren voor de spreidingswet
01-11-2024 | 08:43:00 - Hart van Hoorn eist volledige openheid over azc-plannen: WOO-verzoek ingediend
30-10-2024 | 16:40:48 - Vernieuwen riool en nieuwe inrichting Johannes Poststraat
29-10-2024 | 22:49:00 - Historische stoomlocomotief uit 1918 krijgt nieuw leven in Hoorn
29-10-2024 | 22:27:58 - Oud Hoorn: Herleef de kraaktijd in Hoorn met lezing over roerige jaren
29-10-2024 | 20:45:00 - Fractie Breuker geeft reactie over het geschil bij ÉénHoorn
29-10-2024 | 16:37:00 - Verkeer kan weer ongehinderd door op gerenoveerde A7-brug bij Purmerend
29-10-2024 | 08:08:00 - Gemeente Hoorn werkt aan toekomstplan voor sportparken
28-10-2024 | 15:44:00 - Lokale partij ÉénHoorn wenst duidelijkheid en zet juridische stappen tegen de groep Breuker
28-10-2024 | 13:00:00 - Column: De klok terug, maar waarom?
28-10-2024 | 11:58:00 - Resultaten (beker)voetbal 26 en 27 oktober
27-10-2024 | 16:16:00 - Automobilist rijdt lunchroom binnen in Zwaag, pand zwaar beschadigd
26-10-2024 | 23:30:00 - What’s in a name?
26-10-2024 | 18:12:00 - Dode en zwaargewonde bij motorongeval op oprit N307 bij Hoorn
24-10-2024 | 16:45:13 - A.C. de Graafweg (N241) officieel geopend
24-10-2024 | 11:20:00 - Feestelijke intocht Sinterklaas in Hoornse haven
23-10-2024 | 01:12:00 - Cultuurnota op nieuwere leest
22-10-2024 | 22:55:00 - Charles Webster vervangt tijdelijk raadslid Aart Ruppert
22-10-2024 | 22:42:00 - Raad akkoord met indeling parkeerzones met hoger tarief voor de binnenstad
22-10-2024 | 22:38:00 - Deel van het stadhuis monument?
22-10-2024 | 22:31:00 - Begrotingswijziging opnieuw in stemming
22-10-2024 | 22:21:00 - Recreatievisie West-Friesland geaccepteerd
22-10-2024 | 15:26:45 - Luisteren en schaken in Bibliotheek Hoorn
22-10-2024 | 12:18:00 - Dodelijk ongeluk bij Oostereiland in Hoorn
22-10-2024 | 08:24:00 - Raad Koggenland verwerpt plan voor groot asielzoekerscentrum bij de Leekerlanden
21-10-2024 | 15:36:00 - Fietser ernstig gewond bij aanrijding met bestelbus in Zwaag
21-10-2024 | 12:00:00 - Column: De natuurlijke dreiging en die uit onszelf
21-10-2024 | 11:40:00 - Resultaten voetbal 19 en 20 oktober [video]
20-10-2024 | 19:50:01 - Station Hoorn Kersenboogerd in verbouwing: Vervangend busvervoer en wegafsluitingen

Laatste nieuws

Tagcloud


  • binnenstad
  • coronavirus
  • enkhuizen
  • hoorn
  • kersenboogerd
  • ongeval
  • politie
  • politiek
  • sjaakgrosthuizen
  • sport

Recente reacties


Herbert Mast

02-08-2025 | 19:19:47
Het is zo jammer dat in nieuwsberichten niet altijd de waarheid staat, Nog erger is als het OM leugens vertelt. Op hun site staat dat de dood van Mariska een ongeluk was. Dit hebben ze overgenomen van…

Anton Greefkes

26-06-2025 | 12:30:07
Mooi om uiteindelijk mijn voorstel om de Risdam Noord en de Compagnie een veilige fietsverbinding te geven verwezenlijkt te zien worden.

Hans Bruynsma

15-12-2024 | 12:51:29
De toedracht? Eerder de oorzaak! Dat is de zgn. Groene Golf voor verkeer op de Provinciale Weg. Je kunt als voetganger en fietser drukken wat je wilt op de ''aanmeldknop'', het snelle verkeer mag blij…

Zoeken in nieuws


Zoek

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

HoornRadio / HoornGids
Atoomweg 12
1627 LE Hoorn
redactie@hoorngids.nl

Laat hier uw tip achter


 

Adres


  • HoornRadio / HoornGids
  • Atoomweg 12
  • 1627 LE Hoorn
  • redactie@hoorngids.nl

Locatie


Zoeken


 

Sitemap


Adverteren

Colofon

Tips en Contact

Fotopagina

 

Copyright 2025 - HoornRadio / HoornGids
Inloggen | Ziber Website