Kinderen pakken bomen in om kappen te voorkomen

24-2-2014 Jeugdjournaal komt filmen

HOORN - Kinderen zijn maandag begonnen met het inpakken van de platanen aan De Weel in Hoorn. Dit om te voorkomen dat de gemeente ze kapt voor de aanleg van de Carbasiusweg en de tunnel onder het spoor. De bomen zijn en worden ingepakt met het breisel van de projectgroep Wildbreien Hoorn.

Dinsdagmiddag, vanaf 12 uur, gaan de kinderen verder met het inpakken van de bomen. Dan komt ook het NOS Jeugdjournaal filmen. De kinderen vinden dat de gemeente moet wachten met het kappen van de bomen tot na de verkiezingen van 19 maart, omdat dan pas duidelijk wordt of de tunnel er komt of niet.

In zeker twee van de platanen zijn inmiddels vogels bezig met het bouwen van een nest. Dit houdt in dat de gemeente de bomen nog niet mag kappen. Maar volgens de gemeente zou hooguit sprake zijn van tijdelijk uitstel.

De bewoners op De Weel zijn boos. De bomen op het eerste gedeelte van de Grote Waal zullen gekapt worden, vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart. Reden voor de kap is de voorbereiding voor de aanleg van de tunnelweg onder het spoor door. “Maar als bij de verkiezingen blijkt dat de tunnel niet doorgaat, zijn deze bomen voor altijd verdwenen,” aldus een van de buurtbewoners.

“De gemeente Hoorn doet alsof de tunnelweg al een voldongen feit is. Bij de gemeenteraadsverkiezingen kan de Hoornse bevolking echter anders beslissen waardoor de tunnel helemaal niet doorgaat,” aldus Maartje Brandt van het burgercomité HoornTunnelNee, waar de verontruste bewoners aanklopten.

Reacties
Reactie: (fritsbruin)
26-2-2014, 13:36
Beste @Gerry Blokdijk, Geen idee, maar wat heeft dit nu met voetbal te maken? (Het zou dan wel om een gave, glanzende appel gaan, goed nieuws dus, en het is ieders goed recht om bezwaar uit te dragen over een massamoordenaar lijkt mij....)

Reactie: (Gerry Blokdijk)
26-2-2014, 13:10
Frits Bruin. Is Laura van de Beek niet de dochter van ons bekende JP Coen hater en Erik van de Beek? Dan valt de appel niet ver van de boom.

Reactie: (Juliette)
26-2-2014, 11:06
Zo een 17 prachtige bomen die de Waal direct sieren bij binnenkomst. Als het zo is dat de tunnel misschien niet door zal gaan, wat ik dus sterk betwijfel, dan ga je toch niet als een idioot tekeer als gemeente? Eigenlijk kunnen we het vandalisme noemen als het toch voor de verkiezingen gaat gebeuren. En volgens mij staan daar straffen op. Is het niet?

Reactie: (fritsbruin)
26-2-2014, 10:01
Helemaal eens met @ S. Hol (00:30:56). Eigenbelangen; economisch gewin; machtsspelletjes van politici. Die Laura is goed bij de pinken en zei echt niet zomaar wat....Slimme dame. Goedkoop is het om bij zoveel tunnel-weerstand, even een handigheidje toe te passen middels een voortijdige kaalslag aan de Weel. @ W. Mol: Bij ”de kleren van de keizer” ging het juist over iets wat op dat moment daadwerkelijk ONzichtbaar is. Een soort waanbeeld wat het brein aanmaakt om een gevoel van veiligheid (binnen een p.partij) te creëren, maar wat in werkelijkheid schijnveiligheid is. In dit geval een dogma, een tunnelvisie van een aantal politici. Tot ineens dat ene zuivere kind roept dat de tunnel en bomenkap een slecht plan is... Het verschil met ”de kleren van de keizer” hier is wel, dat velen elders allang wisten dat de tunnel-voorstanders daadwerkelijk in hun hemd staan....

Reactie: (Juliette)
26-2-2014, 09:34
Uitsluitend bedoel om in te spelen op sentimenten? Denkt u nou echt dat kinderen altijd worden ingezet om actie te voeren? Kinderen doen dit vaak uit hunzelf, puur, spontaan en recht uit hun hart. Beter kunnen we het niet hebben.

Reactie: (Wim Mol)
26-2-2014, 08:02
Helemaal mee eens @Ruud Zwaan. Het inzetten van kinderen die onmogelijk alle voors en tegens kunnen afwegen is zo goedkoop en uitsluitend bedoeld om in te spelen op de sentimenten. O ja, bij "de kleren van de keizer" ging het over iets wat op dat moment daadwerkelijk zichtbaar was en niet een toekomstperspectief, dus totaal niet vergelijkbaar.

Reactie: (Evert Meilink)
26-2-2014, 01:04
Meneer Zwaan Leest u eens het sprookje "De nieuwe kleren van de Keizer" van Christian Andersen. (Wikipedia)

Reactie: (Sebastiaan Hol)
26-2-2014, 00:30
T.a.v. de heer Ruud Zwaan; wat een minachting ten opzichte van kinderen. Juist kinderen blijken vaak onbevooroordeeld een frisse en goede kritische kijk op zaken te hebben. Wij als volwassenen - en zeker politici met eigenbelangen - zijn behept met vooroordelen, willen economisch gewin of machtsspelletjes spelen, of zijn ons empathisch vermogen ten opzichte van andere mensen, dieren of in dit geval bomen kwijt geraakt. De opmerking over democratie, daar ga ik een andere keer op in. nu naar bed, morgenmiddag naar het ziekenhuis...

Reactie: (Ruud Zwaan)
26-2-2014, 00:06
Ten eerste: kinderen kunnen geen afgewogen oordeel vellen dus moeten NIET worden ingezet voor wat voor actie dan ook, Ten tweede: Als je geen gemeentebeleid kunt uitvoeren in de aanloop naar verkiezingen kun je eigenlijk nooit iets doen Ten derde ben ik het hier ook niet mee eens, maar we kiezen mensen die namens ons beslissingen mogen nemen en in een democratie kan het niet zo zijn dat een beslissing alleen geaccepteerd wordt als hij welgevallig is..

Reactie: (Johnny van Hoorn)
25-2-2014, 22:15
Het lijkt erop dat ze ineens haast hebben om het zoveelste beeld bepalende stuk van onze stad Hoorn te willen ontkappen. En dit is niet de eerste eliminatie van de Gemeente Hoorn. Herinnert u zich nog de prachtige bomen aan de J.D. Pollstraat? Machtsmisbruik en verblind door tunnelvisie zien ze niet dat door deze brute ontgroening de kiezer nog verder weg zal gaan staan van lokale politiek. Succes met uw campagne!

Reactie: (Wim Mol)
25-2-2014, 16:54
@Marjon, is het niet de taak van RTV-NH om objectief voor te lichten? Dan moeten beide partijen dus aan het woord komen.

Reactie: (Marjon Root)
25-2-2014, 16:38
En wat ik dan wel weer een "beetje" kwalijk vind, is dat de media , lees RTV-NH, wethouder Louwman staat te interviewen een voorstander!. Terwijl het een actie was van kinderen tégen de kap. Maar laat ik ook erbij zeggen dat later er toch kinderen werden geinterviewd. Maar het wringt bij mij toch ergens. En dat doet het al láng.

Reactie: (Sebastiaan Hol)
25-2-2014, 13:59
Sorry, datum moet september 2013 zijn. Was rond Open Monumentendag.

Reactie: (Sebastiaan Hol)
25-2-2014, 13:57
Een meerderheid in een volksvertegenwoordiging heeft niet altijd gelijk. Vooral als of geestelijke luiheid (een idee uit een vorige eeuw omarmen en uitwerken, in een totaal andere en nog sneller veranderende 21e eeuw) of opportunisme leidt tot besluitvorming. Maar ik kan helaas niet in de hoofden van alle raadsleden en wethouders kijken. Feit is dat structuurplan en bestemmingsplan voor Poort van Hoorn en Carbasiusweg is gebaseerd op een gelikt rapportje van de Taskforce Ruimtewinst, uit de tijd van vóór de economische crisis en opgesteld in een tijd dat ton Hooijmaijers nog de sterk manipulatieve gedeputeerde van de provincie Noord-Holland was. Zonder verdachtmakingen vind ik het gewoon vreemd dat deze assist nog steeds als onweerlegbare waarheid wordt aangenomen, alsof men een uiterst orthodox geloof omarmt. Kinderen hebben een heldere kijk op onze stad en hun (directe) leefomgeving. Dat merk ik zo vaak als we vanuit Vereniging Oud Hoorn stadswandelingen doen waarbij jeugd mee loopt. Zo vroeg een kind zich in september 2014 hardop af: "Meneer de stadsgids, mag ik wat vragen? De gemeente Hoorn wil toch een heel dure autotunnel maken naar onze heel oude binnenstad? En in die binnenstad wil de gemeente toch geen auto's hebben? Dat is toch raar?" Zo duidelijk toch?

Reactie: (Juliette )
25-2-2014, 12:32
Ons historische Hoorn gaat naar de klote zo. Zet politici die dit veroorzaken er uit. Er is al genoeg verpest. Afblijven van onze mooie stad! Het is ONZE stad en niet van politici die prestige projecten hoog in het vaandel hebben staan en alleen maar aan hunzelf denken.

Reactie: (Frits Bruin)
25-2-2014, 12:12
Maak van Hoorn geen Plofkip! @ Johan van der Tuin: Toch geen ouderdo....uuh geheugenverlies? Hoorn is destijds uitgeroepen tot meest corrupte gemeente van Nederland, dus rustig aan nog maar even met 'mooie' praatjes zou ik zeggen.... Als dit nu achteraf een slecht plan blijkt te zijn is er geen weg terug? Lijkt mij onzin. Nood breekt wet: Regels en besluiten zijn er om de mens -/huidige omstandigheden te dienen, en niet andersom. Voor een grootschalig progressieve stedenbeleid is het historische Hoorn veel te klein. Prestige-nasterevende politici kunnen dan beter vertrekken naar grotere steden. Maak van Hoorn geen Plofkip!

Reactie: (Juliette)
25-2-2014, 11:58
Meneer van der Tuin, U zegt:het lijkt velen te zijn ontgaan dat de besluitvorming niet aanstaande is maar de afgelopen 5 jaar heeft plaatsgevonden en is afgerond. Dat klinkt niet als een voorspelling toch? Maar u bent in ieder geval eerlijk hierover, alleen jammer dat we dat niet eerder wisten. Maar vertel het de kinderen wel, ze hebben wel wat beters te doen dan voor niks de bomen al in te pakken, ga naar ze toe.

Reactie: (Bert Laan)
25-2-2014, 11:56
Ja hoor, daar kun je wat aan doen. Door namelijk de gedachtengang te schrappen dat die besluiten in de toekomst toch moeten worden uitgevoerd. Daarvan is namelijk nog niets bewezen, het is nog steeds een aanname van een klein clubje dogmatische auto-gelovigen. De toekomst zal uitwijzen of er over 10 jaar wél een noodzaak voor is.

Reactie: (Johan van der Tuin)
25-2-2014, 11:40
De gemeenteraad van Hoorn is zo democratisch als het maar kan. Ik heb slechts een voorspelling gedaan. Besluiten uit het verleden terugdraaien die over enkele jaren toch uitgevoerd moeten worden lijkt me geen begaanbare weg. Kan ik daar wat aan doen?

Reactie: (Juliette )
25-2-2014, 11:11
Precies, dat dacht ik al. Een schijn democratie. En dus zijn de kinderen voor niks die bomen al aan het inpakken met die prachtige breisels. Ga maar naar ze toe meneer van der Tuin, om ze eerlijk te vertellen hoe politiek in mekaar steekt..

Reactie: (Johan van der Tuin)
25-2-2014, 11:04
Het lijkt velen te zijn ontgaan dat de besluitvorming niet aanstaande is maar de afgelopen 5 jaar heeft plaatsgevonden en is afgerond. Ik verwacht niet dat we in Hoorn achteruit gaan c.q. besluiten gaan terugdraaien. De projecten waartoe is besloten moeten hoe dan ook, hetzij nu hetzij over plm. 10 jaar.

Reactie: (Juliette)
25-2-2014, 11:01
Ook vreemd, dat jarenlang het terrein leeg is daar waar de Prisma scholengemeenschap ooit stond. Ook dacht ik weer aan het ABC, die lelijke skiskans, de huizen erachter. Zouden toen de meeste mensen voor die bouw zijn geweest? Dat kan ik mij niet goed voorstellen eerlijk gezegd. Het was daar zo sprookjesachtig mooi. Ik denk dat ze toch wel doordrukken wat ze willen, dat wat wij vinden er niet zoveel toe zal doen. En ook moeten we maar zien of de partijen die tegen de tunnel zijn, dat ook blijven na de verkiezingen. Het blijft spannend.

Reactie: (frits bruin)
25-2-2014, 10:26
Goede actie van de kids! Politici dienen ook rekening te houden met de kinderen. En vooral ook met het verdriet dat Idéfix zal hebben na hun geplande kaalslag. @ Marleen van den Broek: Het hardnekkige waanidee van de tunnel-voorstanders-politici dat automobilisten volgens hun plan massaal hun auto's vlak aan de overkant van het spoor (Pelmolenpad) zullen parkeren (hoe onnozel kunnen zij zijn?!) is al onderuitgehaald door een planologisch UvA onderzoek wat aantoont dat automobilisten via de ’nieuwe poort’ ook DOOR de oude binnenstad zullen gaan rijden om in het Jeudje te parkeren, (Dat zal sneller gaan dan omrijden via provinciale weg/Liornestraat, want dan tref je meer stoplichten en alsnog.....een overweg :-) én auto's blijven rondrijden in het centrum -om een partner zo weer op te pikken- want de parkeertarieven in het centrum zijn dan te hoog gemaakt om parkeren aldaar te ontmoedigen. Maar hoe verlos je deze politici van hun "idée fixe"?

Reactie: (Juliette )
25-2-2014, 09:55
Maar waarom wil de gemeente de bomen dan voor de verkiezingen slopen en zijn de kinderen al volop in actie om deze bomen te redden? Dat is toch verdacht?

Reactie: (Frans Krom)
25-2-2014, 09:22
Stop met het onnozele idee om de bomen nu al te kappen !

Reactie: (F. Wiggers)
25-2-2014, 09:14
Juliette: Niet zo somber hoor. De kiezer heeft straks, godzijdank, het laatste woord. Als u TEGEN de tunnel bent, dan stemt u 19 maart op: GroenLinks, SP, PVDA, HSP (Hoornse SeniorenPartij) HoornsBelang, HoornLokaal, HOP De Bob de Bouwers waarvan u spreekt zijn niet bezig met voorbereidend werk voor die geldverslindende zinloze tunnel met doodlopende weg. Zij werken aan een betere toegang tot het appartementengebouw en het kantoorgebouw van de krant (NHD). Laat u dus niet bedotten, de burger heeft straks het laatste woord! De activiteiten van die machines, Bob, de rijplaten in het gras staan dus los van het slopen van de-Weel-de en de aanleg van die tunnel.

Reactie: (Juliette)
24-2-2014, 23:25
De gemeente wil de bomen al gaan kappen voor de verkiezingen en ik zie Bob de bouwers al bezig een poosje bezig in het begin van de Waal. Daarom denk ik dat het wel door zal gaan.

Reactie: (Frederieke)
24-2-2014, 22:15
Juliette, de tunnel is nog helemaal geen voldongen feit. De beslissing valt op 19 maart. Als de partijen die tegen de tunnel zijn, de meerderheid krijgen in de gemeenteraad, wordt waarschijnlijk een groot deel van de plannen teruggedraaid. Kijk op www.hoorntunnelnee.nl of op de Facebookpagina van HoornTunnelNee voor meer informatie.

Reactie: (marleen van den broek)
24-2-2014, 22:01
Waar moeten al die auto's heen als ze door de tunnel Hoorn binnenrijden? De Liornestraat was het begin van een rondweg om Hoorn, dan was een heel stuk van de oude binnenstad gesloopt geworden. Dankzij de politkieke partij Platte Thijs is dit gelukkig voorkomen! Zij hadden baricades opgeworpen zodat de rondweg niet verder ontwikkelt kon worden. Daarom heeft Hoorn nog steeds een mooie binnenstad die geliefd is door de mensen die met de boot Hoorn aandoen.

Reactie: (Juliette Schouten)
24-2-2014, 21:38
Als kinderen de politiek zouden overnemen op planeet aarde, zou dat wat zijn?

Reactie: (Juliette Schouten)
24-2-2014, 21:31
Kinderen zijn puur en dat kunnen we van de meeste grote mensen niet zeggen. Wat is dat toch jammer en raar eigenlijk. Maar ik vrees dat het er niet toe zal doen wat de kinderen willen voorkomen, want de werkzaamheden zijn al gestart zo zien in de Waal. De tunnel zal er wel komen en dus snap ik ook eigenlijk niet wat wij inwoners er nog tegen zouden kunnen doen, behalve rellen. Maar ik wens de kinderen wel ontzettend veel succes!

Reactie: (Sebastiaan Hol)
24-2-2014, 21:16
En wederom zijn Hoornse kinderen verstandiger dan Hoornse politici, die hun eigen belangen na streven. Of zoals in september 2013 een kind mij nog vroeg tijdens een stadswandeling: "Meneer de stadsgids, de gemeente wil toch een heel dure autotunnel maken naar de heel oude binnenstad, waar ze ook geen auto's willen hebben? Dat is toch raar!?" I rest my case...