• Sjaak Grosthuizen
  • Evert A. van Hoorn
  • Riet van der Lee
  • Wally Ooms
  • Johan van der Tuin
  • Jan-Simon Minkema
  • Stuurman aan wal
  • Verhalen
  • Binnenstad
  • Hoorn-Noord
  • Venenlaankwartier
  • Grote Waal
  • Risdam-Zuid
  • Nieuwe Steen
  • Risdam-Noord
  • Kersenboogerd
  • Bangert-Oosterpolder
  • Blokker
  • Zwaag
overzicht

Omwonenden tegen verbreding Oostereilandbrug

2-10-2010

Gepubliceerd: 02-10-2010

Laatst gewijzigd: 02-10-2010 | 14:40:30

HOORN - Enkele bewoners en bedrijven van het Hoofd, Italiaanse Zeedijk en Achter op ’t Zand hebben bezwaar aangetekend tegen de verbreding van de Oostereilandbrug. De brandweer eist een bredere brug en daarom moet de historische houten brug deze winter vervangen worden door een betonnen nieuwe brug. De buurt en de Vereniging Oud-Hoorn zijn niet blij met de nieuwe, volgens hen onnodige, brug.

Onderstaande brief is net op tijd op het stadhuis afgegeven om mee te doen in de bezwaarprocedure. De indieners schrijven: ”We zijn net op tijd. Een en ander kwam doordat de bouwtekeningen nogal laat in ons bezit kwamen.”

Hoorn, 24 september 2010.

Aan Burgemeester en wethouders van Hoorn,
Postbus 608, 1620 AR - Hoorn.

 
Betreft: zienswijze op ontwerpbeschikking brug tussen Oostereiland en Hoofd.

Geacht College,

Met betrekking tot bovengenoemde ontwerpbeschikking om een nieuwe brug van 5,9 meter breed aan te leggen tussen het Hoofd en het Oostereiland het volgende:
Als materiaal wordt geen hout gebruikt maar beton en staal. Dit is een ernstige aantasting van dit historische staddeel.
Een dergelijke brede brug zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de toekomstige herinrichting van het Hoofd. Er wordt nu al dikwijls te hard gereden en dat zal door een brede brug alleen maar toenemen!
 
De voorgenomen brug past ook niet bij de kleinschalige infrastructuur van het havenkwartier. De breedste toevoerwegen naar en van het Oostereiland in het havenkwartier treft men aan op de Appelhaven ca. 5 meter, het West 4,3 meter, het Hoofd 4.1 meter en de Wijdesteeg 3,7 meter. De overigen toevoerwegen hebben rijbanen van 3 tot 3,6 meter.
Deze afmetingen en verkeersdrempels dwingen de automobilisten ertoe om rustig te rijden. Dit geeft al aan, dat het beslist niet noodzakelijk is de Oostereilandbrug zo drastisch te verbreden. Het staat bovendien haaks op het tot nu toe gevoerde beleid van het gemeentebestuur met betrekking tot de verkeersaanpassingen in de binnenstad!
 
De rijbaan van de huidige brug is vier meter breed en kan maximaal 18 ton (asdruk 6 ton) aan gewicht dragen. Dat vindt men voor het huidige verkeer onvoldoende. Er wordt dan gerefereerd aan het gewicht van de ladderwagen van de brandweer. De brug zou deze ladderwagen niet kunnen dragen maar dat zal met meerdere bruggen en straten in Hoorn het geval zijn. En het is de wereld omkeren. Men dient bij de aanschaf van brandweerwagens rekening te houden met de bestaande infrastructuur van de oude binnenstad. Een goed voorbeeld is de gemeente Den Bosch, die voor de binnenstad daar speciale smalle brandweerwagens heeft aangeschaft. Trouwens brandweerwagens en ander zwaar verkeer zijn meerdere malen over de huidige brug gereden.

De Hoge Brug (tussen Oude Doelenkade en Veermanskade) kan slechts een asdruk van 3,5 ton dragen. Ook de Kleine Oostbrug en overige bruggen in de binnenstad kunnen minder gewicht dragen dan de Oostereilandbrug. Als men consequent is zullen alle bruggen dan vernieuwd moeten worden. Daarnaast mogen auto’s met een asdruk van meer dan 3,5 ton ook niet op het Grote Oost en de Appelhaven rijden.

Kortom de Oostereilandbrug is van alle bruggen in de binnenstad de sterkste en de breedste! Gelet op de lengte van de brug (ca. 30 meter) is dat ook nodig.

Conclusie:
Gelet op bovenstaande is er geen enkele aanleiding om de brug naar het Oostereiland te verbreden en hiermede de kleinschalige infrastructuur van het havenkwartier aan te tasten. Ook is het niet nodig dat twee auto’s elkaar kunnen passeren op de brug. Evenals bij andere bruggen en smalle doorgangen kan via verkeersborden de voorrang geregeld worden
 
Uit onderzoek is gebleken dat de huidige brug nog minstens vijftien jaar mee kan! Er is momenteel dus geen enkele noodzaak om vele kosten te maken voor een nieuwe brug.

Daar het beleid van de gemeente erop gebaseerd is dat de te treffen ontwikkelingen op het Oostereiland niet verkeersaantrekkend mogen zijn, zal het toekomstige verkeer over genoemde brug van beperkte omvang dienen te zijn. Het geplande parkeerterrein op het Oostereiland van ca. 80 auto’s (voor gebruikers en bewoners van het Oostereiland) staat ook haaks op het voorgestane beleid van autoluw maken van de oude binnenstad.
 
Bewoners van het Hoofd:
 
Was getekend door:
J. Koopmans Hoofd 3
J. W. Carpentier, G. de Best Hoofd 5
W. Stofbergen Hoofd 5a
J. Eising, A. Eising - Derlage Hoofd 7
J. W. Rikkels, D. Rikkels- Timmerman Hoofd 9
F. R. Droste, N. C. Droste - Haak Hoofd 11
M. Plukkel Hoofd 13
J. Bot (café de Volendammer) Hoofd 17
M. C. Plat (restaurant de Hoofdtoren)
M. Ursem Achter op ’t Zand 63
D. van Riel, P. van Riel de Rooy Achter op ’t Zand 62a
A. Doornenbal, J. Nieuwland Achter op ’t Zand 62
A. E. Klooster Achter op ’t Zand 60
J. van Wely Italiaanse Zeedijk 116


Lees hier meer over bezwaren tegen de nieuwe brug:

http://www.oudhoorn.nl/actualiteit.php?zoek=oostereilandbrug&id=713

Overig nieuws


14-11-2024 | 22:55:00 - Website Streekomroep West-Friesland gelanceerd
01-11-2024 | 15:53:20 - Brief aan Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA)
01-11-2024 | 11:28:25 - De Noord-Hollandse gemeenten willen ruim 14.000 opvangplekken realiseren voor de spreidingswet
01-11-2024 | 08:43:00 - Hart van Hoorn eist volledige openheid over azc-plannen: WOO-verzoek ingediend
30-10-2024 | 16:40:48 - Vernieuwen riool en nieuwe inrichting Johannes Poststraat
29-10-2024 | 22:49:00 - Historische stoomlocomotief uit 1918 krijgt nieuw leven in Hoorn
29-10-2024 | 22:27:58 - Oud Hoorn: Herleef de kraaktijd in Hoorn met lezing over roerige jaren
29-10-2024 | 20:45:00 - Fractie Breuker geeft reactie over het geschil bij ÉénHoorn
29-10-2024 | 16:37:00 - Verkeer kan weer ongehinderd door op gerenoveerde A7-brug bij Purmerend
29-10-2024 | 08:08:00 - Gemeente Hoorn werkt aan toekomstplan voor sportparken
28-10-2024 | 15:44:00 - Lokale partij ÉénHoorn wenst duidelijkheid en zet juridische stappen tegen de groep Breuker
28-10-2024 | 13:00:00 - Column: De klok terug, maar waarom?
28-10-2024 | 11:58:00 - Resultaten (beker)voetbal 26 en 27 oktober
27-10-2024 | 16:16:00 - Automobilist rijdt lunchroom binnen in Zwaag, pand zwaar beschadigd
26-10-2024 | 23:30:00 - What’s in a name?
26-10-2024 | 18:12:00 - Dode en zwaargewonde bij motorongeval op oprit N307 bij Hoorn
24-10-2024 | 16:45:13 - A.C. de Graafweg (N241) officieel geopend
24-10-2024 | 11:20:00 - Feestelijke intocht Sinterklaas in Hoornse haven
23-10-2024 | 01:12:00 - Cultuurnota op nieuwere leest
22-10-2024 | 22:55:00 - Charles Webster vervangt tijdelijk raadslid Aart Ruppert
22-10-2024 | 22:42:00 - Raad akkoord met indeling parkeerzones met hoger tarief voor de binnenstad
22-10-2024 | 22:38:00 - Deel van het stadhuis monument?
22-10-2024 | 22:31:00 - Begrotingswijziging opnieuw in stemming
22-10-2024 | 22:21:00 - Recreatievisie West-Friesland geaccepteerd
22-10-2024 | 15:26:45 - Luisteren en schaken in Bibliotheek Hoorn
22-10-2024 | 12:18:00 - Dodelijk ongeluk bij Oostereiland in Hoorn
22-10-2024 | 08:24:00 - Raad Koggenland verwerpt plan voor groot asielzoekerscentrum bij de Leekerlanden
21-10-2024 | 15:36:00 - Fietser ernstig gewond bij aanrijding met bestelbus in Zwaag
21-10-2024 | 12:00:00 - Column: De natuurlijke dreiging en die uit onszelf
21-10-2024 | 11:40:00 - Resultaten voetbal 19 en 20 oktober [video]
20-10-2024 | 19:50:01 - Station Hoorn Kersenboogerd in verbouwing: Vervangend busvervoer en wegafsluitingen

Laatste nieuws

Tagcloud


  • binnenstad
  • coronavirus
  • enkhuizen
  • hoorn
  • kersenboogerd
  • ongeval
  • politie
  • politiek
  • sjaakgrosthuizen
  • sport

Recente reacties


Herbert Mast

02-08-2025 | 19:19:47
Het is zo jammer dat in nieuwsberichten niet altijd de waarheid staat, Nog erger is als het OM leugens vertelt. Op hun site staat dat de dood van Mariska een ongeluk was. Dit hebben ze overgenomen van…

Anton Greefkes

26-06-2025 | 12:30:07
Mooi om uiteindelijk mijn voorstel om de Risdam Noord en de Compagnie een veilige fietsverbinding te geven verwezenlijkt te zien worden.

Hans Bruynsma

15-12-2024 | 12:51:29
De toedracht? Eerder de oorzaak! Dat is de zgn. Groene Golf voor verkeer op de Provinciale Weg. Je kunt als voetganger en fietser drukken wat je wilt op de ''aanmeldknop'', het snelle verkeer mag blij…

Zoeken in nieuws


Zoek

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

HoornRadio / HoornGids
Atoomweg 12
1627 LE Hoorn
redactie@hoorngids.nl

Laat hier uw tip achter


 

Adres


  • HoornRadio / HoornGids
  • Atoomweg 12
  • 1627 LE Hoorn
  • redactie@hoorngids.nl

Locatie


Zoeken


 

Sitemap


Adverteren

Colofon

Tips en Contact

Fotopagina

 

Copyright 2025 - HoornRadio / HoornGids
Inloggen | Ziber Website