Ed Wagemaker: ”Genoeg alternatieven voor onnodige Carbasiustunnel ”
18-3-2014 INGEZONDEN MEDEDELING
HOORN - Ed Wagemaker heeft in een open brief zijn visie gegeven op de, wat hem betreft, onnodige Carbasiustunnel. Er zijn wat hem betreft genoeg alternatieven.
In de brief valt het volgende te lezen;
De mijn inziens onnodige Carbasiustunnel onder het spoor is bijna het enige verkiezingsitem in Hoorn. Onbegrijpelijk, maar waar. Komen de meeste automobilisten niet uit het noord-oosten van Hoorn (K’boogerd, Risdam) en verder vanuit oostelijk Westfriesland? Autorijders uit die richting rijden natuurlijk niet helemaal via de Provincialeweg naar de Carbasiustunnel om vervolgens te moeten zoeken naar een parkeerplaats in het Hoornse centrum waar je eigenlijk geen toename van autoverkeer wilt hebben.
Veel beter is het plan om vanaf de Provincialeweg via het voormalige KvKgebouw een verbinding te leggen met de Maelsonstraat en het station, waar de dan inmiddels gerealiseerde parkeergarage uitnodigend klaar staat.
Via de verbeterde loopbrug ben je vervolgens in no time in het stadscentrum. Er blijven drie prima autoroutes richting binnenstad over, namelijk vanuit het westen via de Weel in de Grote Waal en vanuit het (noord)oosten via de Liornestraat en de Willemsweg.
Zo los je een hoop gezeur op en je houdt ook nog wat geld over in de gemeentelijke portemonnee. De realisatie van de twee geplande fietstunnels en een autovrij Keern kunnen en moeten natuurlijk overeind blijven. Stem op een partij die geen heil ziet in de Carbasiustunnel. Het zal u niet verbazen dat mijn voorkeur uitgaat naar de PvdA.
Ed Wagemaker, Hoorn
Reactie: (jasper)
21-3-2014, 09:18
Gaan we nu alle brieven aan de gemeente plaatsen. Lijkt mij niet nodig redactie. Dat meneer Wagenmaker een brief kan schrijven geloof ik wel. En gelukkig zijn er alalternatieven. Deze alternatieven zijn allemaal beoordeeld en uiteindelijk is er een besluit genomen. Nu in deze fase nog met alternatieven komen leidt tot uitstel en afstel. Dus Ed Wagenmaker je bent geen Wegenmaker. Dus hou het lekker voor jezelf en die wat nuttigs ipv vertragen.
Reactie: (G. de Best)
19-3-2014, 23:07
Wie neemt in Hoorn nu nog de "brullende muis" in Hoorn serieus? Hij denkt dat hij zonder vergunning kunstwerken op de dijk kan plaatsen. Gaat nu zijn visie geven over het verkeersbeleid in Hoorn. Gerard je hebt gelijk de PvdA onder leiding van mevr. van der Knaap heeft de Venenlaan gedeeltelijk afgesloten. En waarom, omdat mevr. woonachtig was aan de Venenlaan. Nee, Ed volgens mij weet jij ook wel een aannemer die je plannen kunnen realiseren. Dan is er weer een stoeltje vrij in het vliegtuig voor je.
Reactie: (Co van Dijk)
19-3-2014, 19:56
Denk u eens in;
Een prachtig groot stationplein in het hart van Hoorn, waar het oude stationgebouw staat te pronken, waar u met de roltrap naar beneden gaat naar de treinen en bussen, waarop wel een prachtige oude Locomotief staat te glimmen voor de toeristen naar Medemblik, waar terrasjes en straattheaters zijn, Hoorn verlost van de spoorwegovergang Koepoortsweg, Hoorn verlost de spoorwegovergang Liornestraat,n de ruimte die ontstaat van koepoortsweg naar Liornestraat en Grote Waal naar Hoorn vrij komt voor woningbouw.
Ergens in Nederland staat, op dit moment werkloos, een grootte ronde diamantboor, die ook gebruikt is voor onder het groene hart door (ook een spoorlijn).
Verlos Hoorn van de spoorlijn!
Oja, het prachtige grote centrale plein in Hoorn met al z'n activiteiten mag ook het Covadiplein gaan heten.
Reactie: (Johan van der Tuin)
19-3-2014, 14:56
Ik wil er - misschien voor de laatste keer - op wijzen dat er met de verkiezingen van 2010 in het vooruitzicht voor is gekozen om voorrang te verlenen aan de Westfrisiaweg. Die afspraak is gemaakt in vergaderkamer C.013.
Ik was erbij!
Dat had niets te maken met de economische ontwikkelingen, maar puur omdat een keuze bij de begroting voor de Westfrisiaweg het juiste signaal zou zijn richting provincie en regio.
Dat nu wordt gezegd dat die keuze van de PvdA was ingegeven door economische teruggang is een gelegenheidsargument dat pas klonk na de samenstelling van het college in 2010.
Reactie: (Bert Laan)
19-3-2014, 09:48
Dat zou ik ook doen als wat je wél zegt, meteen als ongeloofwaardig en onbetrouwbaar wordt afgedaan. Dan is elke opmerking parels voor de zwijnen.
Ik snap Ed wel (en weet bovendien dat als Ed iets is, dan in ieder geval niet arrogant) ...
Reactie: (Wim Mol)
19-3-2014, 09:42
@Ed wat komt die opmerking ongelofelijk arrogant over. Zo van "klets maar, het interesseert me toch geen biet".
Reactie: (ed wagemaker)
19-3-2014, 09:08
Zo, iedereen heeft z'n hart weer lekker kunnen luchten en nu met z'n allen naar de stembus.
Reactie: (ddhont)
18-3-2014, 22:01
Ik (en met mij denk ik velen niet-in-de-lokale-politiek ingevoerde burgers van Hoorn) vind het op z'n minst lastig om de discussie te volgen. Ik dacht dat een autovrij Keern (m.u.v. bestemmingsverkeer neem ik aan) betekende vanuit Zwaag t/m de bussluis en dat daarmee meer ruimte voor onze fietsende schooljeugd zou worden gecreëerd. Lees ik nu dat men ook het deel na de Provinciale weg tot de kruising met de Weel autovrij wil maken?
Ik ga dagelijks met bus 12 naar en van het station naar huis. Die bus vertrekt om xx.48 vanaf het station om vervolgens stil te staan voor de spoorbomen. Niet onoverkomelijk als je eraan gewend bent maar het lijkt mij veel slimmer zoals iemand anders aan heeft gegeven om de bushaltes naar de andere zijde van het spoor te verplaatsen. Ik vind het geen probleem om via de brug vanaf perron 1 naar het huidige P+R te lopen hoor.
Ik was een voorstander van een tunnel onder het spoor door. Maar dat zou inderdaad een aanzuigende werking kunnen hebben voor automobilisten die naar het centrum willen en vanwege het gemak van een tunnel daar met de auto heen rijden ipv bijv. parkeren op het P+R terrein.
Op het moment dat er een alternatief plan zou zijn waar er een (flinke) parkeergarage wordt gerealiseerd op het huidige P+R terrein EN de bushaltes worden verplaatst naar het P+R terrein, dan zou ik niet langer voor een tunnel zijn.
Het zou de gemiddelde burger van Hoorn (waartoe ik mezelf reken) helpen wanneer men aangeeft wat mogelijke oplossingen zijn en de bijbehorende motivatie.
Ik vind het niet bijster interessant wat de kosten zijn aangezien het hier om een aanpassing gaat waar geen bc op los gelaten kan worden en de afschrijving redelijk zelf bepaald kan worden. Ook is het voor mij niet interessant om te lezen dat iemand in het verleden een ander standpunt heeft gehad dan nu. Het gaat om hoe men de toekomst in bepaalde oplossingen wil implementeren en wat daarin de verschillende standpunten zijn.
Door de discussie op een we-kennen-elkaar niveau te voeren sluiten jullie de niet-politieke lezers van Hoorngids.nl vrijwel uit van de discussie / reacties en dat draagt niet bepaald bij aan de betrokkenheid en motivatie om te gaan stemmen.
Maar wellicht ligt dit alleen aan mij.
Reactie: (Jan van Leek)
18-3-2014, 20:12
@Henny Vergeest: inderdaad, de heer Wagemaker heeft hier een pak boter op het hoofd waar je U tegen zegt.
Wellicht is dit stukje van hem een poging om de verder totaal onzichtbare PvdA fractie in deze verkiezingen nog een beetje onder de aandacht te brengen.
Reactie: (gerard vd draai)
18-3-2014, 18:51
Ik begrijp dat de PvdA nu wel het Keern af wil sluiten, en dan maar alle auto's via de Liornestraat en Willemsweg wil sturen? De Liornestraat is nu al een drukte van jewelste. De Willemsweg kun je niet gebruiken stad-uit vanwege alle afsluitingen in de Vollerswaal en het Venenlaankwartier, waar de PvdA mede verantwoordelijk voor is, zonder een alternatieve verbinding te realiseren. Met deze visie wordt de stad echt onbereikbaar. Wel fietstunnels en geen Carbassiusweg is totaal niet realistisch. De PvdA is van mening gedraaid, en wringt zich nu in vreemde bochten.
Reactie: (Henny van Geest)
18-3-2014, 17:52
Het verbaast me toch altijd weer dat oude politieke fossielen ook graag hun plasje blijven doen over deze zaken. En vreemd genoeg nog klagen ook dat dit het enige verkiezingspunt zou zijn, terwijl hij en zijn partij daar zelf verantwoordelijk voor is. En we hebben er weer een onderwerp bij, "...een verbeterde loopbrug .."
Ongelofelijk!
Reactie: (Wim Mol)
18-3-2014, 17:39
Je schrijft het zelf over de coalitie: "Je weet wel waar je aan toe bent, je weet alleen nog niet wat het kost , wie het moet gaan betalen, wie het gaat uitvoeren en of het uberhaupt wel nut heeft."
Bij de nee-partijen weet je helemaal niet waar je aan toe bent, want de ideeën zin vage deeloplossingen.
Het HOP is daar tenminste eerlijk in in hun verkiezingsfolder:
"Indien de pro-tunnelpartijen de meerderheid niet halen, wil HOP de tunnel heroverwegen, als dit zonder onaanvaardbare financiële consequenties mogelijk is."
Met andere woorden: na de verkiezingen kunnen ze alle kanten op en ik denk dat dat voor bijna alle partijen geldt.
Reactie: (Bert Laan)
18-3-2014, 16:50
Hahaha, Wim, je maakt de mensen blij. Bij coalitiepartijen weet je waar je aan toe bent: Ik denk nog even aan de standpunten van de coalitiepartijen bij het toegangsuur en houd nog net mijn glimlach in toom.
Ik ben met je eens dat de coalitiepartijen staande houden dat ze een tunnel willen. Sterker nog, ik zie dat ze het zelfs koste wat kost willen. Van 32 miljoen naar 59 miljoen was al een kleine stap voor ze, dus die stap naar de 100 miljoen zullen ze ook wel makkelijk maken.
Jammer voor de burger, maar de coalitie heeft nu eenmaal zo z'n plannen. Je weet wel waar je aan toe bent, je weet alleen nog niet wat het kost , wie het moet gaan betalen, wie het gaat uitvoeren en of het uberhaupt wel nut heeft. Maar dat ze het willen, dáár heb je wel gelijk in. Zekerheid, het is een groot goed.
Reactie: (Wim Mol)
18-3-2014, 16:41
Jawel hoor @Bert. Bij de coalitiepartijen weet je waar je aan toe bent: er komt een tunnel.
Bij een niet coalitiepartij weet je soms niet waar je aan toe bent, want vaak houdt men achterdeurtjes open om toch nog een plekje op het warme pluche te kunnen krijgen.
Reactie: (Bert Laan)
18-3-2014, 16:15
Ik geloof niet dat de coalitie recht van spreken heeft over "verandering van beleid" of "voortschrijden inzicht' aangaande de PvdA.
Eerst onder druk van comité HoornTunnelNee heeft de coalitie pas afgelopen januari (heel misschien zelfs al in december vorig jaar) haar uitgavenpatroon voor de PvH bijna verdubbeld van 32 naar 59 miljoen.
Inderdaad slagvaardig en inderdaad voortschrijdend, maar echt vanzelf leek dat niet te gaan. Dus laat de pot naar de pot kijken, de ketel heeft al genoeg voor zichzelf te doen.
Reactie: (Wim Mol)
18-3-2014, 15:41
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn @E.vanBeek.
In december 2013, dus en paar maanden gelden schreef de PvdA op Facebook:
"In het verkiezingsprogramma 2010 worden de plannen van de Task Force ruimte geschetst als uitgangspunt. Vervolgens staat er: De feitelijke realisatie van de Hoornse Poort zal sterk afhangen van de economische ontwikkelingen. Het bestemmingsplan zal dus verder in de procedure gezet worden, zodat we op het moment dat de economie aantrekt en investeringen weer verantwoord zijn, direct aan de slag te kunnen gaan met de uitvoering.
Wat betreft onze inzet bij de huidige verkiezingen: wij pleiten voor aanpassing van de plannen: namelijk eerst een parkeergarage aan de Noordzijde en verplaatsing van het busstation. Dit zal al zeer veel verkeersbewegingen schelen. En dan bepalen of er uberhaupt nog een tunnel nodig is."
Ze kunnen dus nog alle kanten op. En aangezien het economisch weer een stuk beter gaat volgens Samson, komt de tunnel weer aardig in zicht. Maar dan zijn ondertussen kosten gemaakt voor alternatieve plannen, de prijzen zijn weer verhoogd en de economie iets aangetrokken waardoor ook de bouw weer duurder wordt.
Of is het beleid in de laatste drie maanden weer veranderd en zo ja, hoe betrouwbaar is het programma dan nog?
Reactie: (E v d Beek)
18-3-2014, 15:33
Zoals Johan van der Tuin terecht opmerkt: De PvdA was voorstander van een tunnel tot voor de verkiezingen van 2010. Die partij zag als één van de eerste de donkere schaduw van de financiële crisis over Hoorn trekken, met alle gevolgen van dien: een instortende kantorenmarkt, afboekingen van het grondbedrijf, bezuinigingen van Rijkswege en een dreigend tekort op de gemeentelijke begroting.
Het is inmiddels 2014 en - ongelooflijk maar waar - er zijn in onze gemeente nog steeds politici die niet lijken in te zien dat ze de tering naar de nering moeten zetten.
Reactie: (Judith de Jong PvdA)
18-3-2014, 15:11
Nee dat is onjuist Wim Mol, al in 2009, in de vorige bestuursperiode dus nog voor de vorige verkieizngen, heeft de PvdA besloten dat een tunnel onder deze financiële omstandigheden geen goed idee was. Dat geld kunnen we beter besteden aan sociale taken. Bovendien wordt er in de huidige plannen geen goede oplossing voor het parkeren gerealiseerd.
Reactie: (Wim Mol)
18-3-2014, 14:15
In oktober 2008 schreef Jack van Es in het PvdA clubblad:
"We gaan een nieuwe toegang maken onder het spoor en daarmee gaan we de lange wachttijden bij de spoorwegovergang van het Keern oplossen. Het parkeren gaan we in een bebouwde voorziening realiseren bij het huidige P&R-terrein."
Maar ja, toen kwam er een nieuwe coalitie en dan ben je dus ineens tegen.
Reactie: (Johan van der Tuin)
18-3-2014, 14:10
Ik begrijp dat het provinciale PvdA-kanon Ed Wagemaker ook wordt ingezet. Ik lees het met een glimlach. Het is Ed ontgaan dat ook de PvdA voorstander was tot vlak voor de verkiezingen van 2010. Toen moest de coalitie van Van Es eerst kiezen voor de Westfrisiaweg, niet met de bedoeling om de PvH af te blazen of te kiezen voor ontwikkelingen in het stationsgebied die ook in de PvH staan maar nu nog niet gerealiseerd kunnen worden. De afsluiting van het Keern ten behoeve van het langzame verkeer is niet nieuw! En omdat de Koepoortsweg ooit is afgesloten is er een nieuwe weg nodig.
Reactie: (Jan van Leek)
18-3-2014, 10:54
Spuit 11. Al meer dan 10-15 geleden, in een periode dat Wagemaker zelf actief was in de Hoornse politiek, is al gepleit om het huidige transferium af te graven en er parkeergarage te maken. Was je nu van al het gedoe rond die doodlopende tunnel af geweest. Maar nee, men koos er destijds voor om de vervuilde grond niet af te graven maar er een laag overheen te leggen! En nu komt Wagenaar verkondigen dat juist die plek ontwikkeld moet worden tot parkeerplek. Goh Ed, snel gezien kerel.