Meerderheid Hoornse raad: ”Hollandia heeft problemen aan zichzelf te wijten”
14-11-2012
HOORN - Zoals eerder bericht op Hoorngids komt er geen financiële steun van de gemeente voor de Hoornse voetbalvereniging Hollandia. Een grote meerderheid van de raad vond dat de club de problemen aan zichzelf heeft te wijten en dat deze problemen niet met de inzet van gemeenschapsgeld mogen worden opgelost. Ook het argument van versterking van de grondpositie in het Julianapark werd niet ondersteund.
Het voorstel van het college werd verworpen met 26 stemmen tegen: vier leden van de VVD (Van der Ven, De Meij, Van Hilten en Hoogland), PvdA, D66, GroenLinks, Hoorns Belang, Hoornse Seniorenpartij, SP, Fractie Van der Tuin en Fractie Assendelft. Voor stemden de heren Scholtes en Van Dijkhuizen (VVD), VOCHoorn, CDA en de Fractie Tonnaer.
Reactie: (Rick)
21-11-2012, 16:25
Ik heb niks tegen Hollandia of tegen welke sportclub dan ook. Sterker nog: ik ben een groot voorstander van amateursport. Voor mij ligt daar nou net het sleutelwoord: amateursport. Hollandia heeft gewoon lang boven haar stand geleefd, uitgaven gedaan die niet door inkomsten gedekt werden (neem ik aan, anders krijg je niet zo'n tekort). Dat er normaliter aan spelers wordt betaald is algemeen bekend. (zie bv http://blog.spitsnet.nl/2009/12/01/cashen-in-amateurvoetbal/). Topspelers in de klasse kunnen tot wel 25000 per jaar verdienen.
Prima dat dit gebeurt, maar daarmee verspeel je wat mij betreft alle recht op subsidie uit overheidsgeld. Laat dat naar de echte amateursporters gaan, waar de spelers van het eerste team netjes iedere maand hun contributie betalen en waar vrijwilligers de club draaiende houden.
Reactie: (Riemer)
17-11-2012, 21:14
Zou het kunnen dat de beoogde Hollandia voorzitter een te zwakke maag heeft voor de inhoud van het persbericht? En dat om die reden nog geen persbericht de media is ingestuurd? Hollandia kruipt uit uw schulp! Voegt den daad bij het woord!
Reactie: (Gerry)
17-11-2012, 20:36
Beste Pieter, is dit openheid van zaken geven? Op je website aangeven dat je met een persbericht komt en vervolgens niet met een persbericht komen. Hoe geloofwaardig is dit?
Reactie: (Nozem)
17-11-2012, 19:15
@Marcel jouw opmerking over het nog niet verschenen persbericht is mi correct.
Ik citeer vanuit de site van Hollandia het volgende onder de kop "Reactie Hollandia op berichten in de pers" geschreven door Peter Lobberegt dd. 14/11(lees woensdag)
-Bestuursvergadering is op 15/11 (lees donderdag)
Nav de bestuursvergadering zal aankomende vrijdag het bestuur met een persbericht komen. Aankomende vrijdag is nmm 16/11.
Ik wacht ook in spanning het persbericht af.
Met groet
Reactie: (Riemer)
17-11-2012, 18:11
Buiten de loterij en lichtmastenkwestie, laatst was er een flinke Hollandia delegatie te gast bij SC Heerenveen. Ik moet zeggen, Hollandia krijgt al aardig de trekjes van een echte profclub. Dronken supporters die na afloop de politiecel in worden geslingerd na slopen en knokken. Beoogd voorzitter Van der W. die na uitbundig bezoek aan de Heerenveense gelegkamer zijn hele maaginhoud teruggeeft...Heel fraai allemaal. Ik moet zeggen, er is wel 'reclame' gemaakt voor Hollandia in het Friese.
Reactie: (Evert)
17-11-2012, 14:48
En wat dachten jullie van de kantine inkomsten, ik was er laatst een biertje kopen staat er eentje te tappen alsof ze aan een fruitautomaat staat!
Reactie: (Marcel)
17-11-2012, 14:34
Waar blijft dat beloofde persbericht?
Reactie: (Klaas)
16-11-2012, 23:59
Dirk dus met andere woorden; het ene gat met het andere vullen?
Reactie: (Visser)
16-11-2012, 23:04
Die loterijgelden moeten dan inderdaad ergens anders voor gebruikt dan de aanschaf van lichtmasten. Heel vreemd. Het waren dure loten weet ik nog. Weet iemand hoeveel leden Hollandia precies heeft? En waarom de kantine geen drank toegeleverd kreeg? Ik hoorde van een paar echte Hollandia mensen dat er een tijdje geen bier werd geschonken.
Reactie: (Dirk)
16-11-2012, 22:30
Dat de gemeente meer geld kwijt zal zijn omdat ze er duurder aan zullen moeten bedoel ik eigenlijk te zeggen.
Reactie: (Dirk)
16-11-2012, 22:27
Kijk, nu gaan we m.i. ergens heen. Niet meer dat gezeik maar puur inhoudelijk. Waarom het over lichtmasten gaat mag Joost weten maar goed. Feit is dat er in het verleden teveel mensen de mogelijkheid hadden om beslissingen te nemen of toegang hadden tot geld. Bewust of onbewust hebben al deze mensen meegeholpen om de schuld op te laten lopen. Vaak zal dat tientjeswerk geweest zijn maar vaker zal er sprake van geweest zijn dat er grotere bedragen verdwenen. Al dan niet door goedbedoelde acties. Openheid van zaken is op de diverse ledenvergaderingen wel gegeven, zeker die van de laatste paar keer. Het heet niet voor niets een ledenvergadering dus lijkt het me niet dat iedereen aan kan schuiven.
Eigenlijk is het heel simpel: je hebt ergens een openstaand bedrag, er komt wat geld binnen voor een ander doel maar dat openstaande bedrag moet echt een keer voldaan worden anders wordt er iets gestopt. Net als bij de meeste huishoudens zeg maar. Met name die huishoudens die een beetje onderaan de geldstromen bungelen. Je kunt daar moeilijk over doen maar eigenlijk is het alleen maar reageren geweest. Te lang heeft men oogkleppen op gehad. Dat ze nu actief naar een oplossing aan het zoeken zijn is alleen maar prijzenswaardig. De gemeenteraad wil niet helpen, terecht in mijn ogen op dit moment. Het kapitaal staat op de heuvel, die zal wellicht te gelden gemaakt worden waardoor de gemeente in de toekomst misschien weleens meer geld kwijt is.
Reactie: (nozem)
16-11-2012, 19:54
Hallo Pieter,
hopelijk geeft het persbericht van vandaag,hetgeen is toegezegd door het Bestuur van Hollandia, zie de site, meer duidelijkheid terzake de financien en hoe het Bestuur de toekomst ziet?!
Ik ben benieuwd.
Met groet
Ben
Reactie: (Klaas)
16-11-2012, 19:49
Pieter, weet jij waar het geld van de loterij voor de lichtmasten gebleven is? Dit geld is zeker niet gebruikt voor de lichtmasten.
Reactie: (Pieter)
16-11-2012, 19:27
Beste reactie mensen,
De beste stuurlui staan aan wal. Wat weten jullie het allemaal beter zeg. Hollandia blijft gewoon bestaan. Openheid van zaken? Gaan jullie even kijken op wwww.hollandia-hoorn.nl voordat jullie al die nonsens en fabeltjes tentoon gaan spreiden. De lichtmasten? deze zijn betaald door de gemeente Hoorn aan de leverancier en Hollandia betaald deze netjes af bij de Gemeente Hoorn. Hollandia leeft en zal blijven leven en zal ons allemaal overleven. Hollandia blijft de club van Hoorn en dat zal niemand hen afnemen.
Reactie: (piet boerka)
16-11-2012, 18:31
Dit verhaal is nog lang niet af er wordt namelijk ook geld weggegooid door de gemeente met kunst nu op de Westerdijk weer en dat Hollandia altijd loyaal aan de PvDa is geweest in woord en daad die krijgen ook nog een rekening gepresenteerd
Reactie: (Hans)
16-11-2012, 17:58
Met alle respect @Gerry maar het financieel wanbeleid is het voormalige bestuur toch echt aan te rekenen. Ook al hebben ze de club naar een hoger niveau gebracht ze blijven schuldig. En wat die lichtmasten betreft die staan er wel maar ze zijn nooit betaald is toch ook niet netjes? De leverancier zit met de gebakken peren. Nee lekker clubje dat Hollandia.
Reactie: (Harry)
16-11-2012, 17:53
@Dirk €520.000,= wilde Hollandia van de gemeente hebben dat is toch niet niks. Goed dat een groete meerderheid in de raad hiermee niet akkoord is gegaan. En wat die openheid van zaken betreft. Hollandia heeft dit niet getoond richting gemeentebestuur dan ben je toch snel uitgepraat want het gaat wel om heel veel gemeenschapsgeld. Maar wat maak je,je nou druk het blijkt toch dat Hollandia het geld van de gemeente helemaal niet nodig had. Tenminste dat hebben zowel de oud-voorzitter als de nieuwe verkondigd in het NHD.
En geef eens antwoord op de vragen van @Nozem als je zo goed op de hoogte bent, daar ben ik ook benieuwd naar.
Reactie: (Gerry)
16-11-2012, 17:34
Dirk, een groot aantal reacties slaan wel ergens op zonder Hollandia in een kwaad daglicht te stellen. Een van de belangrijkste vragen is: Waarom heeft het nieuwe bestuur (nog) geen jaarrekening 2011/2012 gepresenteerd, niet aan de leden en niet aan de gemeenteraad? Maak de geldstroom inzichtelijk, geef openheid van zaken ook al zijn er fouten gemaakt. Ik vind het jammer dat aantal personen van het voormalige bestuur aan de schandpaal worden genageld terwijl zij wel hun nek hebben uitgestoken voor de club en de club op een hoger niveau gebracht hebben. Dit hebben deze mensen niet verdiend.Maak schoon schip en sla een nieuwe weg in. Ik wens Hollandia veel succes.
Reactie: (plies)
16-11-2012, 17:28
@ Okkie, of het geld nu aan Hollandie wordt weg gegooid of naar dans e.o.fiets lessen in Afika. ??
Ga collecte lopen dan hoef ik als belasting betaler niet mee te werken/betalen aan geld verkwisting.
Reactie: (nozem)
16-11-2012, 16:46
Hallo Okkie,
waarom geen reactie op mijn voorstel?!
Ik geef toch niet af op Hollandia!Discussie voeren op basis van feiten waardoor je een mening kunt vormen waar je het wel of niet mee eens bent.Op dit moment is dat niet mogelijk!
Met groet
Nozem
Reactie: (okkie)
16-11-2012, 16:25
Dirk je hebt gelijk, iedereen geeft hier maar af op hollandia, ik denk dat het een club is als alle andere met allerlei problemen. Bij Hollandia wordt alles tot vervelens toe uitvergroot.En hoewel er uiteraard gemeente geld in zit mag ik hopen dat de club blijft bestaan.Beter hier geld naartoe dan naar een fietsclub voor nigeriaanse vrouwen.
Reactie: (plies)
16-11-2012, 15:43
Beste bestuur van Hollandia,
Vertel eens hoe de vork in de steel zit, doe eens openheid van financiële zaken.
Wat is er aan de hand met het onderwerp lichtmasten, wat is er aan de hand met het financieel plaatje van de afgelopen jaren.
Op verzoek van Dirk geplaatst.
Reactie: (plies)
16-11-2012, 15:39
Dirk ik heb geen hekel aan een voetbalclub welke voor veel mensen een ontspanning is (betaalde leden buiten gesloten en opzouten)
Ik heb er de pest aan dat mijn belastinggeld wordt besteed aan een "amateurclub" met naar blijkt een falend bestuur welke verantwoordelijk is voor de misére bij Hollandia.
Ik vind het sneu en zeker voor al die kleine voetballertjes uit de pupillen elftallen dat Hollandia straks niet meer bestaat.
Nu ik toch op jou reactie reageer, weet jij hoe het zit met die lichtmasten ?
Reactie: (Nozem)
16-11-2012, 15:38
Hallo Dirk,
waarom adviseer jij het Bestuur van Hollandia niet om openheid van zaken te geven waardoor hen vele telefoontjes worden bespaard!!Feiten liegen niet en maken een aantal zaken duidelijk en kunnen wij op basis van concrete cijfers een discussie voeren!! De financiele gegevens van Hollandia zijn toch niet geheim??
Met groet
Nozem
Reactie: (Dirk)
16-11-2012, 14:35
Allemaal mooie reacties die nergens op slaan. Ga anders zelf eens aan het bestuur vragen hoe het zit in plaats van die reacties te plaatsen. Het is nu wel duidelijk dat jullie een hekel hebben aan Hollandia. Dat hoef je niet in elke reactie neer te zetten.
Reactie: (plies)
16-11-2012, 14:28
Het zal toch niet waar zijn he, dat het geld voor de lichtmasten verbrast is. Als dat zo is moeten er koppen rollen en ook bij de gemeente.
Reactie: (Van de Lake)
16-11-2012, 11:53
@rick: 1000 leden? Laten we zeggen dat er per team 15 leden zijn. Dat is heel ruim want pupillen teams zijn kleiner. 1000/15= 67 teams. Dat redt Hollandia bij lange na niet. Het heeft nog niet eens 20 teams. Hollandia heeft niet meer dan 250-300 actieve leden. En dan zoveel gemeenschapsgeld claimen! En het lichtmastengeld als loon voor de spelers verbrassen. Absurd.
Reactie: (Rick)
16-11-2012, 10:39
uitstekend besluit! Een voetbalclub die zo'n schuld opbouwt betaalt duidelijk haar spelers (gebruikelijk op dat niveau) en moet dus niet als amateurclub, maar als bedrijf beoordeeld worden. Een bedrijf dat failliet gaat kan ook niet op de steun van de gemeente rekenen.
Bovendien zou steun verlenen een enorm precedent scheppen naar alle andere sportclubs die in de problemen zitten. Van dit geld kun je heel veel verenigingen die wel echte amateurs zijn uit de financiële problemen halen, waarmee je veel meer mensen bereikt dan die 1000 leden van Hollandia.
Reactie: (Cato)
16-11-2012, 10:36
Plies, ik zou het niet weten! Ik zie wel allemaal lichtmasten branden bij Hollandia. Waren deze masten nog niet betaald of zijn er nieuwe besteld en moeten die nog betaald worden? En of er geld verduisterd zou zijn,dat komt vanzelf uit bij een goede boekencontrole door een extern bureau! De puinhoop lijkt met de dag groter te worden!
Reactie: (dan)
16-11-2012, 09:59
waarom gaat het met andere voetbal clubs in hoorn wel goed.waarschijnlijk heeft deze club iets teveel branie!!
wie hoog wil kan hoog vallen/
Reactie: (Hans)
15-11-2012, 22:04
Goed besluit van de raad!
Verstandig dat ze niet bang zijn voor de negatieve reacties van de paar honderd (kleine duizend?) Holandia aanhangers, maar het algemeen belang van 60,000 inwoners voorop stellen.
Bijzonder dat sommige raadsleden van de VVD, de partij die staat voor een kleinere overheid, toch vóór overheidssteun stemden. Ik ben benieuwd wat hun overweging was.
Reactie: (plies)
15-11-2012, 15:38
Is er onderzocht of er niet gewoon geld is verduisterd bij Huillandia ??
Reactie: (plies)
15-11-2012, 15:36
@ Ruud inderdaad waar is dat geld van de lichtmasten en waarom zijn daar geen vragen over gesteld, dat moet natuurlijk wel gebeuren. Cato weet jij iets daarvan ??
Reactie: (Ruud)
15-11-2012, 14:57
En het geld voor de lichtmasten? Waar is het dit geld en waar zijn de lichtmasten?
Reactie: (Harry)
15-11-2012, 13:24
@Gerry mee eens ik viel van mijn stoel van verbazing na het lezen van het artikel vanmorgen. En dan wordt het gemeentebestuur ook nog verweten dat ze Hollandia 4 maanden aan het lijntje hebben gehouden. Schandalig deze reacties van dit zogenaamde betere nieuwe bestuur. Wie heeft wie aan het lijntje gehouden? Er is bij Hollandia waarschijnlijk gedacht laten we de gemeente eens een poot uit draaien. Ze waren immers op zoek naar "suikeroompjes"(citaat Van Kalken). Die club is alle genomen moeite niet waard geweest.
Reactie: (Gerry)
15-11-2012, 12:50
@Harry. Ik zie de reactie van @NN nu in een heel ander perspectief. Wethouder Ruppert heeft zijn nek uitgestoken voor Hollandia (had hem het wethouderschap kunnen kosten). Blijkt uit het krantenartikel van vanmorgen dat de nood eigenlijk helemaal niet zo hoog is bij Hollandia en dat de financiële malaise op een andere manier opgelost had kunnen worden. Vermoedelijk heeft Hollandia daarom de jaarrekening 2011 en 2012 bewust achter gehouden. Ik kan me voorstellen dat de wethouder dit voelt als een "steek in zijn rug".
Reactie: (Risdammer)
15-11-2012, 09:54
Dom geklets van @Harry. Onsportief ook.
Wie m.i. verantwoordelijk dan is voor het financieel wanbeleid bij Hollandia?
Het bestuur! Dat staat toch in de statuten? "Het bestuur is aansprakelijk" is een algemeen gebruikelijke zinsnede hiervoor in statuten. En het bestuur is toch niet alleen dhr.Van Kalken? Maar ja, @NN is kennelijk "import", die moet z'n mond houden hè?
Reactie: (dan )
15-11-2012, 09:53
onbegrijpelijk hollandia word goed gesponserd.dat het bestuur er zo,n puinhoop van maakt.zo zie je een bal trappen is anders dan een zaak runnen.
Reactie: (Harry)
15-11-2012, 08:23
Zoals gewoonlijk weer dom geklets @Nonsens Nescafé zelfs zonder de stemmen van de PvdA had het voorstel het niet gered, tellen Evert tellen. Maar jij als Tonnaerist geeft natuurlijk graag de PvdA de schuld. De schuld van het Hollandia gedoe ligt bij het bestuur dus ook beste @NN bij de ex voorzitter van de fractie Tonnaer de heer Van Kalken die ook voorzitter is geweest bij Hollandia en dus verantwoordelijk kan worden gesteld voor het financiele wanbeleid. Daar ligt de schuld en nergens anders en het zou toch te gek zijn voor woorden als de gehele gemeenmschap daar voor moet opdraaien. Eigen schuld.....
Reactie: (nomen nescio)
14-11-2012, 21:06
@DMBon: Hollandia al cultureel erfgoed van Hoorn: Ja. Ik verhuisde ooit van Amsterdam naar Hoorn. De reactie van mijn chef en sigarenhandelaar (beiden DWV-supporters[DWV=Amsterdam-Noord]): "Aha! Hoorn! Hollandia! Mooie club joh!"
Hollandia heeft inderdaad dus "een naam".
Maar de PvdA (die een motie indient die mogelijk naar behoud kan leiden) trekt die motie weer in. Faillissement(dus competitievervalsing) lijkt dus voor de hand te liggen, dankzij de
PvdA. Jammer!!
Reactie: (DMBonn)
14-11-2012, 21:05
@linda ik verwijt u helemaal niet uw gevoel. Het gaat me er eerder om dat er realistisch naar dit probleem wordt gekeken. Hollandia is nog niet weg, dus de emoties kunnen wat mij betreft nog achterwege gelaten worden. Als u in opstand wilt komen, kunt u beter tegen de financiële bazen van Hollandia in opstand komen en niet nu al tegen de zogenaamde import te keer gaan. En wie is er import? Ik denk u ook. Ik denk dat er maar weinig oer-hoorn-bewoners zijn. Elke inwoner van Hoorn verdient het niet als import bestempeld te worden. Daarmee verwijt u de herkomst van mensen en dat vind ik nog veel erger dan het verwijten van uw gevoelens.
Reactie: (hoorn)
14-11-2012, 20:36
hollandia heeft er een puinhoop van gemaakt dus GEEN gemeenschaps geld daar heen er is genoeg geld over de balk gepleud
Reactie: (Linda)
14-11-2012, 20:14
@Dmbonn,ik geef de gemeente toch niet de schuld...? Ik weet ook dat een aantal betrokkenen hieraan debet hebben.Maar het is wel een stukje "Hoorn"wat misschien ook gaat verdwijnen en mij doet dat wel wat als Venelaander.U verwijdt mij mijn gevoel wat ik daar over heb....!
Reactie: (DMBonn)
14-11-2012, 19:35
Je kunt dan wel over vele generaties praten die betrokken waren bij de club en Hollandia als Hoorns "cultureel erfgoed" bestempelen, het is duidelijk dat het probleem niet bij de gemeente ligt, maar bij de financiële wanorde van Hollandia. Misschien moet er nog een poging gedaan worden om Hollandia op de monumentenlijst te plaatsen.
Reactie: (Linda)
14-11-2012, 19:06
Jammer als Hollandiia zou verdwijnen,het hoort in het park inmiddels is de vijfde generatie v/d familie betrokken,Iedere GEBOREN Horinees weet niet beter en betreurt het net als ik, vermoed dat bovenstaande reageerders "IMPORT" is.M.n diegene o.d.n. "bewoner"en een camping wil realiseren ,dat idee zal heel veel mensen in opstand brengen ,mij inkluis.... En dank je Wilma dat je mijn familie als ASO neerzet......!!!!Iedereen heeft een mening maar jou reactie is heel laag te noemen ver beneden peil.
Reactie: (okkie)
14-11-2012, 18:31
dank je wilma. nou dan ga ik in het vervolg maar line dancing kijken, ook opwindend
Reactie: (willem)
14-11-2012, 17:51
Tja Wilma dat gaat inderdaad ver,een aso reactie zou ik zeggen !
Reactie: (Dirk)
14-11-2012, 17:36
Beste Wilma, kun je die uitspraak met bewijzen staven? Ik denk dat het iets te ver gaat om jochies van 6, 7 of iets ouder meteen al aso te noemen. Tegen Hollandia zijn is prima maar als je inhoudelijk en op de man gaat spelen denk ik dat je te ver gaat.
Reactie: (bewoner)
14-11-2012, 15:52
mooi gegaan weg die handel en de hoorse caming er op de kantine staat er al goede beslissing
Reactie: (plies)
14-11-2012, 15:19
Goede beslissing, geknoei bestraft.
Reactie: (Wilma van Egt)
14-11-2012, 14:38
De club was al niet te redden. De laatste maanden werd het geregeld door mensen die zich alleen maar wilde profileren maar dit niet kunnen. De club is een een verzamel plaats voor aso's
Reactie: (dan)
14-11-2012, 13:33
hollandia vd week even met de pet rond.hahahaha
Reactie: (joha)
14-11-2012, 13:08
Dus dat word een andere club zoeken.