Hoorn trekt vergunning coffeeshops in

1-8-2012

HOORN - De gemeente Hoorn trekt de vergunningen van beide coffeeshops in Hoorn in. Dat besloot de burgemeester naar aanleiding van de negatieve conclusie van het Bibob-onderzoek naar de financiële constructies achter de Hoornse coffeeshops.
 
Coffeeshop ’t Keteltje aan het Kerkplein was al tijdelijk gesloten en blijft per direct definitief dicht. Voor coffeeshop De Boot aan de Dubbele Buurt geldt dat sluiting dreigt per 1 oktober 2012. Een van de ondernemers heeft een nieuwe vergunningaanvraag ingediend, die onderzocht wordt door Bibob. Afhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek neemt de burgemeester een besluit of De Boot na 1 oktober al dan niet open kan blijven.

Begin 2012 besloot de Minister van Justitie om alle coffeeshops in Nederland te laten screenen door Landelijk Bureau Bibob. Een Bibob-screening is een onderzoek naar de vraag of een vergunning mede gebruikt wordt om voordelen te benutten die verkregen zijn uit gepleegde strafbare feiten, of om strafbare feiten te plegen. Voorbeelden zijn witwasconstructies, versluieringsconstructies of dekmantelbedrijven, maar ook andere strafbare feiten. Bureau Bibob concludeerde dat voor zowel ’t Keteltje als De Boot de alarmlichten op rood staan. Daarom besloot burgemeester Van Veldhuizen om de vergunningen in te trekken.

‘De conclusies uit het Bibob-onderzoek zijn dusdanig, dat we wel in moeten grijpen,’ legt burgemeester Van Veldhuizen uit. ‘Dat is ongelukkig, want in de politiek zijn we het erover een dat er in ieder geval één coffeeshop moet zijn in Hoorn. De ervaringen elders leren immers dat de risico’s op straathandel en illegaliteit toenemen zonder coffeeshop.’

Zodra de aanvraag van de ondernemer door Bibob is onderzocht, buigt de burgemeester zich over de vraag of coffeeshop De Boot in een andere constructie open kan blijven. ‘Onze inzet is om ook na 1 oktober 2012 in ieder geval één coffeeshop te hebben in Hoorn. Of dat gaat lukken, hangt van veel factoren af. Ook de gemeenteraad heeft daar nog een stem in,’ legt de burgemeester uit. Op dinsdag 17 september staat de nieuwe situatie van de coffeeshops op de agenda van de algemene raadscommissie.

Reacties
Reactie: (richard)
10-10-2012, 13:21
Weed kopen kan nu nog in hoorn, zo zie je wel met de dealers maar wat willen ze dan alles sluiten en dan krijg je die dingen dus heb zelf elders wat meer gekocht en help andere er mee om niet te ver te rijzen, heb altijd nog wel een paar grammetjes dus bel maar ik help jullie wel 0633243882

Reactie: (vera)
11-8-2012, 15:24
http://coffeeshopanna.nl/huisregels.html

Reactie: (vera)
11-8-2012, 13:38
Gemmeente Hoorn,mijn geliefde stad,ga is kijken in Purmerend,daar bij Cfshp Anna klopt het gewoon,zijn zeer streng,hebben digitale leeftijdscontrole,straat manager etc,maar verkopen wel topkwaliteit en stralen dat ook uit in alle opzichten,kijken kost niets

Reactie: (Joepie)
5-8-2012, 19:05
Mooi Marieke, Een ander bestuur dus nu, duidelijk, vorige bestuur zat dus in te dutten. Juist nu er nog 1 coffeeshop over is, zou dit bestuur er nog 1 bij moeten halen en dan van een andere eigenaar. Concurentie moet er nu eens van komen. De andere shops in het verleden waren van hetzelfde clubje eigenaren, dit hebben veel mensen altijd belachelijk gevonden en niet moeten kunnen. Nu moeten jullie in deze gemeente maar eens een verstandig besluit gaan nemen en dat is: concurentie laten bestaan, nogmaals, concurentie is goed. Dat zie je in de meeste andere steden ook, waarom hier niet? Verder maakt het denk ik voor een groep blowers niet meer zoveel uit, want zij kopen allang al op straat, veel goedkoper, de prijzen in de shops zijn belachelijk hoog voor een redelijk stukje nederwiet of hasj en het wordt steeds maar duurder. Maar Marieke, een centrum uitgooien vanwege overlast vind ik nogal hypocriet. U weet ook dat kroegen veel meer overlast geven, donder die dan ook het centrum uit. Echt zo vreemd. De gemeente schaamt zich voor een c.shop lijkt wel, ver weg, uit het zicht.Jullie hoeven je niet te schamen voor een c.shop,kijk naar Amsterdam, en andere steden. Een voedselbank, daar mag je je voor schamen, neit een c.shop.

Reactie: (Peter)
4-8-2012, 22:44
Misschien een gekke vraag, maar waar komt de verkoopwaar eigenlijk vandaan? wordt er gecontroleerd op hoeveel er ingekocht en verkocht wordt? Hopelijk heeft de ondernemer een drugsvrij strafblad zodat het dan ook echt een eerlijk bedrijf is. Ik vraag het me allemaal af. Ben niet tegen soft drugs dus hoop dat er wel een coffeeshop blijft.

Reactie: (J. Zaal)
4-8-2012, 15:17
@okkie. Klopt. Zo'n onverschillige gast verdient geen shop in Hoorn. Misschien heeft de eigenaar (Rob van Gils) van coffeeshop De Poort in Enkhuizen interesse om ook in Hoorn een shop te exploiteren.

Reactie: (okkie)
3-8-2012, 15:07
wagenaar heeft nooit aan een ander gedacht maar alleen aan zichzelf. misselijk mannetje met een misselijke instelling

Reactie: (marieke van leeuwen)
3-8-2012, 14:51
@alex Of, hoe en aan wie de kans gegund wordt om eventueel een nieuwe coffeeshop uit te baten, dat is nog niet bekend. Zoals gezegd, first things first: eerst in gesprek met de raad, de nieuwe aanvraag beoordelen en samen beslissen wat te doen na 1 oktober. Dan zien hoe we verder kunnen en gaan.

Reactie: (Alex)
3-8-2012, 12:48
@Marieke: dank voor je antwoord. Ik ben dan wel benieuwd aan wie de kans wordt gegeven om een nieuwe shop aan de rand van de stad te runnen. En hoe de gemeente dit wil aanbesteden. Wagenaar c.s. falen al heel lang in het netjes besturen van hun shops. Even ter herinnering: hun shop in de Achterstraat gaf grote overlast, evenals die in de Grote Havensteeg, op de Dubbele Buurt, Kerkplein en Doelenkade. Bij de laatste zaak zetten de omwonenden zelfs hun woning te koop vanwege overlast. De buren: "We wonen hier zo prachtig, maar overlast sloopt je. Het heeft me mijn gezondheid gekost". Wagenaar heeft al die jaren weinig meer gedaan dan de schouders ophalen. "Ik nodig mijn klanten niet uit", zegt hij. Hoe onverschillig kan je zijn? Een houding die hij ook bij de overlast van zijn andere shops heeft laten zien. Geen idee welke ambtenaar het in zijn hoofd heeft gehaald om Wagenaar en Silver het alleenrecht te geven. Ze hebben in die jaren hun zakken zeer ruim kunnen vullen, en hebben de stad niks dan overlast opgeleverd.

Reactie: (Marieke van Leeuwen)
3-8-2012, 12:17
@joepie Er is geen kant en klaar antwoord op je vraag. De D66-er die je noemt zit er ook niet ver naast. In besturen die ver voor ons liggen is ooit de situatie ontstaan van eerst 1, en later 2 en zelfs 3 coffeeshops. Het vergt veel archiefonderzoek om te achterhalen of de concurrentievraag toen speelde, en waarom wel of niet. Recentere besturen hebben zich voor zover mij nu bekend niet bewust bezig gehouden met het mogelijke belang van concurrentie. Die vraag speelde bestuurlijk kennelijk niet, en men heeft zich vooral gericht op het beheersen van de ontstane situatie. Dit college staat daar wel anders in. De eerste inzet is 1 grotere coffeeshop aan de rand van de stad. In dat geval is de vraag uberhaupt niet aan de orde. Het is nu eerst vooral afwachten hoe de situatie na 1 oktober zal zijn.

Reactie: (Joepie)
3-8-2012, 10:52
Dank u wel Marieke, Velen zijn al jaren zeer benieuwd over het hoe en waarom, maar nooit een antwoordt gehad. Is toch best vreemd en het kweekt achterdocht als mensen iets vragen en geen antwoordt krijgen. Zodra u het weet lezen we het wel op Hoorngids? Juist nu er nog maar 1 shop is, zou een concurent de kans moeten krijgen, concurente is belangrijk voor een gezond bedrijf. Anders maken ze er maar een potje van en dat blijkt in dit geval maar weer: hier in Hoorn is er een potje van gemaakt wat de shops betreft, vooral door het uitblijven van een concurent.

Reactie: (Marieke van leeuwen)
2-8-2012, 19:38
@Joepie Ik zal eens nagaan hoe dit is ontstaan.

Reactie: (Joepie)
2-8-2012, 18:34
Marieke van Leeuwen, Meerdere malen is er gevraagd en ook aan u, waarom de gemeente Hoorn conccurentie dwarsboomt. Nog nooit is hier een antwoordt op gegeven, behalve dan dat d'66 een antwoordt gaf en dat was: het is zo ooit ontstaan, dus dat is ook geen antwoordt. Verteld u dan nu eens aan ons hier op Hoorngids wat de reden is. Wij hebben recht op een eerlijk antwoordt en dat de gemeente open is naar zijn/haar burgers toe.

Reactie: (Mr Heler)
2-8-2012, 14:33
Ja en waarom kan het b.v. in Enkhuizen wel goed gaan? Is ook nog eens een mooie shop waar je het gevoel krijgt dat je waar voor je geld krijgt zonder genaaid te worden zoals hier in Hoorn. Mis moet de politie beter hun werk gaan doen en de echte tuig blokkeren.

Reactie: (Lex)
2-8-2012, 12:34
@Chris. Is ook waar, overlast moet je overal aanpakken. Goed beleid m.b.t. softdrugs is lastig in Nederland. Je mag het wel verkopen maar niet kweken. Hoe krom is dit? Dat is uiteraard vragen om problemen en leidt tot een onmogelijke handhaving. Vanuit de EU is het voor Nederland vrijwel niet mogelijk om wietkweek te legaliseren waardoor je in 1 klap van alle problemen af zou zijn. Nu is er door de onmogelijke handhaving volop ruimte voor criminelen om in dit gat te duiken. En dit probleem controleren bedoelt de burgermeester en niet zozeer de handhaving rond 1 of 2 shops. Maar bedenk goed, door de overtredingen en overlast hebben de shop eigenaars zichzelf in problemen gebracht. De gemeente is juist erg coulant geweest naar hen toe. Een correncte ondernemer zou zich eenvoudig aan de spelregels kunnen houden. Door het vinden van een goede lokatie ben je van de shopoverlast af.

Reactie: (gerry)
2-8-2012, 12:19
@Chris, welke supermarkt verkoopt er wiet in Hoorn?

Reactie: (Chris)
2-8-2012, 11:45
@ Lex: overlast van scooters, hardrijders, etc. mogen ze van mij hard straffen. Niet alleen bij coffeeshops maar overal. Ook bij mij hoor je 's avonds veel getoeter en gebler, en dat is gewoon heel storend. De genoemde namen, Silver en Wagenaar, zijn mij volledig onbekend en de door mij genoemde overtredingen heb ik ooit gelezen van de woordvoerder. Ik wilde alleen wel kenbaar maken hoe buitenproportioneel de gemeente omgaat met drugs. Als een coffeeshop aan minderjarigen verkoopt gaan ze direct weken dicht (en terecht), en als een supermarkt zo'n overtreding maakt dan is het "ach, kan gebeuren." Terwijl wiet niet echt een groot probleem is in Hoorn. Maar dan lees ik op Trouw.nl deze zin, geciteerd van onze Burgemeester: "Ik heb eens aan het politiekorps gevraagd welk deel van de opsporingscapaciteit gebruikt wordt voor het oplossen van drugszaken. Weet u wat ze zeiden? Twee derde! Nu al!" En dan moet de wietpas nog ingevoerd worden. Wat zou Hoorn toch een veilige, leuke plaats kunnen worden als de slagkracht voor ware criminaliteit met twee derde versterkt wordt, en de politie zich eens niet zo druk hoeft te maken om wiet. Dan hebben ze genoeg tijd om die irritante scooterventjes aan te pakken, in plaats van symptomen. Bron van citaat: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3236370/2012/04/05/Wietpas-kan-drugsoverlast-verergeren.dhtml

Reactie: (Lex)
2-8-2012, 11:08
@Chris: grotendeels mee eens. Al waren de overtredingen wel wat groter dan je schetst. Bibob constateerde blijkbaar ook het een en ander. En dan heb ik het niet eens over de overlast van scooters en auto's. Hoe dan ook, alcohol is natuurlijk een groter probleem dan softdrugs. Denk alleen maar aan de vele verkeerdoden veroorzaakt door drank. Het gaat er hier echter om dat het etablissement van Wagenaar en Silver herhaardelijk de bocht uit vliegt. Geef een goede ondernemer de kans om netjes de handel te verkopen op een rustige plek. Het lijkt me dat niemand hier problemen mee kan hebben.

Reactie: (plies)
2-8-2012, 10:58
Van die stomdronken ladderzatte maloten op lapjesdag en de weekenden heb je meer last en nee ik ben geen gebruiker. Inderdaad @ globetrotter65

Reactie: (globetrotter65)
2-8-2012, 08:30
Een wietroker is geen onruststoker

Reactie: (Chris)
2-8-2012, 02:26
Hypocriet beleid en hypocriete mensen die hieronder zitten te "hoera-en". Alsof wiet nu ineens verdwijnt nu het illegaal is. In Maastricht zit zelfs de politie te klagen over de wietpas omdat legalisatie veel beter werkte. Die overtredingen waar Lex het over had bestaan uit "gebrek aan foldertjes en ietsjes teveel wiet", wat helemaal geen ramp is. Als ze nou aan minderjarige verkochten, alé. Maar dat gebeurt niet. Dit in tegenstelling tot supermarkten waar wel (onbewust) alcohol aan minderjarigen wordt verkocht en ook geen folders liggen. Deden ze daar maar eens wat aan: alcohol veroorzaakt doden, geweld, seksueel misbruik, aanrandingen, vandalisme, tonnen aan medische kosten, politieinzet, en zo kan ik nog wel even verder gaan. Bovendien is puur feitelijk gezien alcohol veel verslavender en gevaarlijker, het is niet voor niets een hard drug. Geen van deze problemen vind je bij coffeeshops. Maar ja, dan moet je natuurlijk wel je bekrompen gedachte een heel klein kiertje openen en een keer verder kijken dan de eigen neus lang is. Dat is wel heel erg veel gevraagd. Geniet van je bezopen kop komende kermis, hè. Hypocrieten. Kusje van een geheelonthouder.

Reactie: (Wim)
2-8-2012, 01:09
Moeten we niet een keer de NAAM veranderen naar iets wat meer de lading dekt? Die naam Coffeeshop deugt gewoon niet en de shop zelf vaak ook niet. Is Wietwinkel een aardige?

Reactie: (bewoner)
2-8-2012, 00:41
hoi hoi gelukkig de gemeente heeft een goede besluit genomen om de boel dicht te gooien ,nu ook geen meer in hoorn

Reactie: (troetje)
1-8-2012, 23:22
TROETJE????????????????.weet niet wie je bedoelt julia??? maar die ben ik niet. zeg gewoon me mening als mama en iemand die gewoon af en toe een jointje rookt zonder problemen en dat doe ik alleeen s avonds. dus doe toch niet zo moeilijk of ben je zelf gefrustreerd!!!

Reactie: (Johannes)
1-8-2012, 22:52
Dus geen shop in Medemblik en niet in Hoorn. Wordt lachen straks met die wietpas. Iedereen gaat vast stoppen met gebruiken van cannabis in deze gemeentes. Want dat is dan niet meer legaal te koop voor inwoners. Zijn er maar zo,n 110.000. Straathandel geeft vast minder overlast en goede controle op leeftijd en produkten. Veel succes! Goede planning ook..

Reactie: (Jacques Wester)
1-8-2012, 22:33
TROETJE? Hoe verzin je het Julia!?

Reactie: (troetje)
1-8-2012, 20:09
ik ben het helemaal eens met dat de coffeeshop zich ook aan regels moet houden maar ik vind ook dat ze zo moeilijk doen in hoorn over een shop.moet je de tent er naast maar eens kijken! als je ziet wat daar voor overlast is. het is meten met twee maten vind ik. en er gaan dan toch dealers komen denk ik. en een jointje halen moet toch kunnen vind ik. in amsterdam kan het toch ook.

Reactie: (Lex)
1-8-2012, 19:28
@Koos. In zoverre kenner dat ik in de buurt van die shop woon en de overlast al jaren ervaar. Concurrentie lijkt me overigens geen kwaad kunnen maar de gemeente heeft in het verleden, voor zover ik weet, alleen aan de heren Wagenaar en Silver vergunning gegeven. Deze gaan nogal lichtvaardig om met de aan hen gegeven privileges. Ze stapelen overtreding op vertreding en kunnen gewoon verder. Hoog tijd dat hieraan paal en perk wordt gesteld. Dit is niet meer dan normaal. Zou mooi zijn als een deugdelijke concurrent de kans zou worden gegeven om aan de rand van de stad een shop/verkooppunt te openen.

Reactie: (Koos)
1-8-2012, 18:23
U bent een kenner @Lex u weet er meer vanaf, concurrent?

Reactie: (okkie)
1-8-2012, 17:51
hoera sluiten die hap!

Reactie: (natrs)
1-8-2012, 16:53
mooi dicht gooien.weg de peuk geniet van de natuur.

Reactie: (Hoorns)
1-8-2012, 16:22
Kijk dat is een x goed nieuws. en die medewerkers ontslaan, vooral die kleine met kale kop. weegschaal staat niet eens aan, je word in de boot genaait waar je bij staat...

Reactie: (je vaderr)
1-8-2012, 12:12
coffeshop dicht, betekend goed nieuws voor dealers HAHAHA ....

Reactie: (Lex)
1-8-2012, 12:00
Wijze woorden @Marieke. De gasten moeten zich gewoon aan de regels houden. Een kind kan wel zien dat dit al jaren niet gebeurd. Gelukkig is er nu Bibob om het voor iedereen duidelijk te maken.

Reactie: (marieke van leeuwen, woordvoerder gemeente hoorn)
1-8-2012, 11:41
@J.Priem We kennen de ricico's van het niet hebben van een coffeeshop. Dat is niet wenselijk. Onze inzet is ook om na 1 oktober in ieder geval nog 1 coffeeshop te hebben in Hoorn. Of dat lukt, hangt van veel factoren af. Maar we kunnen onze ogen ook niet sluiten voor de conclusies uit het Bibob-onderzoek.

Reactie: (J.priem)
1-8-2012, 11:31
Dit is pure onzin, denk: Hoe zullen mensen die blowen aan hun goederen komen als beide coffeeshops dichtblijven?

Reactie: (Lex)
1-8-2012, 10:51
Naast het veroorzaken van overlast en begaan van een reeks overtredingen is het kennelijk ook te lastig voor de heren eigenaars om zich helder finacieel te verantwoorden. Groot gelijk dat de vergunningen worden ingetrokken. Hoog tijd dat deze handel op een locatie buiten het centrum en door goede ondernemers wordt opgezet.