Tonnaer: Geen nieuwe snackbar hoek Koepoortsweg
1-5-2012
HOORN - De Fractie Tonnaer wil niet dat er op de hoek van Koepoortsweg - Spoorsingel een snackbar in combinatie met de hoekwoning wordt gebouwd. De huidige voorzieningen, met een ’mobiele’ snackbar en bloemkiosk, voldoen volgens de fractie prima.
Met 17 redenen probeert Fractie Tonnaer het college van B&W te overtuigen dat de recente plannen voor een grootse verbouwing in combinatie met de hoekwoning niet wenselijk is. In de hoekwoning wil Stichting Stadsherstel een snackbar en wooneenheden bouwen. Overigens zou de bloemenkoopman, die daar al 50 jaren actief is, nog helemaal niet geinformeerd zijn door de gemeente.
Fractie Tonnaer wil ook weten wie het plan heeft bedacht: ”Kunt u ons exact vertellen welke van de twee, gemeente of Stichting Stadsherstel, het plan heeft bedacht en heeft voorgesteld?”
Lees hier de vragen van Fractie Tonnaer:
Aan: College van Burgemeester en Wethouders van Hoorn.
Hoorn, 26 april 2012.
Geacht College,
Volgens de gemeentelijke bekendmaking van 11 april jongstleden is er een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het adres Koepoortsweg 1. De aanvraag van de Stichting Stadsherstel is van 29 maart 2012.
Genoemde aanvraag bestaat uit twee delen:
- het verbouwen van de woning tot snackbar en wooneenheden;
- het gedeeltelijk slopen en restaureren van dit monument.
Enkele jaren geleden kocht de Stichting Stadsherstel de hoekwoning Koepoortsweg-Spoorsingel. Het was de bedoeling de woning te restaureren en daarna te verkopen of te verhuren. Op dat terrein heeft de Stichting Stadsherstel haar sporen verdiend.
Stadsherstel is daarbij op het idee gekomen om het pand te restaureren in combinatie met de vestiging van de nu naastgelegen snackbar. Het was oorspronkelijk de bedoeling de snackbar te vestigen in de hoekwoning. Een voornemen dat een aantasting van dit monumentale hoekpand zou betekenen.
Het plan kreeg geen steun van de afdeling monumenten van de gemeente Hoorn. Blijkbaar is daardoor de gedachte ontstaan om de hoek naast Koepoortsweg 1, Spoorsingel - Koepoortsweg, te gebruiken voor nieuwbouw van de bestaande snackbar met een bovenwoning.
Het afgelopen jaar is door de welstand-monumentencommissie de voorgenomen nieuwbouw besproken en een aantal keren aangepast. De bewoners van de Koepoortsweg ontvingen hierover geen informatie. Ook de bloemenkoopman Nannings is door u nooit uitgenodigd voor een gesprek.
Onze fractie vindt het zeer ongewenst dat de hoek Koepoortsweg-Spoorsingel bebouwd gaat worden. Wij zijn tegen bebouwing op deze monumentale hoek, op grond van de volgende argumenten:
- de bestaande situatie met een bloemenkiosk en snackbar voldoet prima;
- wij zijn geen voorstander van een koppel-afspraak voor de
restauratie van de woning en de bebouwing van de plek ernaast voor een permanente snackbar;
- door de nieuwbouw van de snackbar wordt het drukke kruispunt Draafsingel - Spoorsingel - Koepoortsweg verkleind en daardoor voor verkeer en voetgangers onoverzichtelijker en gevaarlijker;
- nieuwe vestiging van een horecabedrijf is op deze plek niet noodzakelijk en past ook niet binnen het bestaande horecabeleid van de gemeente;
- in de stad staan talloze horecabedrijven te koop of te huur die zeer geschikt zijn voor de vestiging van een snackbar;
- door bebouwing van de hoek Koepoortsweg verslechtert het
uitzicht en het woongenot van de bewoners van de Koepoortsweg;
- de bloemenkoopman is op deze plek al 50 jaar met tevredenheid gevestigd en wil zijn zaak daar blijven voortzetten;
- de huidige snackbar wordt, mede dankzij de kwaliteit van de patat, door veel automobilisten bezocht die even de auto parkeren op de Spoorsingel nabij de snackbar;
- met een permanente snackbar op deze hoek wordt de
verkeerssituatie op het kruispunt en de Spoorsingel chaotischer en onveiliger;
- de stoep wordt verkleind terwijl de oversteekplaats bij de
Spoorsingel veel wordt gebruikt door voetgangers en
rolstoelgebruikers (bewoners van Verzorgingshuis Lindendael);
- de grond voor de geplande nieuwbouw is eigendom van de
gemeente Hoorn en het past niet binnen het grondbeleid van de gemeente om deze grond te verkopen;
- elk noodzakelijk verband tussen restauratie van Koepoortsweg 1 en de gewenste nieuwbouw ontbreekt;
- de geplande nieuwbouw schadelijk is voor het daarnaast gelegen monumentale tuinhuisje;
- de beoogde nieuwbouw van een snackbar ligt binnen het
beschermd stadsgezicht en naast een monumentale rij huizen van de Koepoortsweg;
- een permanente snackbar langere openingstijden heeft en
veroorzaakt daardoor meer overlast dan nu het geval is;
- de bewoners van de Koepoortsweg zijn verbaasd over en zullen bezwaar maken tegen de voorgenomen nieuwbouw van een snackbar hoek Koepoortsweg - Spoorsingel;
- dat de snackhuis ‘De Poort’, gevestigd aan de Koepoortsweg 55, voldoende kwaliteit heeft en een goede voorziening is voor de Koepoortsweg en omgeving.
Op grond van bovenstaande stellen wij u de volgende artikel 43 vragen:
1. De gemeente Hoorn en de Stichting Stadsherstel hebben een plan bedacht en een voorstel gedaan voor nieuwbouw naast het woonhuis Koepoortsweg 1. Kunt u ons exact vertellen welke van de twee, gemeente of Stichting Stadsherstel, het plan heeft bedacht en heeft voorgesteld?
2. Op de hoek Koepoortsweg - Spoorsingel zijn een bloemenkiosk en een snackbar gevestigd. Bent u het met ons eens dat de daar gevestigde ondernemers goede zaken doen en op deze locatie en met deze accommodatie een goede positie innemen?
3. Kan de Stichting Stadsherstel het woonhuis Koepoortsweg1 zelfstandig restaureren of is de beoogde nieuwbouw noodzakelijk om de restauratie van het naastgelegen woonhuis te kunnen betalen?
4. Hoeveel bestaande horecapanden en horecabedrijven staan in Hoorn te koop of te huur? Kan zich in die bestaande panden een snackbar vestigen?
5. Past de vestiging van een horecabedrijf/snackbar op de locatie Koepoortsweg-Spoorsingel binnen het horecabeleid van de gemeente Hoorn? Hoe verhoudt zich dit tot de vestiging van snackhuis ‘De Poort’ aan de Koepoortsweg 55?
6. Wil het college de toekomstige bouwgrond verkopen en tegen welke waarde denkt ze dit te doen? Moet de gemeenteraad hierover beslissen?
7. Bent u het met ons eens dat de hoek Koepoortsweg-Spoorsingel-Draafsingel van grote monumentale waarde is en wordt omringd door een watersingel met monumentale woonhuizen? Hoe beschermd is deze locatie volgens de monumentenwet en is er sprake van een beschermd stadsgezicht? Valt de beoogde bouwplaats net buiten het bestemmingsplan en wat heeft dit te betekenen voor de bezwaarmakers;
8. Op welk moment wordt de gemeenteraad betrokken en krijgt zij de plannen en besluiten voorgelegd met betrekking tot de nieuwbouw, de horecavestiging en de grondverkoop?
9. De bewoners van de Koepoortsweg maken op voorhand bezwaar tegen de nieuwbouw. Op welk moment en waartegen precies kunnen de bewoners formeel bezwaar maken aangaande de nieuwbouw op de hoek Koepoorstweg - Spoorsingel? Wilt u ons en de bewoners daarover informeren?
Met vriendelijke groet,
namens de Fractie Tonnaer,
Levent Helelespe, gemeenteraadslid.
Reactie: (Wally Ooms)
3-5-2012, 13:27
@Daniel
Snackbar Dol. Daar waar de heer Dol z’n nering dreef en bij overhandiging van z’n smulwaar telkens de vraag stelde “inpakken of gelijk weggooien”. Leuke vondst, alleen was de frequentie wat overdone. Erger werd het toen z’n zoon in de zaak kwam en exact dezelfde grap maakte.
Laat Van Ree nou maar gewoon een fijne plek krijgen ergens in de buurt van waar hij nu kan staan, want er zijn ontzettend veel mensen die er met genoegen een bezoekje afleggen.
Reactie: (Daniel)
3-5-2012, 09:35
@Ronald, ik ben nog van de tijd dat snackbar "de poort" nog gewoon Dolletje heette, en je daar op zondagmiddag een ijsje ging halen van je zakgeld, ook toen was daar al snackbar van Ree en die 2 hebben elkaar nooit gebeten. Wordt tijd dat Van Ree eens een volwaardig pand to zijn beschikking krijgt en geen RT die daar iets aan kan veranderen!
Reactie: (Coen Pieters)
2-5-2012, 22:54
@niels: nee.
Reactie: (Niels)
2-5-2012, 17:28
@Nomen Nescio zou best kunnen dat je gelijk hebt.
@Ronald, beter lezen er staat nergens ook niet in de brief van Tonnaer dat Van Ree weg moet. RT wil geen nieuwbouw waar Van Ree een plekje zou krijgen, RT wil dat alles blijft zoals het NU is. Dus gewoon de snackbar daar waar hij staat. Gelukkig maar want mijn kinderen, vrouw en ik zijn gek op de patatjes van Van Ree.
@Coen Peters, ja hoor Levent heeft het er maar druk mee, geloof je het zelf?
Reactie: (ronald)
2-5-2012, 17:07
heel groot gelijk geen snackbar erbij op de koepoortsweg,we hebben al snackhuis de poort en dat is mooi . dus van ree weg er mee. en helemaal niet aan die mooi oude huisjes komen
Reactie: (nomen nescio)
2-5-2012, 13:58
@Niels: Ja, er is idd nóg een zwakke wethouder op wie de oppositionele pijlen gericht worden (en al waren). RT fungeerde met de Sterflats gewoon als bliksemafleider, zodat de oppositie in ieder geval één succesje kan melden aan de kiezer.
Reactie: (Coen Pieters)
2-5-2012, 13:43
Levent Helelespe heeft het er maar druk mee, met zijn brieven. Overigens komt Levent met aardige punten.
Reactie: (Niels)
2-5-2012, 12:47
Kom op zeg @NN waarom zou iemand welke partij dan ook afgunstig zijn op de fractie Tonnaer. Mogelijk kun je er niet tegen dat @Sebas de spijker op z'n kop slaat. Hoelang redt dit bijna minderheidscollege het nog? Er zit nog een zwakke wethouder bij dus erg wankel allemaal.
Reactie: (nomen nescio)
2-5-2012, 12:37
@Sebas: Waarom dan geen brief met vragen van GL? Beetje afgunstig nu? Alsof raadsleden die tot het programcollege behoren geen vragen mogen stellen?
Mogelijk ligt de zaak nog ingewikkelder dan deze vragen aangeven. Vragen worden niet voor niets gesteld!
Reactie: (Sebas)
2-5-2012, 12:19
Opnieuw een oppositionele brief van Fractie Tonnaer richting dit College (deze coalitie).
Geen meerderheid meer in de gemeenteraad! Heeft wethouder Louwman al slapeloze nachten?
Reactie: (Koos)
2-5-2012, 11:54
moet natuurlijk zijn: beschermen tegen zichzelf. Ik begin die RT een hele vervelende man te vinden. Hij schijnt als ex-wethouder actiever te zijn dan hij ooit als wethouder geweest is met al dat geschrijf en als klap op de vuurpijl zet hij er dan de naam van levent Helelespe onder. Vermoeiend hoor.
Reactie: (Koos)
2-5-2012, 11:50
@Daniel ik houd ook mijn hart vast. Wat een diaree van woorden heeft Roger Tonnaer nodig voor zo iets simpels.Is er nou niemand die deze man kan beschermen voor zichzelf? Maar het is schrikken toch? de gehele fractie Tonnaer, 1 zetel!, is tegen het plan. U bent gewaarschuwd.
Reactie: (Daniel)
2-5-2012, 09:46
Was de slogan van RT niet: omdat wij u kennen? Blijkbaar dus niet want hoe wil hij in hemelsnaam verklaren dat hij denkt dat wij, als Horinezen, dit icoon van Hoorn niet een betere locatie zouden gunnen dan de huidige (te kleine). Wat is de volgende stap van RT? hou mijn hart vast.
Reactie: (okkie)
2-5-2012, 09:31
Er past volgens onze ijverige ambtenaren helemaal niks in Hoorn.Geen bios geen mediamarkt geen disco helemaal niks.Nu weer geen snackbar, welk recht hebben ze om dat allemaal uit te maken voor een ander.Verhuis Tonnaer daar doe je heel Hoorn een groot plezier mee!!
Reactie: (Niels)
1-5-2012, 23:33
Zo,zo onze Roger Tonnaer is weer lekker bezig geweest.En ook hier weer vragen naar de bekende weg. Dit speelt al langer en daar wist hij van. Ja hoor RT gewoon alles lekker houden zoals het is, stel je voor dat er eens iets nieuwigs komt, eng hé?
Reactie: (rob verhoek)
1-5-2012, 23:20
Patatje oorlog?
Reactie: (Yvwijo)
1-5-2012, 22:42
Tonnaer heeft waarschijnlijk papieren waar in staat dat alles ok is zoals het is?
Het is mij, als inwoner van Hoorn die daar geregelt langsloopt, nog steeds een wonder dat dat huis niet ingestort is. Als je voor het huis staat zie je dat de aanbouw al los komt van het huis an sich....Wat wil Tonnaer? Wachten tot er een groot stuk beton op de kiosk terechtkomt en er zware schade/gewonden vallen?