PVDA Hoorn vreest verschraling van regionale nieuws
13-4-2012
HOORN – Het Hoornse PvdA raadslid Jeroen van der Veer heeft een open brief geschreven aan de Raad van Bestuur van de Telegraaf Media Groep. In deze brief uit hij zijn zorg over de plannen van TMG om de regionale kranten onder te brengen in een rompkrant. Vrijwel alle Hoornse fracties delen zijn zorg.
Als de plannen van de Telegraaf Media Groep doorgaan, zou het Dagblad voor West-Friesland, onderdeel van HDC media, opgaan in een rompkrant met daarin het lokale nieuws. Dat kan betekenen dat het huidige regionale katern verdwijnt en verschraalt. Men vreest dat daarbij het regionale nieuws steeds meer onder druk komt te staan.
De brief is hieronder afgedrukt
Open Brief
Aan: RvB Telegraaf Media Groep
Hoorn, 11 april 2012
Betreft: “Het belang van regionale nieuwsgaring”
Geachte Raad van Bestuur,
Onlangs werden wij op de hoogte gesteld van de veranderingen binnen de Telegraaf Media Groep. Deze, nog officieuze, plannen betekenen een forse verandering in de huidige opzet van regionale kranten. De regionale kranten worden ondergebracht in een soort rompkrant. De regionale kranten zien hun positie bij deze opzet steeds kleiner worden en vrezen voor een schraler regionaal aanbod.
Regionale kranten zijn van groot belang voor de democratische controle en voor de controle van gemeente en provinciebestuur. Ze dragen bij aan de informatievoorziening en aan de opinievorming van iedereen in de West-Friese regio.
Het Dagblad voor West-Friesland levert een belangrijke bijdrage aan de lokale democratie. Daar lijkt binnenkort een einde aan te komen. Als de plannen van de Telegraaf Media Groep doorgaan, zou het Dagblad voor West-Friesland, onderdeel van HDC media, opgaan in een rompkrant met daarin het lokale nieuws. Het kan beteken dat het huidige regionale katern verdwijnt en verschraalt. Men vreest dat daarbij het regionale nieuws steeds meer onder druk komt te staan.
De krant brengt nu nieuws en achtergronden uit de regio West-Friesland. Naast deze functies levert de krant een bijdrage aan de West-Friese geschiedenis, sport, cultuur en politiek. Het Dagblad voor West-Friesland informeert zijn lezers over de ontwikkelingen in de regio en biedt een platform aan de kritische burger in het publieke debat met lokale overheden. De krant zorgt ervoor dat inwoners van West-Friesland invloed kunnen uitoefenen op de directe woonomgeving.
Onlangs hebben onze collega’s in Schagen en Haarlem zorgen geuit over de regionale kranten. Wij delen deze zorgen en willen graag onze steun betuigen aan HDC Media, onderdeel van Telegraaf Media Groep en uitgever van het Dagblad voor West-Friesland.
Met deze brief willen wij onze steun betuigen aan de regionale dagbladen van HDC Media. Wij vinden het belangrijk dat er onafhankelijke regionale dagbladen zijn en roepen de Telegraaf Media Groep op om de regionale kranten hun eigen onafhankelijke positie te laten behouden.
De volgende Hoornse fracties ondersteunen deze open brief:
Socialistische Partij
GroenLinks
Hoornse Senioren Partij
Fractie Assendelft
CDA
D66
VVD
PvdA
Hoogachtend,
Jeroen van der Veer (initiatiefnemer/ PvdA-Hoorn)
Reactie: (Jacques Wseter)
19-4-2012, 21:12
Oké Rick, bedankt voor de opsomming betreffende de edities van dinsdag en woensdag. Uiteraard zijn de diverse artikelen/artikeltjes mij niet onopgemerkt gebleven. Enkele van deze artikelen hebben voor mij echter geen nieuwswaarde. Vanmorgen las ik in de stad en streek editie het verslag over de ellende aan de Doelenkade. Een duidelijk verslag met een heuse foto die spreekt tot een ieders verbeelding. Deze verslaggeving heb ik dan ook met veel interesse gelezen. Dit soort berichten, beste Rick stonden in het verleden met enige regelmaat in "onze" krant. Over dit gemis ging dan ook mijn reactie van de afgelopen dagen.
Reactie: (johan)
18-4-2012, 17:57
Ik snap echt niet waar Wester het over heeft. Ik lees het Dagblad voor West-Friesland al heel lang en er staat gelukkig niet alleen Hoorn in. Het is immers geen Hoornse krant maar een regionaal dagblad. Wat mij betreft zou er wel wat minder van Hoorn in mogen staan.
Reactie: (Rick)
18-4-2012, 17:50
@Jacques Wester,
Dinsdag in de krant: alleen al vanuit Hoorn. Grotere verhalen: Recordaantal deelnemers Fiets4daagse Hoorn (pagina In Noord-Holland), GSM-parkeren kàn geld schelen, fietsen op dijk met smartphone als gids, vwo-scholiere maakt indrukwekkende reis, werkstraf kwekers en knippers, reportage met reacties op verscherpte controle steigers en ladders, de opvallende kledingstijl van Kimberley en her en der wat kleine berichten.
En dan een magere 4???
Woensdag dan: sfeerverslag tentoonstelling JP Coen in WF Museum (voorpagina), oplichting over groei Newton school, steun voor actie veiliger kruising Strip (raadsverslag van dinsdagavond), VVD wil actie tegen touringcars havenkwartier, reportage over openbaar onderwijs in Hoorn, groot historisch artikel over kaashandel in Hoorn en een verslag van het lopen van de QR-coderoute in Hoorn. Plus nieuwsberichten. En zo gaat het elke dag weer. Dus waar hebben we het over???
Reactie: (Ruben van der Heijden)
17-4-2012, 23:56
Beste meneer Wester, ik zou niet weten waarom niet. Ik las vandaag dat de mensen uit Enkhuizen zelfs in een cafe worden uitgenodigd om met de hoofdredacteur te praten.
Reactie: (Jacques Wester)
17-4-2012, 17:41
Ai, ai, Ruben, ik weet niet of dat in goede aarde valt bij de verslaggevers van onze krant. Wat jij voorstelt, dat noemt men ook wel broodroof.
Ik heb de indruk dat jij daar, na het brengen van Hoornse nieuwtjes, geen koffie krijgt!
Reactie: (Jacques Wester)
17-4-2012, 17:35
Beste Rick, je hebt nog een reactie tegoed betreffende jouw reactie over de inhoud van de maandageditie! Je hebt helemaal gelijk hoor! Voldoende info m.b.t. Hoorn. Als ik daar een cijfer aan mag geven dan wordt dat een 6+. Ik neem aan dat je vanmorgen het dagblad ook hebt gelezen? Nou, als ik daar mijn waardering aan mag geven dan wordt het 4-!
Reactie: (Ruben van der Heijden)
17-4-2012, 10:48
gelukkig zit de redactie van het NHD weer bij het centrum van Hoorn. dan kunnen we daar wekelijks even een bakje koffie doen en brengen we het nieuws wel naar hun.
Reactie: (horinees)
16-4-2012, 22:52
Leuke discussie. Oud ook. Om niet te zeggen; zeer oud. Ik ben het geheel met de stelling van Jacques Wester eens. De Hoornse Krant is al vele jaren niet meer. Tot dat rotding naar dat vermaledijde Alkmaar verhuisde stond ''onze'' Hoornse krant bomvol met nieuws, klein en groot. In elk geval vol. Met, zoals het hoort, Hoornse aangelegenheden. En dat alles in een tijd dat Hoorn slechts 20.000 zielen telde. Nu, zo'n dertig jaar en 52.000 zielen verder.... is het verworden tot een zeer slap aftreksel van wat het ooit was. De mooie woorden van Rick ten spijt.
Het huidige NHD sucks, er zijn plenty dagen waar het nieuws uit Enkhuizen de boventoon voert. Bah!
Reactie: (Rick)
16-4-2012, 21:51
Beste Jacques, u gaat niet in op de feiten. Wees gerust, ik lees de krant, maar ben geen sportredacteur of advertentieman. Verder laat ik de krant voor zichzelf spreken. Elk medium kan altijd beter, maar zoals u het omschrijft raakt het kant nog wal. Hoeveel kranten u ook heeft bezorgd....
Reactie: (Jacques Wester)
16-4-2012, 21:01
Beste Rick, met jouw opmerking: "dat ik de krant niet ken" ga je wel erg kort door de bocht. Het is ruim 50 jaar geleden dat het NHD een prominente rol kreeg binnen onze familie. Ruim 20 jaar hebben we vele honderden kranten per dag bezorgd in een deel van Hoorn Centrum, en (tijdens de realisatie) de Grote Waal alsmede Hoorn-Noord. Inmiddels ben ik al ruim 35 jaar (een trouw) abonnee van het NHD. Hoe bedoel je: "kent de krant niet"! Sinds de Hoornse editie is samengevoegd met die van Enkhuizen, HERKEN ik onze krant niet!Omdat ik in een persoonlijke mening hier op HG, het NHD verwijt dat: "bij het openslaan van Stad en Streek, mij meer dan eens het gevoel bekruipt dat Hoorn niet meer bruist óf dat de (ouderwetse) verslaggevers niet meer de Hoornse straten op (durven) gaan t.b.v. de nieuwsgaring", beticht jij mij van stemmingmakerij!? Door jouw opmerking vermoed ik dat jij, óf een van de sportverslagevers bent óf werkzaam op de advertentieacquisitie die "onze" krant volpropt met allerlei zaken die mij niet interesseren. Ik wil gewoon "mijn" krant terug!
Reactie: (Xander de Groot)
16-4-2012, 10:32
Behoorlijk off-topic, de onderstaande reacties. Maar het is onbegrijpelijk dat we ons zo druk maken over een achterhaald medium als de krant. Achterhaald als middel voor het brengen van nieuws. Van de oude media is alleen radio een betaalbare nieuwsbrenger.
Reactie: (Frits)
16-4-2012, 09:16
@Poll, die Cyclone weet echt niet waar hij over praat. Zwijgen is goud als je niet op de hoogte bent.
Reactie: (Rick)
16-4-2012, 07:59
@Jacques Wester U bevestigt mijn vermoeden dat u de krant niet kent. Ik zie de krant van vandaag en tel uit en over Hoorn vier grote verhalen, waarvan drie met foto en acht berichten uit Hoorn of over Hoornaars. Dat zijn feiten. Wat u zegt is stemmingmakerij.
Reactie: (cyclone)
16-4-2012, 07:45
@poll Je hebt gelijk (deels) De kabelkrant is Door Arie Vermeer en Ruud Wilgenkamp overgenomen van Holland Advertising en uitgebouwd met grotendeels vrijwilliggers. Het is jammer dat zij door steeds hogere uitzendrechten aan de gemeente te moeten betalen uiteindelijk geen bestaansrecht meer hadden. Nu schreeuwt de gemeente moord en brand op de telegraaf die er om financiele redenen geen gat meer in ziet. Zelf deden ze dus precies hetzelfde.
uiteindelijk zijn de uitzendrechten verkocht aan Philips die dacht een landelijk dekkende kabelkrant te kunnen gaan maken maar werd ingehaald door internet.
Reactie: (Poll)
16-4-2012, 00:15
@Cyclone: Uw informatie is niet helemaal juist. Misschien beter om u er dan niet over uit te laten?Hans was grote initiator en animator en oprichter van Radio Hoorn en is beslist niet "aan de kant gezet" maar heeft het programmaleider stokje keurig doorgegeven aan een driemanschap.
Reactie: (cyclone)
15-4-2012, 21:47
Die Ruud en Arie waren echte pioniers
Reactie: (cyclone)
15-4-2012, 21:30
Hs zat bij radio hoorn, Ruud en Arie hebben Hs en vrind HvL buiten gezet waarna een succesvolle kabelkrant opgezet kon worden. Naar mijn beschikbare info.
Reactie: (Niels)
15-4-2012, 10:54
@Wim, uit de woorden van Erik Luiken en Joke van der Meij begrijp ik dat de politiek op de hoogte was van de situatie. Jouw opmerking richting Jereon van der Veer is m.i. onterecht. Hij wist er van maar vond het toch nodig om de brief te verzenden en de andere 7 fracties steunden hem daarbij.
Is dus meer een aktie geweest voor de bühne.
Reactie: (Marietje)
15-4-2012, 10:48
@Poll, kan zijn maar dat was dan voor mijn tijd, in de periode zo omstreeks 1993 en daarna tot ze er mee ophielden stonden Ruud en Arie aan het roer bij de Kabelkrant. Ik heb H.S daar nooit gezien of iets van gehoord.
Reactie: (Poll)
15-4-2012, 09:43
@Marietje,Dank voor je info, maar had ene Hans S. er ook iets mee te maken?
Reactie: (Wim)
15-4-2012, 01:40
Jer oen van der Veer had beter iets meer info kunnen vragen, bij de direct betrokkenen?
Reactie: (snuf)
15-4-2012, 00:34
@Jacques Wester, volledig hiermee eens. Dit was voor mij ook de reden om, na lang aarzelen en mopperen over dit Hoorns gemis, ik mijn abonnement heb opgezegd. Het enigste wat nog mijn waardering had waren de familie-berichten.
Als vulling op de pagina's worden grote kleurenafbeeldingen van niets zeggende onderwerpen, als een lammetje in de wei dat 30% van de pagina in beslag neemt en meer van dat soort frutsels (meestal nog via een upload van een lezer) afgedrukt. Zelfs op de voorpagina.
Na meer dan 40-jaar abonnee heb ik het er helemaal mee gehad.
Reactie: (Erik Luiken)
14-4-2012, 12:05
De fractie van de PvdA heeft ons enkele weken geleden gevraagd een brief aan de Raad van Bestuur van de telegraaf te ondertekenen. Volgens deze brief dreigt de telegraaf de regionale kranten over te nemen. Al snel hebben wij de PvdA gemeld de brief aan de telegraaf niet te zullen ondertekenen.
Op 7 december 2011 heeft de heer Herman van Campenhout, bestuursvoorzitter van de telegraaf Media Groep laten weten dat de telegraaf in het verspreidingsgebied van het NHD geen regionale katernen aan de krant zal toevoegen. Michiel Snik (NHD Dagblad voor Westfriesland) bevestigde ons 2 april j.l. dat er geen sprake van is dat de Telegraaf iets wil veranderen bij de regionale kranten van HDC/NHD. Verder verwees Michiel Snik ons naar een krantenartikel hierover van 31 maart j.l. in het NHD waaruit blijkt dat de regionale kranten binnen de bedrijf (de Telegraaf) zelfstandig blijven voortbestaan. Alle gemeenteraadsfracties hebben wij er hierover geïnformeerd. Dat acht gemeenteraadfracties ondanks deze informatie toch ondertekenen begrijpen wij niet. Terecht heeft VOCHoorn, Hoorns Belang en de fractie Tonnaer hier niet aan meegedaan.
Fractie Tonnaer,
commissielid Erik Luiken
Reactie: (Marietje)
14-4-2012, 11:42
@Poll@Cyclone dat waren: Ruud Wilgenkamp en Arie van der Meer.
Reactie: (Joke van der Meij)
14-4-2012, 11:38
Wat @Rick verteld is ook bij ons bekend en dat was voor Hoorns Belang de reden om de brief niet mede te ondertekenen. Overigens is de initiatiefnemer hier op gewezen maar die wilde de brief toch verzenden.
Reactie: (cyclone)
14-4-2012, 11:25
@Poll, ja dat zou ik ook wel eens willen weten
Reactie: (Jacques Wester)
14-4-2012, 10:49
Precies Rick, ik lees de krant "niet meer helemaal". Zodra de bezorgster omstreeks 06.00 uur (hulde voor de vroege én trouwe bezorging) het NHD op de mat deponeert dan haal ik eerst het "Stad en Streeknieuws" naar voren want daarvoor ben ik ooit abonnee geworden. Het landelijke nieuws is de dag ervoor al uitgekauwd op de TV verschenen dus daar heb ik 's morgens vroeg geen behoefte aan. Maar goed, na het openslaan van Stad en Streek bekruipt mij vervolgens meer dan eens het gevoel dat Hoorn niet meer bruist óf dat de (ouderwetse) verslaggevers niet meer de Hoornse straten op (durven) gaan t.b.v. de nieuwsgaring. Nee, de goed gevulde Stad en Streekpagina's "zijn niet meer". Alleen de sportverslaggevers en de afdeling advertentieacquisitie werken naar mijn mening 24 uur per dag, en dat is veel tijd om "onze" krant vol te proppen met sportnieuws dat ik helemaal niet wil lezen. En de paginagrote advertenties......! die lees ik wel in het weekblaadje als ik daar behoefte aan heb.
Reactie: (Frits)
14-4-2012, 08:55
Toch mooi dat Rick van het NHD ons bijpraat. Misschien gaat er toch iets mis met de communicatie want 8 Hoornse raadsfracties staan achter deze brief. Zitten er dan tientallen raadsleden te slapen of is er terecht enige verwarring over wat de aandeelhouders / directie van TMG willen. Is bv de Hoornse redactie van DWF helemaal gerustgesteld? Kom er maar in...
Reactie: (Poll)
14-4-2012, 08:35
@Cyclone: Wie zou toch de grote initiator zijn geweest van de toenmalige en veel gelezen Hoornse kabelkrant?
Reactie: (Rick)
14-4-2012, 07:40
Jacques ziet vier tot vijf pagina's per dag over het hoofd, plus regionale berichten op algemene pagina's. Waarschijnlijk leest ie m niet. En Jeroen loopt een beetje achter bee muziek aan want TMG heeft maanden geleden al officieel verklaard dat HDC Media buiten de reorganisatie blijft:
,,Regionale dagbladen TMG blijven gewoon bestaan
Eind 2011 heeft TMG de plannen leidend tot een aanscherping van de ondernemingsstrategie gepresenteerd. Een beknopte weergave van deze strategie is: online groei, versterken van de printpositie, samenwerken en kosten reduceren.
De fase waarin het strategieproces nu verkeert, betreft het concreet maken ervan. Door recente publicaties over fragmenten van dit proces is er mogelijk onduidelijkheid ontstaan. Om eventuele bezorgdheid onder lezers, politieke partijen en medewerkers te voorkomen benadrukken HDC Media en TMG dat er geen plan voorligt om titels van HDC Media op te heffen. Ook is er geen plan om De Telegraaf te regionaliseren in het verspreidingsgebied van HDC Media. Onderdeel van het strategieproces is wel, een onderzoek naar de mogelijkheden van intensievere interne samenwerking.
Publicaties waarin wordt vooruitgelopen op de uiteindelijke keuzes in het strategieproces zijn derhalve onjuist.
Reactie: (cyclone)
14-4-2012, 07:37
Doet me denken aan de vroegere kabelkrant die we hadden. Daar stond de politie scanner 24 uur per dag aan en waren de verslaggevers er al vaak voor de politie zelf.
Mijn hond uitlatend in de ochtend zag je al in veel huiskamers de kabelkrant aan staan met het laatste nieuws.
Reactie: (Jacques Wester)
13-4-2012, 23:35
Voor een ieder die hierin is geïnteresseerd; vergelijk eens het artikel over de mislukte botenbeurs op Hoorngids d.d. 11april jl. met het artikel van vandaag (13 april) in het Dagblad van Westfriesland en zoek de (nieuws)verschillen.
Reactie: (Jacques Wester)
13-4-2012, 23:13
Neemt u mij niet kwalijk, maar het huidige regionale katern is al enige tijd voor 99% verdwenen. Dagelijks raap ik een krant van de mat waarin sport, cultuur en héél véél reclame de boventoon voert. Sinds de Hoornse editie is samengevoegd (bezuinigingsreden?) met de Enkhuizer editie, heb ik het vermoeden dat de "echte" verslaggevers, die het nieuws letterlijk van straat haalden, ook zijn wegbezuinigd. Elke morgen weer een enkel regionaal c.q. Hoornse artikeltje. Leesvoer voor hooguit 5 minuten welke notabene ook nog eens de dag ervoor op Hoorngids is geplaatst. Kortom, een "rompkrant".......? niks nieuws onder de zon!
Reactie: (Lex)
13-4-2012, 21:35
Een mooie kans voor Hoorngids.