Hoorn pakt hennepplantages aan
12-10-2011
HOORN - Tijdens een gezamenlijke henneprooidag van gemeente, politie, woningcorporatie IntermarisHoeksteen en energiebedrijf Liander op 4 oktober zijn vier hennepplantages in Hoorn opgerold. De gemeente Hoorn gaat nu de kosten van het ruimen van de kwekerijen verhalen op de eigenaren.
Tijdens de henneprooidag werden vier hennepkwekerijen opgerold aan de Waterman, het Keern, de Ossenweide en de Acacia. De aangetroffen situaties waren zo (brand)gevaarlijk dat de gemeente besloot om direct op te treden. In totaal nam de politie ruim 900 hennepplanten en de apparatuur in beslag. Daarbij arresteerde de politie vier verdachten.
Diefstal
In alle gevallen was er sprake van diefstal van stroom. De elektriciteitsmeters werden door energiebedrijf Liander in beslag genomen. De gemeente Hoorn gaat alle de kosten van het opruimen van de plantages verhalen op de hennepkwekers. Dit komt bovenop de straf die hen te wachten staat en de eventuele naheffingen van Liander en andere partijen.
Meld hennepplantages
Naast het feit dat hennepkwekerijen illegaal zijn, is er ook vaak brandgevaar. Het kan dus zijn dat ook u of uw buren gevaar lopen. Signalen van illegale hennepkwekerijen zijn onder andere geuroverlast, geblindeerde ruiten. Heeft u het vermoeden dat er in uw buurt een illegale hennepkwekerij is? Dan kunt u dit anoniem melden via 0800-7000. U kunt ook een mail sturen naar de gemeente Hoorn: hennep@hoorn.nl.
Reactie: (Qwartje)
14-10-2011, 07:33
@J. Nijdam
Om dicht bij huis en ontopic te blijven: wie aan een rigoureus plan van aanpak denkt zou twee kanten op kunnen. De handel in, of de politiek in. Wat de handel betreft zou je in de voetsporen kunnen treden van mensen als Johan Verhoek, alias ‘De Hakkelaar’, of Klaas Bruinsma, aka ‘De Lange’ dan wel ‘De Dominee’. Met andere woorden: met onorthodoxe middelen de complete hasjhandel naar je toe trekken en zowel aanvoer, prijs, als distributie strak reguleren. Thuistelers opzouten. Die gaan dan maar champignons kweken in hun kruipruimten; da’s legaal. Één basisprincipe als bestaansvoorwaarde: rust en orde op straat. Nette, schone afzet. Vrede voor de burger. Zoals de Amsterdamse Wallenkoning Maurits de Vries, beter bekend als ‘Zwarte Joop’ dat voorstond. Geen heisa, geen rotzooi.
Gaat al met al wel ten koste van je onschuld. Maar het zou ’n boel onbehagen wegnemen.
Wat de politiek aangaat: roep de afdeling Hoorn van de Partij voor de Dieren in het leven, en voer keffend campagne. Met een inwonertal van dik 70.000 biedt dit dorp een bulk-electoraat van zwevende kiezers die het huidige bestel zat zijn. Ze willen ‘wel eens iets anders’. Daarnaast kan juist dié partij - vanwege het sentimentele content - sowieso rekenen op een onvermoed groot aandachtsveld. Met de juiste aanpak zijn anno 2014 drie tot vier raadszetels haalbaar. Genoeg, om een gedoog- of scharnierpositie binnen het politieke krachtenveld in te nemen.
En dan? Geitjes aaien? Ook. Maar vooral op punten program-akkoorden aangaan met veertien of vijftien van de overige 32 raadszetels. Kan niet bòmmen van welke partijen. Politiek = politiek = wokkelen = draaien. Kwartetten. Geef mij dit van dat, dan krijg je van mij zus van zo. Op die manier, met de meerderheids-sleutel als tool, kan het plaatselijk drugsbeleid worden herschikt. Mensen hebben de schurft aan coffeeshops. Anderen hebben er behoefte aan. Het midden tussen die belangengroepen ligt in een centrale outlet buiten de stad, aan het begin van de Bobeldijk. Cleane, computergestuurde aanpak, gelijk dat in grote apotheken gebeurt. Ondergronds een bunker met permanent gecontroleerde stash-voorraden. Zo ‘mogen’ vuurwerkhandelaren dat ook. Bovengronds acht uitgifteloketten met pinbetaling, evenveel beschutte afdamp-hosjes, en ruime parkeerfaciliteiten.
Gaat al met al wel ten koste van je onschuld. Maar het zou ’n boel hobbels gladstrijken.
Reactie: (J.Nijdam)
13-10-2011, 22:42
Dat is ook zo, iedereen neemt iedereen in de zeik in de criminaliteit,of die nou wit of zwart is. Hoe zou jij dit aanpakken?
Reactie: (Qwartje)
13-10-2011, 20:36
@J. Nijdam
Niks meer waard bij gemonopoliseerde staatskweek? Vergeet de accijns niet, @Nijdam. Natuurlijk gaat de overheid belasting heffen op wiet. De totale accijnsinkomsten bedroegen vorig jaar 11,1 miljard euri. Brandstof: 8 miljard; tabak: 2,5 miljard; alcohol: 1 miljard. Per hoofd van de bevolking was dat ruim 670 euri.
Een conservatieve schatting van accijnsinkomsten op cannabis stel ik op 1,14 miljard (gerelateerd aan 57% van de 2 miljard omzet die ‘het milieu’ vorig jaar aan met de nederwietteelt bijeen harkte.)
Maar natuurlijk wil de overheid niet legaliseren. Piet Hein Donner wil toch ook geen vicepresident van de Raad van State worden? Dat zegt-ie toch?
Reactie: (J.Nijdam)
13-10-2011, 19:35
Als het legaal wordt is het niks meer waard en nee, ik wil niet dat er wiet wordt geteeld in woonblokken,levensgevaarlijk kan het zijn. En de meeste wiettelers telen in woonblokken en ze zijn zo hebberig geworden, steeds meer planten zetten zij neer en ook rotzooien ze te veel met de teelt. Ik zou het goed vinden als we in onze eigen tuintjes gewoon planten kunnen neerzetten, en dat iedereen er met zijn fikken van af blijft.
Reactie: (Patricia)
13-10-2011, 18:11
okkie, we zitten vaak op 1 lijn maar ik kan niet de verklikker uit hangen, dit zit niet in mijn opvoeding. Dit is geen kwestie wat er goed of fout is en als ik bv water overlast of wat dan ook zou hebben van mijn bv wiet kwekende buren is het een ander verhaal. Maar als mijn buren in een dikke mercedes zouden rijden en niet werken dan zijn dit niet mijn zaken. Klikken of iemand er bij lappen zit nu eenmaal niet in mijn bloed.
Reactie: (Qwartje)
13-10-2011, 14:58
@Afra
Die @Afra toch. Dondersteen! Maar er is iets vreemds aan de hand. Want hòppa: komt me daar Ivo Opstelten (VVD-minister Veiligheid en Justitie) op 6 oktober jongstleden opeens met een wetje uit de hoge hoed. Voortaan wordt wiet met een THC-gehalte boven de 15% tot de harddrugs gerekend. Hartstikke fout, crimineel en strafbaar. Het gemiddelde THC-gehalte (psyco-actief stofje) van nederwiet beweegt zich al jaren tussen de 15 en 20%.
What the fuck! Opeens gaat de overheid eisen stellen aan een bij de wet verboden product. Als extra instrument om coffeeshops de nek om te draaien? En thuistelers tot handelaren in harddrugs te promoveren? Maar diezelfde overheid staat wel de teelt van medicinale wiet toe. De mediwiet Bedrocan (41,25 euri per gram) heeft een THC-gehalte van 19%. Wordt door sommige zorgverzekeraars via een ‘coulanceregeling’ vergoed.
Complotdenkers zouden zeggen: ‘Gis. Dit is de eerste aanzet tot het vestigen van een staatsmonopolie op de wietteelt. De overheid heeft het contrôle-apparaat en de laboratoria. Coffeeshops niet. Thuiskwekertjes al helemaal niet. Nederland legaliseert de teelt, neemt zelf de productie tot 15% THC in handen, en de rest van de stuff is fout, crimineel en strafbaar.’
Nou, dan maar aan de chocola. In cacao zit ook terahydrocannabinol (THC).
Reactie: (Afra )
13-10-2011, 13:26
@j.nijdam. Nee, zeker niet! Voor crimineel Nederland zou dat een ramp zijn! Namens alle wiettelers zeg ik nee! tegen legalisering. Hou het lekker illegaal, gun de kleine kweker zijn extra'tje en de grote kweker zijn verre vakantie en dure boot ;-)
Reactie: (J.Nijdam)
13-10-2011, 13:10
Legaliseren is denk ik toch het beste voor iedereen.
Reactie: (J.Nijdam)
13-10-2011, 10:18
Ja,maar okki, het gevaar is denk ik ook dat als we scherper gaan worden, inderdaad mensen gaan aangeven en we allemaal te erg op elkaar gaan letten de sfeer onderling slecht gaat worden. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, ik kan het ook niet uitstaan, ook al zou ik niet naar Venezuela willen,de Veluwe is prachtig. Wat ik wel vind Patricia, dat brandgevaar een ernstige zaak is, dus daar zou ik zelf veel meer mee zitten dan dat ze verre reizen kunnen maken. In dat geval denk ik toch dat dit anders ligt en we wel moeten waken en dan met deze buren moeten gaan praten,als er met ze te praten valt en misschien dan wel aangeven. Als ze telen in panden waar het voor omwonenden geen gevaar opleverd, dan is het hun zaak,hoewel ik wel vind, dat ze niet moeten rotzooien tijdens te teelt.
Reactie: (okkie)
13-10-2011, 10:07
@patricia,en als je er een zou weten te zitten en deze mensen zijn te lui om te werken,lachen iedereen uit,en houden elke maand hun hand op? Als jij 2 weken naar de veluwe gaat met vakantie in je oude autootje,en de buren 3 weekjes All-In naar Venezuela? Zou het dan geen ander verhaal worden? Ik zo,n geval mogen zulke gasten van mij direct aangegeven worden.
Reactie: (J.Nijdam)
13-10-2011, 09:47
Konden de mensen maar als ze voor eigenlijk gebruik wiet zouden willen roken veel planten in hun tuinen kunnen plaatsen,maar helaas, die worden dan meestal weer gestolen. Wat een gedoe ook allemaal,weer naar de shop dus die het inderdaad meestal inkoopt in grote hoeveelheden van inderdaad vaak criminele organistaties die veelal rotzooien tijdens de teelt, dus veel te sterke wietsoorten met vaak troep erdoor heen.
Reactie: (Jan Koelemeleij)
13-10-2011, 08:52
Er zitten grote criminele organisaties achter. Maar het schijnt moeilijk te zijn die aan te pakken. De plantages zijn bij andere mensen thuis en natuurlijk niet bij de organisatie. Die blijft vak buiten schot.
De telers kunnen mensen zijn met geldproblemen, maar vaak zijn het ook mensen die makkelijk extra geld willen verdienen. Het is echter risicovol. Er is niet alleen het brandgevaar, maar als je plantage geruimd is kun je maatregelen verwachten van de organisatie (bedreigingen en dergelijke).
Reactie: (peter)
12-10-2011, 21:04
ik dacht dat de kosten altijd aan die gene verhaald werd, dus de gemeente betaalde alles altijd dat gaat makelijk, dan kon je altijd wel het risico lopen om gepakt te worden dat weten dat soort jongens gauw genoeg.
Reactie: (J.Nijdam)
12-10-2011, 20:58
Van een kale kip kun je inderdaad niet plukken Bob,maar wel kunnen ze de poten uitdraaien en uiteindelijk ook de nek omdraaien. Ik kan ook wel begrijpen dat er mensen zijn die vanwege financiele redenen hieraan beginnnen,maar mijn ervaring is, dat meestal veel telers steeds hebberiger worden. Als je een paar plantjes hebt staan vind ik ook niet dat ze moeilijk moeten doen,mits het geen gevaar voor de buurt kan opleveren, brand is zo eng.
Reactie: (Bob)
12-10-2011, 19:57
Dweilen met de kraan open inderdaad.Er komen steeds meer mensen in de financiële problemen,en sommige gaan dan een grens over die ze eigenlijk niet willen overgaan.En we hebben allemaal geleerd dat van een kale kip niet te plukken valt.
De mannen achter de schermen lachen in hun vuistje!
Reactie: (patricia)
12-10-2011, 18:23
Ik heb ook een hekel aan die troep, maar bellen of mailen doe ik niet. We zijn ten slotte geen verklikkers.
Reactie: (rich)
12-10-2011, 16:13
4 weg morgen weer 4 der bij hahaha
Reactie: (okkie)
12-10-2011, 15:05
opruimen die troep.
Reactie: (Nico)
12-10-2011, 14:35
Dweilen met den kraan wagenwijd open.