Coffeeshop Kerkplein houdt zich niet aan de regels

27-7-2011

HOORN - De politie maakt proces-verbaal op tegen de 52-jarige eigenaar en een 27-jarige medewerker van een coffeeshop aan het Kerkplein in Hoorn. De gemeente overweegt bestuurlijke maatregelen.

Tijdens een gecombineerde controle van de politie en de gemeente op dinsdagmiddag werd geconstateerd dat in de coffeeshop een handelsvoorraad softdrugs aanwezig was van ruim een kilo.

Een coffeeshop mag echter maar 500 gram op voorraad hebben. Verder bleek in de zaak een klant aanwezig te zijn die zich niet kon legitimeren. Deze klant had niet alleen zonder zich te legitimeren drugs gekocht, maar had deze ook nog doorgegeven aan een minderjarige vriend.

Reacties
Reactie: (Lex)
1-8-2011, 17:51
Als die shops geen overlast veroorzaken door rondhangende gebruikers en klanten, hebben geen discussie. Indien zij vreedzaam de handel binnen oproken en geen overlast veroorzaken, mij best. Van eigenaar Nico W. is niet te verwachten dat hij uit eigen beweging zijn klanten motiveert om zich behoorlijk te gedragen. Derhalve zou verplaatsing naar een locatie waar geen omwonenden zijn een prima oplossing zijn. Of gedoog anders een afhaalloket bij Nico thuis. Goed te bereiken per auto en scooter, ruime parkeerplaats in de buurt. Heb ik helemaal niets op tegen. Maar of zijn buren er ook zo over denken....

Reactie: (Juul)
1-8-2011, 11:53
Tja, kroegen verkopen ook hard drugs hoor, sterke drank vind ik vrij hard wat drugs betreft. Maar goed, het gaat om de overlast. Ik hoef niet te wedden dat overlast er niet zal zijn naast bijv. een politie bureau, daar heb je wel gelijk in denk ik. Maar ik vind het vooral de verantwoording van de eigenaren van deze shops. Wat ik al zei, in bijv. Purmerend en ook andere steden zijn ze behoorlijk streng hoor de eigenaren. Als er al 1 klant voor een shop hangt wordt deze al terug gefloten of weggestuurd. Daar zie je niet groepjes hangen voor de deur. Dus de eigenaren zouden eens wat zuiniger moeten zijn op hun shops, want ze gooien er ook welmet hun pet naar, dat zie ik ook wel. De shop mooi en netjes maken, hun personeel betere instructies geven, strenger toezicht houden, het zal een hele hoop overlast schelen. Op het kerkplein is het ook wel vervelend met dat verkeer,misschien een andere straat in het centrum voor deze locatie? En vooral: concurentie moet er komen en had er al lang al moeten zijn. Concurentie is echt goed. Snap niet dat er geen andere eigenaar is met een shop. Dat zie je overal, behalve hier. Wan beleid. Maar nog steeds zeg ik; NEE tegen shops buiten het centrum plaatsen en helemaal geen shops is geen optie.De kroegen bezorgen ons heel veel overlast, dan moeten die ookmaar verplaatst worden. Al die bezopen mensen zijn vreselijk, dan liever wat suffe blowers die amper iets doen, tenzij ze er bij drinken. Drank is een hele grote boosdoener.

Reactie: (plies)
1-8-2011, 11:08
@ Juul, voor een deel heb je gelijk, een joint kun je best vergelijken met een potje bier. Een joint niet met harddrugs en een biertje ook niet met rum. Gebruik van een joinje of biertje met mate is mijn inziens geen enkel probleem (gebruik zelf geen enkele drugs of tabak)Hoe hou je de boel beheerbaar is een probleem en buiten de stad is de controle geheel verdwenen. De oplossing is natuurlijk om een koffieshop te openen naast de burgervader en/of het hoofd van de politie en de overlast wordt dan erg beperkt, wedden ??

Reactie: (Juul)
1-8-2011, 11:01
Ik begrijp het wel dat overlast erg vervelend kan zijn. Ik denk niet dat het slim zal zijn om coffeeshops uit een centrum te plaatsen. Ik vind wel dat de overlast door de eigenaar aangepakt zal moeten worden als het echt zo erg is.Het gehang voor de panden is op te lossen door de mensen binnen hun jointje op te laten roken. De auto's die alles ophouden kan ook wat aan gedaan worden. De eigenaren van deze shops hebben tenslotte portiers in dienst. Je ziet bijv. in Purmerend, waar ook twee shops in het centrum zijn, dat de portiers streng toezien op overlast voor hun deur. Daar zie je niet of nauwlijks overlast. En de shops eens mooi opknappen en netjes maken helpt ook wel denk ik. Maar ik zeg een keiharde NEE tegen verwijdering van de twee shops uit het centrum. Stel je hebt een kind van 18 of ouder die ook wel een keer of vaker een jointje wil kopen,zou je dan als ouder het fijn vinden dat hij of zij ver naar een verlaten industrie terreinmoet fietsen? Nee, we moeten de boel wel in de gaten blijven houden natuurlijk. Ik vind ook dat er de laatste tijd veel gezeikt wordt over softdrugs en terwijl we allemaal weten dat de kroegen en al die drank veel meer ellende veroorzaken.

Reactie: (Daniel)
1-8-2011, 06:25
Mijn menning: alletwee de shops de spullen laten inpakken en verhuizen naar een locatie dichtbij het stadhuis en politiebureau.

Reactie: (Qwartje)
1-8-2011, 00:08
@Marco De eigenaar van het bedoelde pand aan de Dubbele Buurt heet toevallig ook Marco. Zou het kunnen zijn dat die op de 31-ste van de maand de huurpenningen ophaalde, @Marco? Da’s best effe gezellig.

Reactie: (marco)
31-7-2011, 22:43
@juul, je heb helemaal gelijk, ben vanavond nog in de sjop op de dubbele buurt geweest en was effe gezellig, snap niet wat die mensen allemaal praten ze komen er nooit. Dus mensen houd a.u.b. je murf dicht met dat burger gelul, hoop echt dat ze straks voor jullie deur gaan dealen!!

Reactie: (Lex)
31-7-2011, 20:35
@juul zou ik als brave burger de stad uit moeten omdat er een stel klaplopers overlast veroorzaakt? Wat een achterlijk polder-model gelul zeg. De wereld op z'n kop. Aanpakken die rotte plekken! Die wietshops de stad uit zal je bedoelen. Die veroorzaken de overlast, ik niet en mijn mede buurtbewoners ook niet. En wat betreft legalisatie dat is niet een discussie voor gemeentelijk niveau, overlastbestrijding is dat wel. Vraag aan buurtbewoners, locale ondernemers, Parkbezoekers, kortom de brave borsten wat ze van de immer schimmige sfeer rondom die wietshops vinden en viola, je vindt een prima argument om correctief beleid op te voeren. Er is gedoogbeleid op de verkoop van wiet volgens mij niet op de overlast die de verkooppunten veroorzaken. Deze moet vooral níet worden gedoogd.

Reactie: (okkie)
31-7-2011, 20:18
Ik lees hier over overlast van straatdealers? Bij ons in de buurt woonde een verslaafde.Snachts klokslag 2 uur werd er aangebeld door 5 man. Meneer deed de deur wel, maar zijn ogen pas weer open in het ziekenhuis. 2 dagen erna stond het huis leeg. Probleem opgelost en de buurt weer blij.De politie doet niets dus zelf oplossen. Een tip, geen getuigen!

Reactie: (Tsiburaska)
31-7-2011, 16:51
Beste Juul & Lex, Ik weet dat er overlast is, maar verbieden en sluiten zal alleen maar straatverkoop opleveren die nog erger is dan nu op deze plek. Industrie terrein, geen controle maar dat maken junks wel zelf uit waar ze gaan zitten. Ook een verkeerde plek elders zal oncontroleerbare straatverkopers opleveren. Dus hoewel ik tegen deze Shops ben, helaas is sluiten nog slechter. Als inwoner van Kersenboogerd weet ik hoe het helaas is naast een straat dealer te wonen. Gezien de gedaalde waarde koopwoning en de jarenlange overlast ondanks optreden Politie die het wel probeerde had ik beter een pistool en het recht in eigen hand kunnen nemen achteraf gezien. Waar krijg ik die schade voor het waardeloze huis vergoed en de jarenlange overlast? Ik ben tegen Noorse toestanden maar bij s Dus als je een bloedbad voor je deur wil als je daar als winkel zit, gelijk sluiten en niet achteraf klagen dat het nog erger is geworden. Elders is na sluiting dit helaas al voorgevallen dat ze spijt hadden van die sluiting!

Reactie: (Juul)
31-7-2011, 13:02
Plus Lex, shops gaan verbieden, mensen gaan verbieden soft drugs te gebruiken,mensen het zelfs verbieden het in hun zak bij zich te hebben, je kweekt er alleen maar veel ellende mee zoals bijv. meer drank misbruik, thuisdealers (wil je ook niet naast je deur hebben denk ik). En heel veel zer zieke mensen krijgen deze "troep""voorgeschreven van artsen door pijn te verminderen. Jij noemt het troep,maar je weet er veel te weinig van. Jij gbruikt nooit drugs en dan bedoel ik ook alcohol, want ook dat is drugs. Legaliseren,het wordt de hoogste tijd!!!!!!!!!!!!!!!

Reactie: (Juul)
31-7-2011, 12:55
Lex, Deze shop is daar al tientallen jaren en de shop op de Dubbele buurt was er eerder dan de lelijke Schouwburg,die al nooit daar gebouwd had moeten worden. Als je er dan zo een last van hebt,pak zelf je spullen en vertrek! Een shop moet je niet buiten het centrum plaatsen, daar is minder of geen sociale conrole en dat is wel zo belangrijk. De kroegen waar wij hier de meeste last van hebben plaatsen ze ook niet buiten het centrum. Maar wat wel zo is, als de eigenaar nu eens niet zo kinderachtig is om zijn klanten buiten laat blowen, dat zou een hoop schelen. Maar Lex,je doet veel te vijandig. Schietpartijen, steekpartijen, we weten het, zelfs in winkelcentra's en ook in vele kroegen gebeuren dit soort vreselijke dingen. Dat je dit opnoemt is vrij kort door de bocht. Wat ook zou helpen is dat er concurentie gaat komen wat de shops betreft. Twee shops van 1 en dezelfde groep eigenaren klopt niet en maakt ook dat ze niet al te veel letten op de kwalitiet van hun rookwaar. Ik begrijp al nooit waarom dit is toegestaan in onze gemeente. Concurentie zal de shops verbeteren, zeker weten! En Lex,je noemt het troep. Voor een deel dus mee eens, er is zeker onzuivere troep te koop,maar gelukkig ook goede softdrugs. Als mensen af en toe eens drinken of blowen, dan is dan geen enkel probleem. Maar om alle softdrugs troep te noemen,nee. En ik weet niet wat voor een zaak je hebt,maar als je drank verkoopt ben je geen haar beter. Drank veroorzaakt de meeste problemen,niet de softdrugs.

Reactie: (Nico V)
30-7-2011, 12:01
De gemeente overweegt bestuurlijke maatregelen.??? Gaan we daar een takkie roken

Reactie: (Lex)
29-7-2011, 22:28
Nogmaals: sluiten die tent. Alleen maar overlast. Schiet- en steekpartijen voor de deur, klaplopers die publiek intimideren, vervelend stoppende auto's en scooters van klanten van die tent enz enz. Sta je dan als goedwillende middenstander tussen. Het verdomme een grof schandaal. Krijg je nog van die stompzinnige opmerkingen als "waar moet je het dan halen". Nou wat dacht je van ver weg van de bewoonde wereld. Industrieterrein ofzo. Ga daar lekker met je scooter of auto naartoe. Flikker toch op met die troep man, de stad uit. Met pek en veren. En dan heb ik het niet eens over die tent op de Dubbele Buurt. Zit ook zo'n aanwinst voor je stad. Recht tegenover het duurste en meest prestigieuze bouwwerk van de afgelopen 100 jaar in Hoorn, hangt een zootje lamlendigheid rond. Trekt nogal een lekker publiek die zaken. Zout toch op. Slappe hap. Dan over Amsterdam, daar zitten al die wiet genieters binnen en hangen niet de irritante niksnut uit zoals in Hoorn. Ergo, die drugsholen uit Hoorn's bewoonde wereld.

Reactie: (Juul)
29-7-2011, 16:28
Gezeur ook in dit dorp.Kijk eens naar Amsterdam, honderden shops, blowen in de shops en op terasjes. Hier kan weer niets. Deze shop aan het Kerkplein is er al tientallen jaren. Wat ik wel vind, is dat mensen buiten gaan blowen en hangen als je binnen niet eens je rookwaar kunt roken. Dat doet de eigenaar helemaal verkeerd. Belachelijk toch. Je mag toch ook je beirtje binnen in het cafe drinken waar je deze kocht. En via internet? Huh? Gaan we deze kant op,staks je biertje, spullen, rookwaar alleen nog maar via je pc bestellen? Hoe ongezellig en onveilig, heel slecht plan.

Reactie: (plies)
29-7-2011, 16:21
Dom van de shop als je al zo in de kijkert staat om te veel in voorraad te hebben.

Reactie: (Qwartje)
29-7-2011, 14:56
@Juul Het gaat niet zozeer om de branche, als wel om de locatie van het verkooppunt, @Juliana. Het verdient misschien aanbeveling om te onderzoeken of de drugs-traffic via Internet kan worden geregeld. Via een soortgelijk systeem als we nu kennen van het verschijnsel pizza-koeriers.

Reactie: (Juul)
29-7-2011, 14:28
Kees, je scheert ze allemaal over 1 kam, dat klinkt juist triets en als een oer kreet. Jammer dat je zo over mensen denkt die weleens wat gebruiken. En vele grote der aarde en zelfs hele slimme mensen gebruikten drugs. De mensen die altijd nuchter zijn, daar leven ook heel veel simpele mensies tussen hoor.

Reactie: (Tsiburaska)
29-7-2011, 10:06
1 Vaste bekende klanten hoeven nooit legitimatie te laten zien. 2 Bij sluiten zal de straatverkoop die nu al overlast geeft nog groter worden. 3 De 500 gram is een onredelijke hoeveelheid gezien de omzet van deze winkel. Helaas is dat wettelijk bepaald en ik wil geen extra koffieshop zodat we die hoeveelheid kunnen verdelen over meerdere winkels. 4 Trieste figuren en rond hangen, helaas maar bij straat verkoop zal dat alleen maar erger worden. 5 Regels aan laars lappen? Als klanten het doorverkopen aan minderjarige buiten is er weinig aan te doen, ze hadden deze vaste klant een waarschuwing moeten geven dat als hij dat binnen doet hij niet meer daar welkom is, beetje dom dus! 6 Hoewel ik drugs gebruik veroordeel en zwaar tegen ben, ik weet dat het er is en beter via deze controleerbare winkels dan de overlast die ik in de Kersenboogerd had waar niets tegen te doen was helaas!

Reactie: (Kees)
29-7-2011, 08:40
Weg met dat drugshol,kijk wat voor trieste figuren daar de hele tijd rondhangen op het plein. Ze staren wezenloos voor zich uit en meer dan simpele oerkreten komt er niet uit deze eencelligen.

Reactie: (Juul)
29-7-2011, 00:23
Dat een klant zich niet kon legitimeren, pppfff, zoveel mensen dragen geen identitietsbewijs bij hun. Waarom staat zoeits er nou weer bij. Zowiezo belachelijk dat ik mijn id moet laten zien de hele tijd als ZIJ het maar willen. Grrr. En trouwens,volgens mij zijn waren de plannen er al om deze shop weg te doen. Gaat het zo misschien makkelijker?

Reactie: (jan)
28-7-2011, 23:16
Eeey Lex Vertel waar je woont dan. ;) Gaan we effe in discusie over jou idee. ;)

Reactie: (okkie)
28-7-2011, 20:58
ze lappen de regels dus aan hun laars.sluiten maarrrrrrrrrr..

Reactie: (Lex)
27-7-2011, 18:37
Mooie reden om die bron van overlast gelijk te sluiten. Wat een absolute aanfluiting voor de binnenstad. Weg met die tent.