Stempassen voor Provinciale Staten verkiezingen bezorgd
10-2-2011
HOORN - Op woensdag 2 maart zijn de Provinciale Staten verkiezingen. In de week voor 16 februari ontvangen alle stemgerechtigde inwoners van Hoorn een persoonlijke stempas. Deze stempas en een geldig legitimatiebewijs hebben zij nodig om hun stem uit te kunnen brengen.
Op 23 februari worden de kandidatenlijsten huis-aan-huis verspreid. Stemmen gebeurt met het rode potlood. Iedereen kan in een stembureau naar keuze, binnen de gemeente Hoorn, zijn of haar stem uitbrengen.
Op woensdag 2 maart kan iedereen met een stempas zijn stem uitbrengen op een van de kandidaten voor de provinciale staten. De Provinciale Staten zijn de volksvertegenwoordiging van de provincie. Eén van de belangrijkste provinciale taken is inrichting van de ruimte. De provincie bepaalt bijvoorbeeld in hoofdlijnen of steden en dorpen kunnen uitbreiden. Ook zorgt de provincie onder andere voor het aanleggen van natuurgebieden, fietsroutes, wegen en het subsidiëren van culturele activiteiten als popfestivals of tentoonstellingen. Een bijzondere taak van de Provinciale Statenleden is het kiezen van de Eerste Kamerleden. De verkiezing van de Provinciale Staten is daarmee van direct belang voor de landspolitiek.
Stemmen
Stemmen kan van 7.30 tot 21.00 uur in een willekeurig stembureau in Hoorn. Om te kunnen stemmen, moeten kiezers in het stembureau de stempas overhandigen en zich legitimeren, met een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Voor de verkiezingen mag dat ook met een identiteitsbewijs waar op staat: geldig tot 3 maart 2006. Of een latere datum. Het stemmen gebeurt weer met het rode potlood. Mensen die zelf niet in de gelegenheid zijn om op 2 maart te stemmen, kunnen iemand anders machtigen om te gaan stemmen.
Stembureaus
Kiezers kunnen hun stem uitbrengen in een van de stembureaus. De locaties van de stembureaus staan op de achterzijde van de kandidatenlijst vermeld. Hierop staat ook aangegeven welke locaties geschikt zijn voor mensen die slecht ter been zijn.
Het is ook mogelijk om in een andere gemeente in Noord-Holland te stemmen. Hiervoor is het noodzakelijk om voor de verkiezingen een verzoek in te dienen voor een kiezerspas. Dit kan met een aanvraagformulier tot uiterlijk 16 februari. Of mondeling in het stadhuis op uiterlijk 25 februari.
Meer informatie
Op de achterkant van de kandidatenlijst, die 23 februari huis-aan-huis wordt verspreid, staat meer informatie over hoe het stemmen werkt. Meer informatie is ook verkrijgbaar bij de gemeente Hoorn, 0229 252627, op www.hoorn.nl of www.uheefthetvoorhetzeggen.nl.
Reactie: (horinees)
13-2-2011, 22:36
Lekker neerbuigend Zeebaz 13-2-2011 22:10:27. Wat is het nut daarvan?
Waarschijnlijk weet je het zelf ook niet meer. Neem maar een pilletje en ga maar lekker vroeg naar bed.
Reactie: (Sebas)
13-2-2011, 22:10
@Eric: ik heb geen behoefte de partij groenLinks te promoten, dat kunnen de actieve politici zelf. Ik promoot de stadsgidserij en het historisch besef!
Een partij als de PVV, daarover zwijg ik meestal wel @Trienet. Er zijn interessantere onderwerpen (zoals de ontwikkelingen in Egypte en Tunesië).
Maar als Hero Brinkman namens de PVV roept om een nieuwe Gouden Eeuw voor Noord-Holland, zonder dat er enige blijk is van enige kennis over of besef van hoe die Gouden Eeuw in elkaar zat (en dat de wortels van de Gouden Eeuw diep gaan tot in de late Middeleeuwen), dan voel ik mij geroepen tot enige historische correctie. Het schilderij door Willem van de Velde is prachtig, maar (mag ik even chauvinistisch zijn) het schilderij "Zicht op Hoorn" door Hendrik Cornelisz. Vroom was beter op zijn plaats geweest.
Maar die meneer Vroom kennen de meeste mensen ook niet (en zeker de PVV-stemmers niet).
Reactie: (Hertog)
13-2-2011, 21:53
Wonderlijk dat het gebabbel van slechts één Nomen Nescio zoveel reacties kan oproepen, "Dat wel natuurlijk"
Maar ja het is natuurlijk wel een grijze dag vandaag, en dan kan het toetsenbord toch nog enige afleiding bieden.
Maar het zou natuurlijk nog triester zijn als er meerdere Nomen zouden rondlopen. "Dat ook wel natuurlijk"
Reactie: (Qwartje)
13-2-2011, 17:26
@Jeroen
Wat @Matthijs zegt, @Jeroen: dat zou een hilarisch plot zijn. Ik dicht het hem niet direct toe, maar wanneer @Nomnes er in zou zijn geslaagd om een kwartet criticasters vanaf zijn eigen letterplankje over zichzelf af te roepen zou dat toch wel weer bijzonder zijn. Beetje eh, Marek van der Jagt-achtig?
Ik vrees evenwel dat dit te hoog gegrepen is. Overigens ga ik woensdag 2 maart wel stemmen.
Reactie: (Matthijs)
13-2-2011, 16:57
@Jeroen Haha. Zou het? Vijf persoonlijkheden in 1 persoon? Tsja. wel overzichtelijk als je je eigen criticaster bent. Maar wat mij betreft dan ook op een eigen website.
Reactie: (Jeroen)
13-2-2011, 16:49
@Matthijs
Inderdaad! Als je kijkt naar de zinsopbouw, de toon en de frequentie waarmee op enter wordt gedrukt om een nieuwe regel te beginnen, komen ze heel erg overeen. Dat voedde ook bij mij het idee dat er één persoon achter zit. Daarom ook een vraag gesteld aan @Eric, die ook door @Lodewijk gesteld mag worden.
Overigens valt hetzelfde toontje te vinden in de bijdragen van @NN zélf...
Reactie: (Matthijs)
13-2-2011, 16:31
@Redactie Zijn het nu allemaal verschillende mensen die maar blijven mekkeren over die NN? Of is het gewoon een ander soort Nono, die onder een groepje nicknames hetzelfde zeurderige toontje blijft aanslaan? Als je het met iemand niet eens bent, kun je dat toch gewoon melden? Ik zie nu honderd keer hetzelfde riedeltje afgespeeld worden. Point made. Jullie vinden dat ie onzin uitkraamt. Maar wat vinden jullie verder?
Reactie: (Lodewijk)
13-2-2011, 16:26
@NN
Het als een kip zonder kop een slag in de rondte kletsen waarmee je hier steeds maar weer on stage verschijnt begint kennelijk iedereen hier te vervelen.
Niemand heeft blijkbaar behoefte aan dat geklets.
Begint aardig te lijken op die pogingen van de nu gelukkig verdwenen Mubarak in Egypte, ook hij dacht dat het zonder zijn gezwabbel niet goed kan gaan in dat land.
Het advies dat je mij meende te moeten geven, om beter te gaan lezen, zou je zelf eens wat beter moeten toepassen, regelmatig twijfel ik er aan of jij wel kunt lezen, in elk geval geef je er geen blijk van dat te kunnen.
Doe wat Hertog je adviseert, en ga studeren, misschien kun je het wel leren.
Of volg het advies van @Eric, en probeer hem niet steeds te provoceren met dat gelal van je.
Hij geeft aan genoeg van dat NN gelal te hebben, en zo zijn er velen denk ik.
Ga iets nuttigs doen voor de maatschappij, prullenbakken legen in de stad bijvoorbeeld, die zijn vol, daar zouden we iets aan hebben.
Reactie: (Jeroen)
13-2-2011, 16:21
@Eric
Wat is jouw belang bij het reageren op reacties van Nomen Nescio? Wáárom raak je zo verhit?
Reactie: (Eric)
13-2-2011, 15:56
Wat is dit nu @NN?? Ga je dreigen?
lees dan artikel 16 nog eens aandachtig door, dat mag niet!
en dat geldt ook voor jou beste @Nonsens Nescafé. En wil je beweren dat jij geen fractievolger bent bij fractie Tonnaer? Ook goed hoor jochie als jij dat wil, alleen niemand gelooft dat, iedere insider weet wie je bent.
Neem mijn advies aan en denk goed na voor je ons lastig valt met je flauwekul verhalen.
Reactie: (nomen nescio)
13-2-2011, 13:25
@Eric: Lees ns de regels 15 en 16 onder colofon. Je begeeft je op glad ijs mn waarde!
En dat gezeur over fractie Tonnaer: Je bent besmet met een hardnekkig virus waartegen niets blijkt te helpen.
mensen willen nu eenmaal "iets" hebben om zich druk over te maken.
roddel, verdachtmakingen, raden hoe-of-wat is dan het gevolg.
Ik heb al in het verleden moeten bemerken dat er nog iemand is die onder mijn naam reageert. Wees dus verstandig!
Reactie: (Trienet)
13-2-2011, 12:36
@Sebas, houd eens op met je PVV verhalen. Weleens gehoord van doodzwijgen?
Reactie: (Eric)
13-2-2011, 12:34
HELP ons van @Nonsens Nescafé af AUB. Man,man wat een onzin kraam je nu weer uit.@Hertog en @Kees Boots ik sluit me van harte bij jullie opmerkingen richting @NN aan. hoe krijgt de man het voor elkaar.En dan reageert hij naar zijn broer @Sebas dat de schilder van het 17e eeuwse schilderij waarschijnlijk Han van Meegren is geweest. Ik breek nu spontaan in janken uit, welk een domheid.
De heren @NN en @Sebas voeren met elkaar een dialoog waar denk ik zomaar niemand van ons op zit te wachten.
Van @Sebas is het nog wel te begrijpen die probeert zijn partij Groen Links te promoten.
Henk Hansen @Nonsens N. is een heel goede(VVD) wethouder in Hoorn en Alkmaar geweest. Kinderachtig om steeds het gat van Hansen naar voren te brengen. Hoeveel gaten van Van Es hebben we in Hoorn?
ja @Nonsens Nescafé jouw partij de Fractie Tonnaer doet niet mee aan de PS verkiezingen dus blaat je maar een eindje in het wilde weg, je bent een stakker.
oh ja@NN mocht het je nog niet duidelijk zijn ik zal mijn stem uitbrengen op Henk Hansen van de VVD. En je hoeft @Nonsens N niet te reageren ik heb mijn dagelijkse portie @NN ergenis alweer gehad. Ik ga nu wat leuks doen.
Reactie: (Sebas)
13-2-2011, 12:09
Uitgelicht (of toegelicht):
Het overigens met vijf paginas (inclusief titelblad) overzichtelijke verkiezingsprogramma van de PVV voor de provincie Noord-Holland wordt gesierd door een schilderij uit de 17e eeuw. De PVV wil namelijk een nieuwe Gouden Eeuw voor Noord-Holland. Op het schilderij zien wij veel schepen en een stad op de achtergrond. Het betreft het schilderij "Het IJ voor Amsterdam met de Gouden Leeuw, het voormalige vlaggeschip van Cornelis Tromp" (uit 1686).
Het is geschilderd door Willem van de Velde (de jonge), die leefde van 1633 tot 1707. Hij schilderde onder andere veel zeegezichten. Aan het begin van de tweede Engelse-Nederlandse oorlog (1664-1667) verhuisde hij naar Londen en schilderde de slagschepen en privéjachten van koning Charles II, alsmede zeeslagen.
Later werd Van de Velde beschermeling van de arrogante katholieke koning James II (1633-1701, koning van 1685-1688). Koning James werd ten val gebracht tijdens de "Glorious Revolution", waarna onze stadhouder Willem III en zijn vrouw Mary het koningschap overnamen.
Voor de grap wil ik nog melden dat de eerzuchtige Cornelis Tromp (in tegenstelling tot zijn grote tegenstrever bij de Admiraliteit, de goede man Michiel Adriaansz. de Ruyter) stierf in bed inplaats van het harnas. Bovendien was het dankzij een eigenwijze en opportunistische actie van Cornelis Tromp (tegen de zin van admiraal De Ruyter) dat de Hollanders verloren in de tweedaagse zeeslag van 1666. Tromp speelde ook een sleutelrol in de lynchpartij van de gebroeders De Witt (voorstanders van de "Echte Vrijheid"), maar dat terzijde...
Reactie: (nomen nescio)
13-2-2011, 11:52
Je hebt gelijk @sabas. Vermoedelijk zijn de lijsten inmiddels samengevoegd en staat hansen (jawel, die van "het gat") op plaats 10.
Vwb de PVV: Dat is "nergens" -op 10 speerpunten na- te vinden.
Wél een mooi verhaal van GL-man Heller trouwens.
En die landverrader: daar bedoel je waarschijnlijk Han van Meegeren mee? By the way: de anti-PVV-cartoon al gezien bij Joop of NRC?
Reactie: (Sebas)
13-2-2011, 11:01
Beste @NN: als ik op de website van zowel de provincie Noord-Holland als van RTV Noord-Holland de kieslijsten na kijk, zie ik in alle drie de kiesdisctrichten I (Amsterdam), II (Den Helder) en III (Haarlem) de heer F.H. Hansen (Henk) uit Zwaag vermeld staan. Zie het PDF-bestand van het Centraal Stembureau.
Bij het nakijken van de verkiezingsprogrammas viel me nog iets leuks op bij het program van de PVV: het 17e eeuwse schilderij dat de omslag van het PVV verkiezingsprogram siert is gemaakt door een landverrader!
Reactie: (Hertog)
13-2-2011, 01:07
@Nomen Nescio
Zou die studie maar eens afmaken, en als je afgestudeerd bent, heb je misschien nog eens tijd over om met beide benen in de echte wereld te gaan bewegen.
Dat onnozele gebabbel zou je nu toch echt ontgroeid moeten zijn.
Je had beter onderwijzer kunnen worden in de onderbouw, dat is meer jouw denkniveau,les geven is kennelijk de richting die je had willen gaan, maar is niet gelukt zeker, en nou doe je hier je best, maar ook daarvoor ben je niet in de wieg gelegd.
Reactie: (nomen nescio)
13-2-2011, 00:14
@Sebas: Henk Hansen-blijkens info op de site van de provincie- alleen op de VVD-lijst in de kieskring Den Helder(dus ook in Hoorn e.o.); niet elders in de provincie op lijsten terug te vinden.
Reactie: (nomen nescio)
12-2-2011, 12:55
@Kees Boots, dat van die getrapte verkiengen weet ik al sinds ik tussen 1970 en 1975 staats- en bestuursrecht studeerde. Je "lesje" is volkomen juist. Dat zou menigeen goed moeten beseffen.
@Lodewijk: Lezen is jou blijkbaar vreemd. Met de Eerste Kamer in het achterhoofd, mogen de partijen echt wel ns campagne voeren, maar ze doen (nog) niks-de borden zijn niet eens beplakt, behalve dan door de club van Jan Nagel. En dat ik het niet weet kan gebeuren, menigeen weet het niet. Wel ns gehoord van "de zwevende kiezer"? Wanneer die gaat stemmen en in dat broedhokje veilig "landt", zou zijn stem met die van veel andere zwevenden nog wel ns als allerbelangrijkste door doorslag kunnen geven, zowel naar de oppositie als naar de regeringskant.
Reactie: (Sebas)
12-2-2011, 12:32
Ik heb nog even nagekeken de "Hoornse kandidaten" voor Provinciale Staten. Voor het geval u daar in geïnteresseerd bent.
VVD, op plaats 10: de heer Henk Hansen uit Zwaag.
PvdA, op plaats 9: de heer Ed Wagemaker uit Hoorn.
SP, op plaats 9: Ake de Vries.
GroenLinks, op plaats 25: Samir Bashara.
Ouderenpartij Noord-Holland, op plaats 3: Joke van Diepen.
Ouderenpartij Noord-Holland, op plaats 18: Nico Oudheusden.
Ouderenpartij Noord-Holland, op plaats 21: Arie van der Meer.
En oei! Het CDA (in de peilingen ook al op verlies) heeft geen enkele HOORNSE kandidaat op de lijst. Wel mensen uit Hoogwoud, Obdam en Spierdijk. Tja...
En de PvdA heeft nog een mevrouw Blokker uit Akersloot in de aanbieding.
Tenslotte: ook een leuke lijstduwende kandidaat op de GroenLinks lijst, de heer Christiaan Kwint uit Heerhugowaard, op plaats 26. Denk aan de uitroep van meerdere raadsleden van verschillende politieke kleuren: "Waarom kan in Hoorn niet wat in Heerhugowaard wel kan?" Als aansporing van College van B&W van Hoorn en het ambtelijk apparaat om eens creatief te denken en te handelen.
Veel plezier en wijsheid toegewenst op 2 maart 2011!
Reactie: (Sebas)
12-2-2011, 11:35
Zie ook de thema website van RTV Noord-Holland:
http://rtvnh.nl/verkiezingen/31/Noord-Holland+kiest
Reactie: (kees boots)
12-2-2011, 11:13
Misschien dat dit het wat duidelijker maakt @Nomen. Een bijzondere taak van de leden van Provinciale Staten is het kiezen van de leden van de Eerste Kamer. Eerste Kamerleden of senatoren worden niet rechtstreeks gekozen, maar door getrapte verkiezingen: de inwoners van de provincies kiezen de Statenleden en dezen kiezen dan de Eerste Kamerleden. De verkiezingen van Provinciale Staten zijn daarmee van direct belang voor de landspolitiek. Dit vindt kort (uiterlijk drie maanden) na de provinciale verkiezingen plaats.
Reactie: (Lodewijk)
12-2-2011, 10:43
Beste @NN, dat je het niet weet is niet nieuw, daarvan kunnen we hier bijna dagelijks kennis nemen, met al die niets zeggende reacties.
Reactie: (Tsiburaska)
11-2-2011, 00:31
Beste Nomen Nescio,
De meeste moeten nog beginnen en de SP heeft in Arnhem deze zondag de start dus die krant en sponzen kun je weer verwachten.
Ook de andere zijn reeds druk aan het plakken op de borden en de echte campagne moet dus nog komen.
Reactie: (nomen nescio)
10-2-2011, 23:01
Bezorging is volgens mij een rommeltje; ik vond mijn oproep zojuist in de brievenbus, bezorgd na 19.00 uur!
Op welk clubje ik moet stemmen? Ik weet het nog niet: Ik merk niks van de campagne, al zijn deze verkiezingen wel plotseling landelijk-politiek gezien belangrijk!