Roze wandeling door Hoorn
8-5-2010
HOORN - WF-gay organiseert op zondag 16 mei haar eerste activiteit, een stadswandeling door de historische binnenstad van Hoorn. Deze wandeling is speciaal bedoeld voor homoseksuele en biseksuele mannen en vrouwen uit West-Friesland. Uiteraard zijn ook andere mensen welkom.
Een gids van de vereniging Oud Hoorn leidt de rondwandeling van ongeveer 1,5 uur, na afloop zal het gezelschap plaatsnemen op een terras. De wandeling start om 15.00 uur voor het NS station van Hoorn. Kosten 5 euro p.p. Meer informatie:
Reactie: (Sebas)
12-5-2010, 11:05
Nieuws uit ALMERE:
Jorritsma officieel homomoeder
Gepubliceerd op 10 mei 2010, 14:25
ALMERE/ILSE OOIJEVAAR -
Burgemeester Annemarie Jorritsma draagt sinds zaterdag officieel de titel homomoeder. Ze kan zichzelf daarmee in het rijtje scharen van de Zangeres zonder Naam, Willeke Alberti en Daphne Bunskoek. "Met vreugde wil ik deze taak aanvaarden."
Eetcafe Den Enghel was afgeladen en er klonk instemmend geroezemoes wanneer Bob van Houven vertelt dat zeven op de tien holebis, de verzamelterm voor homos, lesbiennes en biseksuelen, wel eens te maken krijgt met discriminatie. "Dat komt vooral door gebrek aan informatie en identificatie," zegt Van Houven. "Daarom is het belangrijk dat wij een rolmodel hebben. Stel dat ik als zestienjarige jongen, die op jongens valt en wiens ouders daar alleen maar vervelende opmerkingen over maken, in de krant lees dat burgemeester Jorritsma homomoeder is geworden, dan zou ik denken, als de burgemeester het goed vindt, dan kan het toch zo slecht niet zijn."
De eerste keer dat het idee van Jorritsma als homomoeder werd geopperd, was op het Open Podium Almere (OPA) waar de Roze Pioniersspeld werd uitgereikt aan Rob van den Bosch voor zijn inspanningen voor de homo-emancipatie. Margreet Dolman stelde dit via een live-verbinding voor.
Aanwezig zijn bij de uitreiking van de roze pioniersspeld wordt een van de taken van het homomoederschap. "Het is niet zo dat wij elke week een feest bij u in de tuin willen organiseren, ook al lijkt dat ons ook gezellig. Het gaat meer om uw aanwezigheid bij ceremoniële gebeurtenissen."
"Als burgermoeder ben ik er voor de hele bevolking", zegt Jorritsma. "Almere heeft een aantal particuliere initiatieven op het vlak van holebis, maar die initiatieven waren een beetje versnipperd. Samenwerken, zoals vandaag, is het beste. In die zin worden we nu echt volwassen. En als ik zie dat jullie onderling ruziënd over straat gaan, dan komen jullie bij moeders aan tafel."
EINDE BERICHT.
Wie komt er in Hoorn voor in aanmerking (Margreet van hoorn is helaas recentelijk overleden)?
Reactie: (K-rel)
12-5-2010, 10:18
@ Robbie, "zeikneukertjes" ?
Reactie: (robbie.)
11-5-2010, 12:39
@K-rel, uw intolerantie en grof taalgebruik gaan de Hoornse stadsgrens ver te buiten.Noemt u de schaars geklede en extravagant uitgedoste vrouwen op de Caraibische Parade in Rotterdam ook zeikneukertjes en malloten? Of geldt dit alleen voor homos en lesbos ? Leven en laten leven, zeg ik maar zo.
Reactie: (K-rel)
11-5-2010, 12:21
@ Robbie, mij gaat het om die maloten op die boten tijdens gaypride van kijk mij, kijk mij in mn bijna blote reed, "ik ben homo" "ik ben homo", kijk mij, kijk mij. Dat zijn de pisnichten onder de homos. De homo,s die ik ken doen normaal en passen gewoon in de gemeenschap, net zoals die jood met zijn keppeltje. En een wetenschapper is niet almachtig, dat zijn ook maar mensen.
Reactie: (grommer)
10-5-2010, 18:42
Zo te lezen moet er nog veel gebeuren in Nederland. Alle voorlichting en moeite ten spijt. Ik wist niet dat het nog zo erg was gesteld.
Reactie: (robbie.)
10-5-2010, 15:30
@K-rel, ik citeer je even. "Ik heb geen hekel aan homos,wel aan die gefrustreerde malloten van de gaypride". Dat is een mallotige bewering. Net zo mallotig als de bewering: Ik heb geen hekel aan Joden, wel als ze keppeltjes dragen en hoeden". Je hebt ergens een hekel aan of niet.
Reactie: (robbie.)
10-5-2010, 15:24
@MEQ, het enige verschil met jou is dat jij niet in elkaar wordt geslagen en in sommige landen vermoord, omdat je toevallig homo bent.Wanneer jij en anderen zeggen dat homozijn een afwijking is van normaal, dan zet je a) die mensen in het verdomhoekje en b) het is niet waar. Volgens wetenschappers, waaronder neurologen en biologen is homogedrag geen afwijking, maar een natuurlijke variant. Net als bi-seksualiteit en transseksualiteit.
Reactie: (MEQ)
10-5-2010, 14:56
@Robbie Noem mij maar iemand met een beperking hoor. Ik heb ook een beperking/afwikjing; ik stotter namelijk. Dat is een afwijking en daar doe ik niet moeilijk over.
Reactie: (K-rel)
10-5-2010, 14:47
Even voor de duidelijheid, ik heb beslist geen hekel aan homos (wel aan die gefrustreerde maloten van de gaypride) Mijn ervaring met de homo is dat het over het algemeen aardige mensen zijn.
Reactie: (robbie.)
10-5-2010, 14:45
@Meq, ik noem mensen die het niet snappen, zoals jij en die andere koekenbakkers, mensen met een beperking.
Reactie: (MEQ)
10-5-2010, 14:22
Ik heb ff snel een aantal reacties gelezen. Maar K-rel heeft gewoon gelijk. Homoseksualiteit IS een afwijking. Het is anders dan normaal. Het hoeft in geen enkel opzicht nadelig of voordelig te zijn maar het is en blijft een afwijking. Mensen die hier niet tegen kunnen zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die allochtonen Nieuwe-Nederlanders noemen, gehandicapten mensen met een beperking en ga zo maar door.
Reactie: (Lucas)
10-5-2010, 13:11
Walgelijk de reacties van een K-rel en een Henk. Zelf ben ik overtuigd hetero, maar we hebben eem lesbische zus in de familie.
Ze is een heel lief en gewoon mens, maar juist door andere mensen met verkrampte fascistoïde opvattingen als een K-rel is er nog steeds discriminatie en geweld jegens dit soort mensen. En of ze nu K-rel heten of Mohamed (bij wijze van spreke het heterogefrustreerde relmarokkaantje dat zn handjes niet thuis kan houden), als er ergens heropgevoed moet worden, dan is t daar wel.
Zeker niet begrepen wat we 4 mei herdacht en 5 mei gevierd hebben !!!
Overigens Robbie, over dat kwabje van Swaab zijn de wetenschappers ook nog niet uitgediscusieerd.
Reactie: (robbie.)
10-5-2010, 12:36
In 1968 ontdekte prof. Dick Swaab( neurobioloog)het homokwabje in de hersenen van homomannen. Het bevindt zich in de hypothalamus. Heteros hebben zon kwabje niet.
Het ontstaan van wel of niet zon kwabje heeft te maken met testoronstoten die het brein al in de baarmoeder een bepaalde richting opsturen. Prof. Swaab ontdekte verder dat de hersenen van homomannen net zo reageren op mannelijke foromonen als heterovrouwen. Feromonen zijn seksuele lokstoffen: we ruiken ze niet bewust, maar we reageren er onwillekeurig wel op.Lesbische vrouwen reageren op vrouwelijke feromonen.Je latere geslachtsvoorkeur wordt dus al in de baarmoeder bepaald. Daarom kun je niet spreken van een afwijking, dat is stigmatiserend. Het is een speling van de Natuur, we zien hetzelfde ook in de dierenwereld.
Reactie: (K-rel)
10-5-2010, 11:52
@ Cyb, ik generaaliseer niet alle homos ala gaypride, wel dat het een afwijking is.
Draai keer op keer de mensen een filmpje voor en op den duur geloofd en accepteerd men alles.
Reactie: (Cyb)
10-5-2010, 10:05
Zolang mensen in 2010 nog steeds generaliseren en denken dat alle homos of de meeste homos zich zo gedragen als op de gaypride boten in Amsterdam en dat homosexualiteit in het algemeen een afwijking is... zijn dit soort acties nodig.
Reactie: (kees boots)
10-5-2010, 09:00
@k-rel daar heb je gewoon gelijk in.
Reactie: (K-rel)
10-5-2010, 08:29
@ Kees, het is geen ziekte daar ben ik het mee eens, maar het is wel een afwijking.
Reactie: (kees boots)
8-5-2010, 23:40
Nog een kleine aanvulling over de geborgenheid van die kinderen het komt net zo goed bij heteros voor waarbij de man eigelijk zijn lul achterna gelopen heeft en vergat dat er meer nodig is als alleen maar sex om met elkaar te trouwen.
Reactie: (kees boots)
8-5-2010, 23:34
Ik vind het een goeie zaak men kan er niet genoeg op hamerren dat lesbianes en homos geen ziekte is dat deze mensen gewoon zijn en een normaal bestaansrecht hebben, laat dit een hulp zijn om diegene die nog in de kast zitten eruit te halen.
Terugkijken zijn er verschrikkelijk veel ongelukkige gezinnen onstaan omdat de twee ongelijkgeaarde toch met alkaar trouwde door het taboe wat hier op ruste en de kinderen waren de dupe want een kind voelt feilloos aan of mamma en pappa wel echt van elkaar houden en dat bevorderd het geborgen gevoel niet wat een kind hoort te hebben bij zijn ouders.
Reactie: (K-rel)
8-5-2010, 23:28
@ Karianne, wordt er een home in elkaar geslagen is alles in rep en roer, hoeveel anderen worden er per dag in elkaar gelagen, in elkaar slaan hoeft van mij beslist ook niet, maar normaal zijn ze ook niet.
Reactie: (Henk)
8-5-2010, 17:08
Precies K-rel. Ze zeggen altijd dat ze niet apart zijn maar de meeste (niet alle dus) gedragen zich wel zo.
Reactie: (Sebastiaan)
8-5-2010, 16:01
Tip voor de collega stadsgids: het verhaal van Meynard Albert Sonck (1702-1737), zoon van burgemeester Hercules de Vries en Maria Sonck (en dus nazaat van de beroemde Sonck die aan het Achterom woonde en mede de VOC oprichtte, zie het portret in het Westfries Museum).
Volgens de seksuele moreaal van de 17e en begin 18e eeuw dienden seksuele contacten (ingedachte het geschrevene in den Bijbel) slechts tot voortplanting. En uiteraard in de regentenkringen alleen onder de gegoede families (denk aan de rel rond Agatha van Foreest en haar huisknecht / tuinman). Ook premature bijligging was uit den boze.
Uiteraard rustte op homoseksualiteit een nog groter taboe! Denk aan het verhaal in de bijbel over de verwoesting van Sodom en Gomorra. De sodomie was strafbaar, en veelal volgde de doodstraf.
Meynard Albert Sonck hoopte in 1729 eindelijk schepen te worden (schepenen voerden destijds rechtspraak), maar zijn naam "werd genoemd in een schandaal". Hij bleek deel uit te maken van een circuit van sodomieten die elkaar allemaal kenden en op bepaalde plaatsen in Amsterdam, Leiden en s Gravenhage ontmoetten. Daaruit bleek ook dat huisknechten door Sonck (en een andere regent bij wie dit speelde, Nicolaas Ockers, heer van Schonewall) niet op vaardigheden maar op uiterlijkheden werden geselecteerd. Tot de favoriete knechts van Meynard Albert Sonck behoorde Blonde Willem, die hij een schoone kante das met kante lobbens cadeau had gedaan. Maar goed, meer verklap ik nu niet. En na de "grote sodomietenvervolgingen" van de jaren dertig van de 18e eeuw werd homoseksualiteit weer iets waar slechts incidenteel in het roddelcircuit over gesproken werd.
Reactie: (Karianne)
8-5-2010, 15:25
Er is ook niets bijzonders aan onze homoseksuele medemens, maar zolang er nog mensen in elkaar geslagen worden om hun geaardheid, (afgelopen woensdag nog, na het bevrijdingsfeest, bij het Homomonument in Amsterdam), is positieve aandacht mooi meegenomen.
Reactie: (K-rel)
8-5-2010, 13:49
Begrijp niet waarom homos zich zelf zo bijzonder vinden.
De jaarlijkse onzinnige home feesten in Amsterdam e.d. nu in Hoorn weer iets gezamelijks met homo,s onder elkaar, wat een onzin.
Volgen de keer hetro feesten in Amsterdam en hetro rondleiding in Hoorn?