Eén verrassing bij nieuwe Hoornse wethouders

26-3-2010

HOORN - Bij het lijstje van vijf nieuwe Hoornse wethouders valt één naam op: Ronald Louwman, de voorzitter van de VVD alhier. Niet een raadslid, zoals bijvoorbeeld lijsttrekker Wim van Hilten, wordt namens de liberalen lid van het College, maar wel iemand die al lang actief is voor de VVD. Ronald Louwman is nu nog Sectormanager Kennis en Beleidsevaluatie bij de Provincie Noord-Holland en was daarvoor o.a. drie jaar gemeentesecretaris van Medemblik.

De andere vier beoogde nieuwe wethouders, Aart Ruppert (VOCHoorn), Roger Tonnaer (Fractie Tonnaer), Michiel Pijl (CDA), Peter Westenberg (D66), zijn niet echt een verrassing. Van de fractievoorzitters van VOCHoorn, Fractie Tonnaer en CDA werd algemeen verwacht dat zij in aanmerking kwamen voor het wethouderschap. Ook ambieerden zij deze functie.

Tot voor kort dachten velen dat Arthur Helling, die eerder al zitting had in het College, nu namens D66 de wethouderskandidaat zou zijn. Maar hij maakte enige weken geleden al duidelijk dit niet te willen en meldde dat Peter Westenberg hun kandidaat was. Deze interimmanager is al lang actief in de beheerscommissie van Schouwburg Het Park en is ook enige tijd interimdirecteur van het Westfries Museum geweest.

17 maart was al bekend geworden dat de nieuwe coalitie aan vijf wethouders dacht, één per partij. De wens van D66 om ook GroenLinks in de coalitie te krijgen werd niet gerealiseerd. Dit tot teleurstelling van huidig GroenLinks-wethouder Jan de Boer. Hij vond dat de coalitieboot nu wel erg naar rechts helde.

Reacties
Reactie: (Qwartje)
28-3-2010, 18:47
@Johan-Derek

With all due respect, @Johan-Derek, maar je bent hier off topic.

De hele heisa draait maar om één doel: beteugeling van het alcoholgebruik door jongeren. Op zichzelf een zeer legitiem streven, maar de avondklok slaat wat dat betreft de plank volledig mis. Het heeft daarnaast niks van doen met jouw lege knip, herrie, natuur en alle kroegen in geheel Nederland.

En natuurlijk, fijne man: geheelonthouders hebben gelijk. Alleen de drinkers weten waarom.

Reactie: (Qwartje)
28-3-2010, 18:32
@Dirk Minnebo

Ja, @Dirk. Ik sta op Greenwich Mean Time. Scheelt 7 uur met PDT (Pacific Daylight Time), en dat brengt ons een stuk in de richting van de abuisverklaring.

Nevertheless: ik heb geen reden om aan je woord te twijfelen. Ergens worden we gedigipiepeld. Laten we het daar maar op houden.

Reactie: (Dirk Minnebo)
28-3-2010, 17:44
@Qwartje staat de tijd op twitter bij jou wel op GMT +1 Amsterdam?

wanneer het antwoord nee is verklaart dat een hele hoop.

Reactie: (Qwartje)
28-3-2010, 17:20
@Dirk Minnebo

Vreemd, @Dirk. Je tweet staat, as I write, nog steeds als volgt getimed: 10:34 AM Mar 26th via UberTwitter.

Reactie: (Dirk Minnebo)
28-3-2010, 16:53
@qwartje
vergissen is menselijk:

Toegangsuur horeca in Hoorn vanaf 1 Mei naar 01:00
7:34 PM Mar 26th via UberTwitter

of twitter.com/dirkminnebo

Ik twitterde dit dus niet in de ochtend, ik twitterde dit naar aanleiding van een artiekel opd e website van NHD

Reactie: (Bewoner)
28-3-2010, 14:52
Johan-Derk, prima! Jij bent niet verplicht om naar de kroeg te gaan. Ik respecteer jouw mening, maar het gaat erom dat je (binnen de wet) de mening van anderen dient te respecteren en hun vrijheid moet gunnen. Alcoholmisbruik en alles wat daarbij hoort moet bij de opvoeding worden aangepakt en niet door betutteling door entreetijden te vervroegen. De Hoornse bevolking heeft zich daarover uitgesproken in het stemlokaal. We leven in een democratie, dus dient dat te worden gerespecteerd!

Reactie: (Johan-Derk)
28-3-2010, 14:24
Zeker last van slappe knieën.
Waarom houdt een college nu eens haar poot stijf. Waarom moet iedereen zo laat naar die kroeg en nog later naar huis en ladderzat, met koppijn, met een lege knip, met heel veel herrie.
De kroeg mag van mijn part wel om 21:00 uur dicht en laat het feesie maar beginnen om 18:00 uur.
Lekker vroeg op op zondag en heerlijk genieten van onze natuur.
Ik vind dat de horeca eens het voortouw moet pakken en de kroeg op tijd dicht 24:00 uur is hiervoor een mooie tijd.
Dat geldt dus voor alle kroegen in geheel Nederland.

Reactie: (Qwartje)
28-3-2010, 03:27
@Nomen Nescio

Het staat er toch echt, @Nomnes (citaat): ‘Beide fracties hebben in hun partijprogramma’s een sluitingstijd van 01.00 uur genoteerd.’ Dus dat RT-programmapunt was mij bekend. Maar tijdens de onderhandelingen - ik herhaal het nog maar eens - had Tonnaer het sluitings-uur wel degelijk vooruit geschoven naar 02.00 uur. Daar zijn nogal wat getuigen van.

Zo ook Aart Ruppert van VOC Hoorn. In het programma 01.00 uur, in de mond 02.00 uur. Ik ben zo vrij om hier te citeren uit het blog van Jeroen Vogel de dato 27 maart (http://jeroenmavogel.wordpress.com):
“Kiezers die ik sprak – veel! – kozen juist voor bijvoorbeeld VOCHoorn omdat die de belofte deed om de oude situatie te herstellen. Ik weet nog dat ik die Ruppert tegen kwam bij Zwaluwen ‘30. De beste man was druk aan het flyeren. Zijn woorden: “Wij hebben de bioscoop mogelijk gemaakt en we gaan het toegangsuur terug brengen naar 2 uur.”

Om 26-3-2010 13:35:00 postte Qwartje: “Vanaf 1 mei verruiming van de horeca-toegangstijd tot 01.00 uur. Alea iacta est.” Bij nader inzien twitterde de jonge hond Dirk Minnebo (D66) die dag het volgende: “Toegangsuur horeca in Hoorn vanaf 1 Mei naar 01:00” (10:34 AM Mar 26th via UberTwitter.) Nota bene: 10.34 ante meridium, dus drie uur eerder dan Qwartje.

Het zijn maar een paar voorbeelden vanaf het drukke info-behang dat jou en iedereen omgeeft. Waarmee maar geïllustreerd wil zijn dat alles niet zo geheimzinnig en gefantaseerd is als je wilt suggeren, @Nomnes. Daarnaast trap je hier bij voorbaat al in het valkuiltje dat Tonnaer en Ruppert eendrachtig voor je hebben gedolven. “Het uitgangspunt van 01.00 uur staat in ons programma, dus hebben we niemand vernaggeld.”

De heren hebben volgzame discipelen in de Nomens Nescio van dit dorp.



Reactie: (Nomen Nescio)
28-3-2010, 01:28
ach @Qwartje, hoe serieus moet ik jou no nemen? Je kent het programma van Tonnaer niet!! daarin staat heel duidelijk 01.00 uur als sluitingstijd genoemd. dus wie vernaggel hier de boel nou? Met al je "wijsheid" ben je een zielig persoon geworden die denkt ’’alles’’ te kunne weten en te analyseren er daarom maar vrolijk op los fantaseert. Fantasie is op zichzef niet erg, maar in dit geval....
Kennelijk geldt voor jou het gezegde ’’de wens is de vader der gedachte’’

Reactie: (Qwartje)
27-3-2010, 21:32
@Nomen Nescio

Om op je posting van 13:19:38 uur terug te komen, @Nomnes: we hebben het over 22 zetels. Een zespluuser, twee vijfpluusers en twee driepluusers. Voor de krapste meerderheid hebben VVD, FT en VOC Hoorn altijd een van de driepluusers nodig. CDA en D66 hebben, elk apart of in omhelzing, een scharnierfunctie. Dus als het er echt op aan komt ligt de grootste macht bij de kleinste fracties.

Wat er gebeurd zou kunnen zijn?

Vorige week lagen de horeca-visies nog ongeschonden op de onderhandelingstafel. VVD: 02.00 uur. Tonnaer: 02.00 uur. Voch Hoorn: 02.00 uur. CDA: van 00.00 uur opgeschoven naar 01.00 uur. D66: eventueel 02.00 uur, als daarmee de regio-afspraken niet al te zeer geschonden zouden worden. Kijk eens aan: de twee scharnieren waaraan de collegedeur komt te hangen huldigden van meet af aan geen uitgesproken 02.00 uur-standpunt.

Vorige week zaterdag zijn de portefeuilles verdeeld. Tijdens dat kwartetspelletje zijn er zaken gedaan met de ukkepuk-fracties CDA en D66. De fractie Tonnaer gaf daarbij als eerste de 02.00 uur-eis op. Daarna volgde kandidaat-wethouder Aart Ruppert van VOC Hoorn, die na ruggespraak met onder andere D66 eveneens terugkrabbelde naar 01.00 uur. Beide fracties hebben in hun partijprogramma’s een sluitingstijd van 01.00 uur genoteerd. Daar zullen ze in hun toelichting op 27 april op gaan wijzen. “Wat zeuren sommige kiezers nou! We hebben ons programvoornemen uitonderhandeld. Da’s toch mooi?”

Met andere woorden: Roger Tonnaer en Aart Ruppert hebben de boel vernaggeld. Over aard en aantal van de zilverlingen die ze daarvoor van CDA en D66 in ruil hebben gekregen lopen de schattingen uiteen. Maar ook die wisselmunten krijgen wel namen. Er is vanuit het persoonlijk belang van twee kandidaat-wethouders koehandel bedreven. Zo veel staat vast.

Welke persoonlijke belangen?

De wachtgeldregeling van Tonnaer (vanwege zijn voorgaande wethouders-periode) loopt af. Hij moet een dreigende status als Limbo met Lege Maag middels een nieuw wethouders-salaris afwenden. Daarnaast speelt rancune. Op dinsdag 30 januari 2007 werd Roger Tonnaer door Judith de Jong uit de PvdA-fractie getrapt. Als eenmans-fractie werd hij vervolgens stelselmatig gekoeioneerd en verbaal afgezeken door Black Jack van Es. Nu wil hij gloriëren als de Comeback Kid.

Ruppert ruikt RAM (respect, aanzien, macht). Daar is hij in korte tijd vatbaar voor geworden. Vertoont, politiek en persoonlijk, overeenkomsten met Geertje Wilders. Die werd vroeger op de lagere school vanwege zijn Indische afkomst vreselijk gesard, geslagen en voor ‘neger’ uitgescholden. Ruppert torst eveneens een schooltrauma. Een levenslange doodsaaie loopbaan in het onderwijs. Het wethouderschap biedt hem een ultieme escape uit die gevangenis. Dat vooruitzicht laat hij zich, koste wat het kost, niet meer ontglippen.

Goed. We weten wat aan die persoonlijke drijfveren al ten prooi is gevallen. Vannacht gaat de klok een uur vooruit. Zomertijd. Behalve voor Hoorn.

En de kiezers? Och… ’n paracetamolletje houdt ze wel koest.

Reactie: (Matthijs)
27-3-2010, 21:01
Nog even @Nomen. Ik vind de term ’door de mand vallen’ wel erg negatief voor @Qwartje. Dat impliceert welhaast een kwade genius. Dat is hij natuurlijk niet. Maar er lekt wel iets daar... ;-)

Reactie: (Matthijs)
27-3-2010, 21:00
@Nomen. Ik ben ook benieuwd naar de ware identiteit van @Qwartje. Iets bij de VVD en iets bij de Horeca lijkt me aannemelijk. Maar voor een onderhandelaar van de VVD lijkt hij me wat erg anti. Als ik daar met dit resultaat nu onderhandelaar was, zou ik een stuk stiller zijn ;-)

Reactie: (Nomen Nescio)
27-3-2010, 20:35
Financien @Robbie, valt meestal toe aan de partij die ’’het voortouw’’ moet nemen in de cllege-onderhandelingen, in dit geval "dus" de VVD. En @Qwartje is voor mij nu "door de mand gevallen".
Je hoort -volgens mij- wel degelijk bij de onderhandelaars van de VVD. Kom op joh wees ’ns eerlijk, leg geen rookgordijnen, je bent volgens mij behoorlijk aan het ’’lekken’’.

Reactie: (robbie.)
27-3-2010, 19:50
van sticky.Toen ik alle verkiezingsprogramma’s van de
Hoornse politieke partijen had gelezen, schoot me een uitspraak van Bill Clinton te binnen: "it’s all economy, stupid".Nergens, maar dan ook nergens heb ik voor al die prachtige plannen een gedegen financiele onderbouwing gelezen.Het was alsof ik in het stripboek Ollie B. Bommel en de Windhandel zat te lezen. Maar dit ter zijde.Het agendapunt waarmee je geen windhandel bedrijft, maar stevig in de
Hoornse klei blijft staan, is het terugdraaien van het horecabesluit.Met een simpele pennestreek is dit gerealiseerd en daarna kan de politiek zich weer bezighouden met plannetjes die stranden in financiele onhaalbaarheid.Tot slot: ik ben benieuwd wie de Financien van Hoorn gaat beheren.Een drs. economie ben ik nog niet tegengekomen bij de kandidaat-wethouders.Job Cohen wordt financieel en economisch bijgeschoold, misschien kan de man bij ’m aanschuiven.

Reactie: (vansticky )
27-3-2010, 18:30
@ Robbie, ik ben inderdaad geen wethouder Financien maar wil alleen de aandachtspunten van de collegepartijen onder de aandacht brengen. De punten die ik noem en die besproken worden in de nieuwe coalitie vind ik persoonlijk belangrijker dan het Horecacompromis want dat is inderdaad snel en goedkoop scoren.

We hebben echter wel wat meer te doen de aanstaande vier jaar. Wat gaan we waar en wanneer en waarom uuitgeven als gemeente. Let op mijn woorden:.... over een maand of twee heeft niemand het meer over Horeca sluitingstijden. IN HOORN HEBBEN WE ECHT WAT TE WINNEN MET DEZE COALITIE. Horecasluitingstijden is maar 1 van de vele belangrijke punten.


Reactie: (Qwartje)
27-3-2010, 16:32
@Nomen Nescio

Festina lente, @Nomnes. Moet je een vliegtuig halen of zo? Op voorhand kan ik je melden dat Qwartje er niet ‘bij zit’, en zich daarnaast niet gehouden acht aan een embargo. Dat laatste moge blijken uit zijn posting van gistermiddag, waarvan de inhoud ’s avonds werd bevestigd.

Wordt vervolgd.

Reactie: (Nomen Nescio)
27-3-2010, 15:31
wel @Matthijs, als Qwartje erbij zit en alles weet, laat het ’ dan puliceren, maar dat doet ’ie niet, want het is allemaal nog "geheim" en onder "embargo". Door op Qwartje’s beweringen (die niet te controleren vallen), kijk je slechts tegen een rookgordijn aan.
Dus áls Qwartje meeleest, pubiceert
hij.

Reactie: (Matthijs)
27-3-2010, 13:21
@Nomen. Nee, we baseren ons op @Qwartje. Hij en zijn loodsvisjes zitten er gewoon bij.

Reactie: (Nomen Nescio)
27-3-2010, 13:19
Laten we eerst ’ns bezien wat er precies in het collegeprogramma staat: dan kunnen we nagaan wie wat voor mekaar heft gekregen, wie wat heeft moeten inleveren enz.
dan pas lijkt me een goed oordeel mogelijk. Heb ik (uit m’n hoofd!) het aantal zetels van de 5 partijen goed, komt de coalitie op een ruime 23 zetels uit. Stel nou eens dat "men" daarmee beoogt dat er ook zgn. "vrije kwestie’s" bijstaan, dan is de coalitie altjd ’’gered’’, want de meerderheid blijft bestaan. En als ik goed geínformeerd ben, wordt het coalitieakkoord dit weekend pas op papier gezet. We baseren ons "dus" alleen maar op "van horen zeggen". Lijkt me ook geen basis om commentaar te leveren.

Reactie: (robbie.)
27-3-2010, 12:28
"bezuinigingen, Westfrisiaweg,sociale woningbouw, ondertunneling Keern, ouderenbeleid,onderwijs, culturele ontwikkeling Hoorn,parkeerbeleid en alle belangrijke standpunten dan dit horecabeleid". We mogen het opperwezen op onze knieen danken dat vansticy geen wethouder is geworden met Financien in z’n portefeuille.Want met deze plannen loopt het begrotingstekort van de gemeente met tientallen miljoenen op.Er moet 10 miljoen bezuinigd worden. Of gaan we weer Sinterklaasje spelen? Het horecabeleid terugdraaien naar het oude sluitingsuur van 14.00 uur kost NIKS,niente, nada, nul komma nul. Maar levert heel wat op voor de horeca-ondernemer, z’n klanten en de stad.

Reactie: (Lucas)
27-3-2010, 09:48
@ Qwartje: bedrogen door de VVD? Tja, eigen schuld, dikke bult en wie een vuurtje stookt moet op de blaREN zitten, heren Qwartje, (p) Ennetje, Mutter en anderen van de horeca-lobby. En nu krijgen we vier jaar lang rechts bezuinigingsbeleid dus straks ook geen cultuur meer in de binnenstad, behalve het jaarlijkse feestje van Joke. Weg Pakhuis, weg Boterhal, weg sociale zekerheid, weg een sociaal en gemoedelijk Hoorn.

Misschien toch maar verhuizen naar Alkmaar.

Reactie: (vansticky)
27-3-2010, 08:42
@ Qwartje:

Ten eerste complimenten voor je schrijfstijl, erg leuk te lezen. Jammer dat je tijdens je schrijfescapade er inhoudelijk niet in slaagt kant noch wal te raken.

Ten tweede:

Wat jij een laf compromis noemt blijft een compromis. We leven in een democratie waarbij je als politieke partij tijdens onderhandelingen niet altijd krijgt wat je wilt. Een gedeelte van de kiezers in Hoorn heeft gestemd op basis van een one issue punt (hoe triest ook): Het Horecabeleid.

Ik denk dat Tonnaer, VOCH en VVD hier absoluut goed op ingespeeld hebben en zich daarom winnaar van de verkiezingen mogen noemen. Wel triest dat deze partijen zich gesteund wisten door de horeca. De stickercampage (gedragen en betaald door de horeca) gaf de kiezer een duidelijke keuze: voor of tegen bepaalde partijen (!). "Stem op .... en Stem niet op....." stickers die overal opdoken.

Ik moet toegeven.... die stickers hebben goed voor VVD, Tonnaer en VOHC gewerkt, maar aangezien zij geen meerderheid hebben moeten er dus ... compormissesn gesloten worden.

Dat dit niets te maken heeft met een "draaiende" D66, de herverkiezien van Ina Bakker en het naar voren treden van Ronald Louwman.

Het draaien van D66 is mij en niemand anders opgevallen. De herverkiezing van Ina Bakker staat geheel los van fractiedisipline(zo werkt democratie nu eenmaal en daar ben ik trots op!) Binnen de VVD mag Ronald Louwman naar voren geschoven worden, heeft ook niets met Horecabesluit te maken.


Als Westfriese eigenzinnigheid betekend dat we een warme lente voorspellen alleen gebaseerd op het Horeca compormis, dan denk ik dat de Westfriese nuchterheid het heel snel zal winnen en iedereen inziet dat de aankomende vier jaar in het licht moeten staan van zaken zoals bezuiningingen, Westfrisiaweg, sociale woningbouw, ondertunnelingsplannen Keern, ouderenbeleid, Onderwijs, Culturele ontwikkeling stad Hoorn, parkeerbeleid en alle andere belangerijke standpunten dan dit horeca besluit.

Pfffff Alsof het echt zo belangrijk is .... 01 uur of 02 uur..... Niet alle VOCH, Tonnaer en VVD stemmers hebben voor deze partijen gestemd voor hun horecastanpunt, gelukkig overstijgen de niet-horeca issues van deze partijen hun horeca stanpunt.

Hoornse Mentaliteit en Westfriese nuchterheid leiden dus niet tot een hete lente, maar tot lekker rustig terrasjesweer (is de horeca ook blij mee).


Reactie: (Bernard Rive)
26-3-2010, 23:33
Ook meneer Louwman denkt dat de jeugd bij een toegangsstop van 1 uur minder drinkt dan een stop om 12 uur... Briljante gedachte VVD!
Tja en als een partij draait dan is het de VVD wel! Eerst zorgen dat de toegangsstop om 12 uur ingevoerd wordt, dan zeggen dat er helemaal geen toegangsstop moet zijn en dan doodleuk de kiezers besodemieteren door een toegangsstop van 1 uur in te voeren. En dat alles om de kinderen te beschermen...

Reactie: (klaas)
26-3-2010, 21:38
IS dit nu de verkiezings uitslag we zouden toch terug naar 2 uur of vrije sluiting maar niet naar 1 uur Dat is misbreuk maken van de horeca om stemmen te krijgen Laten ze doen wat ze beloofd hadden

Reactie: (Qwartje)
26-3-2010, 20:39
@Bob

Het welluidende timbre van Ina Bakker betokkelt mijn hamer, stijgbeugel en aambeeld nòg, @Bob, wanneer ik terugdenk aan november vorig jaar. De net aangetreden (her-ingetreden) Arthur Helling blogde tegen de voorgenomen avondklok, en Ina stemde op grond van een kromme verklaring voor. Dat wil ik maar bedoeld hebben. Ze staat nu weer, via voorkeurstemmen, op nummer drie. Geen fractiediscipline, dus herhaling van zetten is niet ondenkbaar.

Reactie: (Bob)
26-3-2010, 20:18
Hoezo draaien a la D66? Ik kan me niet herinneren dat D66 gedraaid heeft voorafgaand of tijdens de verkiezingen. Dit in tegenstelling tot......

Reactie: (Qwartje)
26-3-2010, 19:43
Laten we beginnen het het enige, logisch te noemen pluspuntje. Brokkenpiloot, gemankeerd dominee en liegjokker Wim van Tilten is terzijde geschoven. Voor hem omkleedt de voorzitter van de VVD-afdeling Hoorn, Ronald Louwman, zich met het karmozijn.

Nieuw gezicht. Twintig jaar VVD-lid. Woont sinds 2002 in Hoorn. Credo: “Onze liberale uitgangspunten sluiten naadloos aan bij de Hoornse mentaliteit en de Westfriese eigenzinnigheid. (…) Ik stel me als doel: een actieve afdeling. Waar talent de kans krijgt te groeien en de stad te besturen.”

Welaan, heer Louwman: die Hoornse mentaliteit en Westfriese eigenzinnigheid krijg je per omgaande op je bord. De VVD Hoorn heeft zich vòòr een vrij toegangsuur van de horeca verklaard. Op jullie website was dienaangaand een enquête uitgeschreven. Uitslag: 313 stemmen voor, 69 tegen.

Vervolgens komen jullie me daar aanslenteren met een laf compromis van 01.00 uur.

Ergo: het Van Tilten-virus is hardnekkiger dan eerlijkheid en standvastigheid binnen jullie fractie. En dan kun je straks wel roepen: “Ja, maar dit was het summum wat we uit het vuur konden slepen. Zelfs de beste kip moet wel eens een ei in de brandnetels leggen. Bladieblow, bladiebla…”

Ammehoela. Welk vuur?

In oktober hebben jullie de zetel van Chris de Meij terug gepaaid door zijn horeca-standpunt over te nemen. Toegangs-uur helemaal vrij, iedereen blij. En nu draaien jullie weer, à la CDA en D66, een paar pirouetjes in de rondte. Dit Klopt Niet. Scheve rotzooi. Boven tafel er mee.

De kiezers (jullie kiezers) gingen voor 02.00 uur. De kiezers gààn voor 02.00 uur. De kiezers zullen voor 02.00 uur blijven gaan. We hebben er het KNMI niet voor nodig om te voorspellen dat het een bloedhete lente gaat worden.