VVD, VOC Hoorn, Fractie Tonnaer, CDA en D66 elk een wethouder

Vijf Hoornse partijen werken aan coalitie

HOORN - VVD, VOC Hoorn, Fractie Tonnaer, CDA en D66 gaan samen een college vormen in Hoorn. Dat besloten de partijen gisteravond tijdens een coalitiebespreking. Elke partij levert voor het college een wethouder.

De vijf partijen hebben alle vertrouwen in elkaar en gaan de komende dagen het collegeprogramma formuleren. Samen zetten de partijen de schouders onder de grote uitdagingen waar Hoorn de komende jaren voor staat, zo laat men in een verklaring weten.

Reacties
Reactie: (Robert Vinkenborg)
23-3-2010, 14:08
@ sebastiaan Pieter Tops geeft in zijn prachtboek Moderne Regenten een boeiende analyse van het lokaal bestuur. Ik deel je bewondering, maar als formateur is hij niet nodig. Nog even geduld, ik denk tot maandag.

Reactie: (nomen nescio)
23-3-2010, 13:45
Waarom solliciteer je zelf niet naar het baantje van ’’informorteur’’?
oww, domme vraag van me: Je bent GL-lid en die vijf willen nog niet met GL praten1

Reactie: (Sebastiaan)
23-3-2010, 13:15
Al witte rook gesignaleerd uit de schoorsteen van het Hoornse Stadhuis?

In Almere - waar het de PVV niet lukte om een College te formeren, want ze wilden "linkse hobby’s" afschaffen en hoofddoekjes verbieden - is nu een informateur aangesteld. Deze informateur moet werken aan een "college dat kan rekenen op een zo breed mogelijk draagvlak in de gemeenteraad. Het moet een stabiel college zijn, met een inhoudelijk samenhangend programma en een gedegen, verantwoord financieel beleid."

En het moest "(...) een persoon die bekend is met thema’s die door de inwoners van de stad als groeiende problemen worden ervaren, zoals een verminderd gevoel van veiligheid en de sociale cohesie. Daarnaast zocht men een persoon die kan komen tot een programma dat recht doet aan de vraagstukken waarmee de stad wordt geconfronteerd, zoals de door het Rijk geïnitieerde groei van Almere (Almere 2.0), de kwaliteit van het onderwijs, de werkgelegenheid en de woonruimteverdeling. Een andere grote uitdaging - en daarmee een belangrijk onderdeel van het collegeprogramma - is om in de komende jaren fors te bezuinigen, en er tegelijkertijd voor te zorgen dat Almere de sociaal krachtige stad blijft die het meer en meer is."

Volgens mij dezelfde uitdagingen als in Hoorn, hoewel wij oin Hoorn dan bovendien nog over een rijk historisch erfgoed en een bijzonder cultureel klimaat beschikken.

Almere heeft - op voordracht van de PvdA, die de Collegeonderhandelingen in Almere heeft overgenomen - gekozen voor Hans Anderson. "Hans Andersson is een expert op het gebied van complexe bestuurlijke situaties, en heeft ervaring op tal van beleidsterreinen. Zo was hij - ten tijde van het kabinet Paars II, onder staatssecretaris Job Cohen - projectdirecteur van de totstandkoming van de Nieuwe Vreemdelingenwet. Hij adviseerde de ministeries Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Justitie over nieuwe beleidsrichtingen op het gebied van Openbare Orde & Veiligheid."

Voor Hoorn zou ik - mochen VVD, VOCH, D66, CDA en fractie Tonnaer er niet uitkomen, hoogleraar bestuurskunde Pieter Tops aanbevelen, bekend om zijn verfrissende standpunten en eigenzinnige werkwijze. De overheid doet er, aldus Tops, verstandig aan om de burgers te betrekken bij het besturen van de samenleving, ook op het gebied van sociale veiligheid. Maar de maatschappij moet niet uit het oog verliezen dat de overheid een ordenende en controlerende taak heeft bij het bewaken van het welzijn van de burgers. Dat is de rode draad in het werk van bestuurskundige Pieter Tops. En dat is volgen mij ook de rode (of voor m’n part blauwe) draad in de Hoornse politiek.

Reactie: (Jeroen)
19-3-2010, 03:36
@Sebastiaan:
Ook ik zat tot laat in de kroeg, maar dan in Charlies. Verschillende bieren proeven, een spelletje kaarten met vrienden. Een vrij normale donderdagavondbesteding. En nu lees ik opeens van jouw hand "cultuur stimuleert de economie". Cultuur is het geheel van normen en waarden dat generaties aan elkaar doorgeven. Dat levert geen cent op. Sterker nog, creatieve cultuur als toneel en film kosten miljoenen aan subsidies. Als jij het hebt over zaken als Hoorn Modestad, dan leg ik dat eerder uit als een evenement dan als een cultureel fenomeen. Je kunt inderdaad niet op cultuur besparen omdat de stad dan niks meer te bieden heeft aan de inwoners, maar iets opleveren doet het ook niet.

Overigens: waarom is de toegangsstop van twaalf uur nog steeds niet teruggedraaid? Na de installatie van de nieuwe raad had dit ogenblikkelijk moeten gebeuren tijdens een ingelaste spoedvergadering. Ik hoop nog steeds op 27 april, maar als het dan niet meteen gebeurt, zullen we toch moeten kijken naar andere vormen om het gedaan te krijgen. Wat wilt u, gemeente? Demonstraties? Rellen? Petities? Krakers met knokploegen achter de hand? Algemeen negeren van die stupide regel? Zelf ben ik voor strafrechtelijke vervolging van degenen die dit hebben veroorzaakt, omdat zij mij mijn vrijheid hebben ontnomen, maar ik weet natuurlijk ook wel dat dit niet kan (goh, gelukkig maar, die Jeroen heeft toch een beetje realiteitszin). Qwartje, zeg jij er eens iets van...

Reactie: (Sebastiaan)
19-3-2010, 01:53
Net thuis van werk, vergadering en "netwerken" in cafés (swaf, b&co). Nieuws over Margreet van Hoorn gelezen. En even deze discussie nog bekeken. Niet veel nieuws bij gekomen. Maar net als vele anderen de vraag waarom vijf wethouders. Overigens wel vertrouwen in de mogelijke keuze van VOC Hoorn. Maar er moet de komende vier jaar veel gebeuren: door ontwikkelen (niet slechts beheren) met minder geld. Cultuur stimuleert de economie. Dus a.u.b. daar niet op bezuinigen. Dus indachtig Margreet van Hoorn en Hans van Mierlo: koester de cultuur in Hoorn, en wordt géén cultuurbarbaar.

Reactie: (Matthijs)
18-3-2010, 17:54
Lucas is a poet, but he didn’t know it... Laatste versregel getuigt trouwens van weinig inspiratie.

Reactie: (Bernard Rive)
18-3-2010, 17:12
Wij zijn pas tevreden als we tot 2 uur op het terras kunnen zitten en de kroeg in kunnen. En dan kan deze coalitie al hun tijd besteden aan wat goed is voor Hoorn.

Reactie: (Eric)
18-3-2010, 17:12
@ Lucas, bespeuren wij hier enige jaloezie? Zijn jij en je partij buiten de collegeboot gevallen.
Ja dat doet au hé?
Sterkte jochie.

Reactie: (Lucas)
18-3-2010, 17:00
Het College van B&W:

Van Hilten brengt horeca op tilt(en);

Ridder Ruppert voor uw speciale bestellingen;

Tonnaer strooit een tonnetje rond...

Michiel Pijlsnel naar het PLUCHE...

O jé, D66 doet ook mee...

Prachtig eindresultaat van de horeca-lobby. Tevreden, heren Mutter, Rive, Qwartje, Santé en anderen?

Reactie: (gerard kauwenaar)
18-3-2010, 13:06
BEZUINIGEN, dat moet het nieuwe college, laten ze dan inderdaad bij zichzelf beginnen. Die Michiel Pijl kan echt wel gemist worden. Maar ja de achterkamer afspraken die hij heeft gemaakt met VVD zullen hem wel aan het pluche helpen. Als je dit leest Michiel, neem de eer aan jezelf en doe dat goed is voor de stad, ga in de oppositie! De stad wil jou ook niet meer! Beter nog ga naar de 2e kamer, dan zijn we je helemaal kwijt!

Reactie: (nomen nescio)
18-3-2010, 11:38
Neen @Martinmutter, je kunt ook besluiten een vacature die ontstaat niet op te vullen.
Of je gaat reorganiseren: topzware afdelingen inkrimpen en zwak bezette afdelingen met daarvan vrijkomend personeel verstevigen.
In de rechtspositieregeling zijn daarvoor regels gesteld. Er kan personeel (vnl. ouder) met vervroegd pensioen gaan, men kan vrijwillig weggaan etc.

Reactie: (martin mutter)
18-3-2010, 10:43
@ Nomen, dat natuurlijke verloop zal dan wel iets langer op zich laten wachten indien ambtenaren tot 67 aanwezig moeten blijven.

Reactie: (nomen nescio)
18-3-2010, 10:12
#@Gerard, je schrijft dat de redeneringen van Wim Mul en mij niet kloppen, maar geef ’ns aan waar jj dat ’’uitgespaarde’’ geld aan zou willen besteden (behalve dan aan ambtenaren). Tuurlijk kunnen ambtnaren subsidies gaan zoeken, maaar 1 persoon moet dat gaan stimuleren. En een goede bezuiniging is het aantal externe adviseurs, task forces en interim managers eruit zetten: die kosten nl. een aanzienlijke hoeveelheid geld. Dit soort personeel eruit zetten betekent ook dat je ten opzichte van je eigen personeel/ambtenaren vertrouwen toont. Je bespaart er ook een hoop onrust mee, want voor mij is wel duidelijk dat er ook in het ’’normale personeelsbestand’’
geschrapt moet worden nu er bezuinigingen aankomen. Ik kies dan liever voor vermindering middels natuurlijk verloop dan voor gedwongen ontslagen.

Reactie: (gerard)
18-3-2010, 08:47
@wim mul: ook jouw redenatie over een vijfde wethouder die subsidies na kan pluizen klopt niet. Wethouders pluizen geen subsidies na, dat doen ambtenaren. Je kunt dan dus beter een wethouder minder nemen, en een subsidiespecialist als extra ambtenaar in dienst nemen. Dat is veel goedkoper en effectiever. De Fractie Tonnaer probeert te veel recht te praten wat krom is.
Dat Hoorn ooit een vijfde wethouder kreeg, had te maken met de getalsmatige verhoudingen binnen die coalitie. Nu met één wethouder per partij, zou vier wethouders prima kunnen, maar dan moet CDA of D66 buiten het college gehouden worden. En dat strookt blijkbaar niet met wat er in achterkamertjes afgsproken is.

Reactie: (gerard)
18-3-2010, 08:42
@nomen: je redenatie klopt niet. Er is in het Gemeentefonds geen specifieke doeluitkering voor het aantal wethouders. Vijf wethouders kosten de stad Hoorn dus gewoon meer dan vier wethouders. Geld dat je ook aan andere zaken uit zou kunnen geven.
Het is onbegrijpelijk dat grote verliezer CDA (van 5 naar 3 zetels) ook een plekje in dit college krijgt. Er zullen voor de verkiezingen in de wandelgangen door bijvoorbeeld de VVD al wel afspraken gemaakt zijn over deelname van deze partij aan een rechts college. Dat is de enige zinnige verklaring voor deze coalitie.

Reactie: (Qwartje)
17-3-2010, 23:38
@Nomen Nescio

Met dat Gemeentefonds zou je een punt hebben gehad, @Nomnes, ware het niet dat afgelopen maandag het volgende alarm stond afgedrukt in het Financieele Dagblad.

“Gemeenten moeten rekening houden met een ’omvangrijke’ afname van de inkomsten uit het Gemeentefonds. Aldus VNG-directievoorzitter Ralph Pans. Hij sluit een korting van 20 procent niet uit.
Een afname van 20 procent betekent dat gemeenten in totaal 3 miljard euro minder te besteden hebben. Volgens Pans houdt geen enkele gemeente er momenteel rekeningen mee dat de afname zo groot zal zijn.
Gemeenten moeten nu alvast stevige maatregelen nemen om deze drastische kortingen vanaf 2012 het hoofd te kunnen bieden. Nieuwe bestuurploegen zullen het moeilijk krijgen, want ’het hele zaakje moet overhoop’, aldus Pans.
Eén van de maatregelen waar gemeenten aan moeten denken is het verminderen van het aantal ambtenaren. Daarnaast kunnen gemeenten taken overdragen aan landelijke uitvoeringsorganisaties, meer aan de markt overlaten en minder subsidies geven aan sport en cultuur.
Gemeenten ontvangen nu in totaal 15 miljard euro uit het Gemeentefonds. Daarnaast hebben gemeenten nauwelijks eigen inkomsten. Onder invloed van de crisis zijn inkomsten uit gronduitgifte en bouwleges gekelderd. Het onderzoeksinstituut Coelo heeft berekend dat de crisis voor gemeenten een strop oplevert van 3 miljard euro.“




Reactie: (Qwartje)
17-3-2010, 23:24
@Sebastiaan

Hebben we meteen een nieuwe slogan voor de stad, @Haile Sebassie: Nebahat moet je voelen.

Reactie: (Sebastiaan)
17-3-2010, 23:18
@ Qwartje: niets ten koste van de kwaliteiten van Chris de Meij, maar ik zie liever Marjon van de Ven in het College. Ik ken haar kwaliteiten (ook managmentervaring), ze heeft ook actie gevoerd voor de tolerante toegangstijden in de horeca, ze heeft mee geschreven aan het verkiezingsprogram van de VVD (ook de sociale onderwerpen) en anders wordt het een College van B&W met alleen maar mannen. Hoewel, indien Onno van Veldhuizen tussentijds vertrekt, nemen we Nebahat Albayrak als nieuwe burgemeester. Is in de wandelgangen ook al geregeld... ;-)

Reactie: (Qwartje)
17-3-2010, 22:59
@Matthijs

Dat open vraagteken achter de VVD, @Matthijs, wil ik gaarne voor je invullen. Daar hoort de naam van Chris de Meij te staan. Ik verklaar me nader.

Vandaag hebben de broedende broeders en zusters van de coalitie-partners overeenstemming bereikt over het sluitings-uur van de horeca. Dat wordt definitief terug geschroefd naar het aloude 02.00 uur. Ik meldde dat hedenmiddag al onder het topic ‘VVD ziet College met VOCH, FT, D’66 en/of CDA meest zitten’.

Op maandag 8 maart jongstleden gaf VVD-voorman Wim van Hilten in een vraaggesprek met het vakblad Misset Horeca te kennen dat wat hem betreft verruiming van het toegangs-uur (01.00 uur of 02.00 uur) naar 1 januari 2011 zou kunnen worden verschoven. Heibel in de Hoornse tent. Van Hilten sprak en zei: “Ik heb dat zo niet gezegd.” Navraag bij de Misset-redactie degradeerde die ontkenning tot een aantoonbare leugen. Vervolgens sprak Van Hilten en zei: “Ik heb dat interview vòòr de verkiezingen gegeven.” Navraag bij de Misset-redactie versleutelde ook die woorden tot wat ze waren: een aperte leugen.

Leugens, die Van Hilten staande hield tot in het NHD van hedenmorgen.

Klaarblijkelijk is de bom vanwege die pathalogische draaikonterij in de loop van deze dag gebarsten. De kwestie van het sluitings-uur werd een breekpunt in de onderhandelingen. Wat het winnende CDA van Stedebroec kon overkomen (uitbanning uit het college) kon de Hoornse VVD óók te wachten staan. Met name de FT, VOC Hoorn en D66 dreigden naar andere partners te gaan uitzien als Van Hilten geen wisselgeld zou betalen voor zijn onbetrouwbare jokkebrokkerij. De VVD bond in. Volwassen Hoorn kan zeer binnenkort weer normaal uitgaan.

In oktober 2008 werd Chris de Meij uit de VVD-fractie gemikt vanwege zijn standpunt inzake de horeca-tijden. Hij verzette zich tegen vervroeging van het sluitings-uur. In oktober 2009 werd De Meij weer binnen de VVD-fractie gepaaid, onder zijn voorwaarde dat de VVD zijn horeca-visie zou onderschrijven. Een maand daarna stemde de VVD-raadsfractie voor het geheel vrijlaten van het sluitings-uur. Jawel. Met overweldigende steumn vanuit diezelfde horeca haalde de fractie vervolgens op 3 maart zes zetels.

Toen pakte Van Hilten uit met zijn ongeëvenaarde, domme, nonchalante, klakkeloze kiezersverlakkerij.

Goed. De rest is sinds vanmiddag bekend.Aan wie, denk je, hebben we het terugschroeven van de avondklok in aanleg te danken? Je zegt het: aan Chris de Meij. En, in zijn kielzog, aan FT, VOC Hoorn, D66 en, vooruit, CDA. Wie, denk je, zal wethouder moet worden namens de VVD?

Je zegt het.


Reactie: (Matthijs)
17-3-2010, 21:34
Dus de wethouders worden:
VVD: ?
FT: Tonnaer
CDA: Pijl?
VOC Hoorn: Ruppert?
D66: Westenberg?

Kan iemand dit nog aanvullen of verbeteren? Of zullen we maar gewoon wachten op de bekendmaking...

Reactie: (Derek)
17-3-2010, 21:20
@nomen nescio:
Dat heet nu bezuinigen!
Als je iets niet uitgeeft hoef je het ook niet te ontvangen!
Maar u denkt natuurlijk: ik heb er recht op en dan zal ik het krijgen ook, anders gaat het naar een ander.

Reactie: (martin mutter)
17-3-2010, 20:59
zo is het @ Nomen, indien groen links met hun bestuurservaring was blijven zitten,had dan D66 van een wethouderszetel af moeten zien sebastiaan ?

Reactie: (Nomen Nescio)
17-3-2010, 20:44
Ik begrijp het @Sebastiaan. Voor jou, als "geprononceerd GL" smaken de duurzame en biologisch geteelde collegedruiven wel erg "zuur".
En je weet als ingewijde oook wel dat het oude college ook met 5 wethouders begon, maar a.g.v. het wegvallen van VOCH’s Cees vd Maat met 4 eindigde. Wanneer je de gemeentelijke begroting doorvlooit, zal je ook wel 5 wethouders tegenkomen. het is simpel: Geef geld uit aan 5 wethouders, anders wordt de uitkering uit het Gemeentefonds op dat onderdeel de eerstvolgende keer gekort.

Reactie: (Sebastiaan)
17-3-2010, 20:09
En wéér vijf wethouders, omdat het een (zogenaamde) brede coalitie is. Tja, wie het breed heeft, laat het breed hangen. Dus dat wordt wat als het straks krapper wordt met de bezuinigingen. En hoe zit dat met die toegangsdeur?

Reactie: (Truus)
17-3-2010, 19:16
Ik weet nu nog maar 1 naam, pas als ik weet wie de overige 4 zijn kun je oordelen of het goed is.
Verder is het resultaat vaak belangrijker als hun salaris, want fouten zijn nog duurder.
Dus wat ze doen voor hoeveel geld kun je het beste achteraf beoordelen.

Reactie: (Derek)
17-3-2010, 18:31
"De vijf partijen hebben alle vertrouwen in elkaar en gaan de komende dagen het collegeprogramma formuleren."
Waarom dan niet voor vier wethouders gekozen; dat was een mooie eerste stap geweest richting de grote uitdagingen, lees bezuinigingen!
Het is mij een raadsel waarom nog steeds sprake is van "onze- partijpolitieke- wethouders";we leven toch al enige jaren in dualisme-tijdperk.Ik heb behoefte aan deskundige wethouders en niet aan CDA- of VOC of wat voor kleur wethouders.

Reactie: (martin mutter)
17-3-2010, 17:44
@ Wim, we zullen zien, maar eerst bij het bestuur zelf bezuinigen lijkt mij verstandiger. Goed voorbeeld... weet je wel.

Reactie: (Wim Mul)
17-3-2010, 17:05
@ Martin,
Als we door die 5e wethouder (hadden we vroeger ook, met minder inwoners) wat meer tijd krijgen om de diverse Europese, Ned en prov. overheidssubsidies uit te pluizen en.. nu wel op tijd aan te vragen, kan dat in de toekomst zo maar 6 a 8 miljoen voordeel opleveren. Kortom die 5e moet zichzelf terug verdienen en daar is dan ook tijd voor.

Reactie: (jan)
17-3-2010, 14:04
Alleen maar lastig die 5e partij maakt beslissen nog moeilijker. En weer het CDA erbij terwijl de burger daar toch een duidelijk oordeel over gegeven heeft. Jammer gemiste kans, en nu eens even laten zien dat de inwoners van Hoorn niet voor niets hun stem hebben gegeven en als de sodemieter die toegangstijdenbetuttling terugdraaien, geen smoesjes maar wel per direct !

Reactie: (Xander de Groot)
17-3-2010, 13:27
Van mij had het ook wel met een partij minder gemogen. En dus ook en wethouder. De 3 "groten" hadden zich best mogen afvragen of ze bij een college met 4 partijen OOK voor 5 wethouders waren gegaan.
Nu maar hopen dat elke partij zijn bestuursdersverantwoordelijkheid neemt en dat Hoorn wethouders met kennis van zaken en bestuurlijke ervaring krijgt. Onze prachtige stad heeft recht op professionals en geen goedwillende amateurs.Sommige (gedoodverfde) kandidaten voor deze functie moeten zich nog maar eens achter de oren krabben en kritisch, heel kritisch naar zichzelf kijken.

Reactie: (martin mutter)
17-3-2010, 12:38
Gaat lekker dat bezuinigen een wethouder minder kan ook.