Spannend Oostereiland-project nu echt van start

ingevoerd op 17-12-2009

HOORN - Enkele ’eerste’ heipalen werden donderdagmiddag per schip naar het Oostereiland gebracht. De speciale levering heeft te maken met één van de laatste tegenvallers bij het grote project. Bij de bouw van een nieuwe brug bleek de kade dermate zwak dat alle bouwmaterialen nu over water naar het voormalige gevangeniscomplex moeten worden gebracht.

Wethouder Van Es mocht vervolgens de eerste paal de grond in ’pulsen’ met de hulp van een heimachine in één van de zalen van het Alkovengebouw. Die extra fundering was overigens weer een andere, ook financiële, tegenvaller bij het project dat de gemeente Hoorn in eigen beheer uitvoert. Van Es benadrukte donderdagmiddag nog eens dat het bijzonder is dat een gemeente, en niet een projectontwikkelaar, dit zelf uitvoert.

Op het Oostereiland openen, als alles volgens planning verloopt, in de zomer van 2011 een Filmhuis met 3 zalen, een lowbudget hotel en een horeca, een vergroot Museum van de Twintigste Eeuw, een Ontwerpcentrum met enkele architecten bureaus en er komen ook nog eens zo’n 25 appartementen eneen havenservicepunt.

De wethouder bedankt alle betrokkenen, van ambtenaren tot bouwbedrijf tot toekomstige gebruikers voor hun betrokkenheid en enorme inzet. Hij hoopte dat er niet meer te veel tegenvallers komen, maar was wel blij dat er snel oplossingen voor verschillende problemen waren gevonden, zoals het transport over water.

De restauratie wordt uitgevoerd door Bouwbedrijf M.J. de Nijs en Zonen B.V. uit Warmenhuizen. Croon, Wolter & Dros uit Amsterdam is verantwoordelijk voor de installaties. Architect van de plannen is TPAHG architecten uit Hoorn. De restauratie wordt begeleid door BBA- Bouwkundige Begeleidings Adviesgroep uit Heemskerk.

Reacties
Reactie: (Qwartje)
19-12-2009, 15:03
@Simon Commandeur

Het komt mij voor, Simon, dat we tegen de klippen op nuanceren. Het is aan de lezers om aan jouw dan wel mijn redeneertrant een krul van weldenkendheid mee te geven.

Inmiddels heeft jouw oordeel aangaande Qwartje’s taalvoering hem een kleur van verlegenheid bezorgd. Geloof me: het floept er bij hem zomaar uit. Waar het de keuze ‘Vorm of Vent’ aangaat kiest hij voor het laatste. Onze schouders dragen een Westfriese kop, Simon. De hardheid daarvan is allengs geweekt in een bad van ’n relativerende samenstelling.

Laten we, waar dat zin heeft, gewoon digitaal blijven door-kissebissen. Vooralsnog sluit ik me bij @Joan - boegvrouwe van het VOCH-schip - aan waar ze jou prettige feestdagen toejubelt.

Ps: Met de aanpak van het Oostereiland heeft dit college zichzelf gedetineerd in een bajes van balans-overschrijdingen. De zoekgeraakte sleutel zal mogelijk pas na 3 maart aanstaande worden gevonden.

Zo.

Reactie: (Joan)
19-12-2009, 13:33
@ Zo is dat Simon niemand weet beter dan jij dat als je iets wilt leren dat ook lukt. En mij gaat het zeker lukken, let op!
Geniet lekker van de feestdagen.

Reactie: (Simon Commandeur)
19-12-2009, 13:21
@Joan
Ik merk dat relativering en nuancering op deze site niet erg op prijs worden gesteld. Van jou kan ik dat wel hebben. Voor een VOCH-lid zijn dit immers geen alledaagse verschijnselen. Maar, troost je, alles valt te leren. Ik geniet overigens van de pennevruchten van Qwartje. Pareltjes!, al zijn ze natuurlijk niet altijd vlijend in mijn richting. Maar dat kan deze aimabele dikhuid wel hebben. Het (klein?)seminarie heeft in Qwartje een groot talent verloren. Ik denk echter dat hij mij met zijn intelligentie donders goed heeft begrepen. Allen plezierige en vredige kerstdagen toegewenst!

Reactie: (Joan)
19-12-2009, 11:44
@Qwartje wat heb je dat weer mooi verwoord,ik sluit mij graag aan bij de opmerkingen van jou en Kees Boots richting Simon Commandeur.
Ook ik kan de rededatie van Simon niet volgen.
Dag Simon fijne feestdagen toegewenst en misschien wat uitrusten??

Reactie: (Qwartje)
18-12-2009, 23:30
@Simon Commandeur

Simon, aimabele olifant, vergun mij je aandacht voor een paar opmerkingen.
De ‘historische invulling’ van het Oostereiland betrof naar mijn beste weten de Krententuin. Ik denk dat je hier doelt op de ‘hysterische invulling’ die nu van start is gegaan.

Als VVD-er die een partijpolitieke onafhankelijkheid nastreeft - ik refereer nu aan de motivatie waarmee je je van de VVD-kieslijst liet schrappen – hòef je je schoenpunten niet eens te bevuilen aan het achterwerk van PvdA-er Jack van Es. Ten eerste verlaat die per maart 2010 de politieke worstelmat.
Ten tweede zegt zijn landelijke roverhoofdman W. Bos in Vrij Nederland van 19 december 2009 over de gemeenteraadsverkiezingen het volgende. “Ik vind eerlijk gezegd dat we tè goed gescoord hebben in 2006. Er zijn delen van Amsterdam en Rotterdam waar we de absolute meerderheid hebben gehaald. Dat is voor niemand gezond in een democratie, dus ook voor ons niet. Het wordt minder, en dat is prima.” Met andere woorden: Bos adviseert zijn achterban om nu eens even geen PvdA te stemmen.
Ten derde iets over de door jou bewierookte ‘sloot Oostereiland-subsidie die door Van Es werd binnengeharkt’. Subsidie is een tijdelijke overheidsbijdrage voor de start, dan wel een permanente overheidsbijdrage voor de uitvoering van een activiteit waarvan het economisch belang niet direct voor de hand ligt. Nu meen ik te mogen denken dat er bij het Oostereiland wel degelijk wordt uitgegaan van een uiteindelijk economisch belang. In dat geval, Simon, hebben we het over een investeringspremie. Daar gelden andere regels voor, zoals jij goed weet.
Hoe het zij: @Kees Boots heeft gelijk met zijn vraag aan jou: Who pays the fuckin’ ferryman? (in casu jouw op het schild geheven Van Es? Met andere woorden: ik snap je redenatie niet. Van geen kant.
Dag, Simon.

Reactie: (kees boots)
18-12-2009, 21:03
Simon Commandeur 18-12-2009 19:44:00.
Beste man is dit niet een beetje kortzichtig, wie brengt deze subsidie op of bestaat sinterklaas nog.
Ik wou dat iedereen eens besefte dat alles uit de gezamelijke belastingpot komt en dat we daar mee toe moeten kunnen net als thuis zeg ik maar er word in Nederland al genoeg over de balk gesmeten en het lijkt wel net als Simon denkt dat dat geld uit Spanje komt.

Reactie: (Simon Commandeur)
18-12-2009, 19:43
@Joan
@Nomens Nescio
Wat fijn om tegen Van Es aan te schoppen. Als zogenaamde VVD-prominent wil ik daar best een tikje aan toevoegen. Maar realiseer je dat de historische invulling van het Oostereiland feitelijk alleen te danken is aan de sloot subsidie die is binnengeharkt. Door wie? Jawel: Jack van Es!

Reactie: (Joan)
18-12-2009, 17:15
@ Simon Commandeur, u gaat wel erg kort door de bocht als u stelt dat de raad voor een historische en culturele invulling van het Oostereiland heeft gekozen en dat dit dan tot gevolg heeft dat er dan geld bij moet!
Zo’n reactie had ik van u als VVD prominent zeker niet verwacht.
Overigens ben ik absoluut geen voorstander van zoals u dat noemt "grootschalige woningbouw"nee ik ben ook voor een historische culturele invulling echter er dient wel goed op de centen gelet te worden.Maar ik deel de mening van Nomens Nescio en denk ook dat Van Es de raad een te rooskleurig financieel beeld heeft geschetst. En hij zadelt er straks een nieuwe raad en college mee op!

Reactie: (Nomens Nescio)
18-12-2009, 12:24
Mag ik concluderen dat de heer Commandeur de capriolen van wethouder Van Es zo zondermeer aanvaardt? Zo’n gat van anderhalf miljoen (en het wordt nog groter) hakt wel in de begroting van Hoorn en de gemeente zal ook al vanwege de gevolgen van de kredietcrisis, moeten bezuinigen. We hebben het niet over de woningbouw op Visserseiland/De Haai, die woningen staan er al en er wonen mensen in, nee, we hebben het over de werkzaamheden op het Oostereiland, dat komt op de kiezer wel heel erg amateuristisch over. Dan wordt de vraag om een raadsenquête naar ’’hoe heeft dit kunnen gebeuren’’ wel legitiem.
Het lijkt er eerder op dat het college(lees: Van Es) de raad te rooskleurige voorstellen heeft gedaan.
Rooskleurig: Past wel bij de PvdA
met graag een roos in de vuist :-)
En als de raad bij vol verstand e.e.a. heeft aanvaard, zoals hr.Commandeur stelt, is direct de vraag "Waarom dan? Konden de raadsleden Jack niet doorzagen?"

Reactie: (Simon Commandeur)
18-12-2009, 11:16
Het gaat nij te ver om dit een prestige objec te noemen. De gemeenteraad heeft met zijn volle verstand gekozen voor een historische en culturele invulling van het gebied. En niet voor grootschalige woningbouw op het Oostereiland en Visserseiland/De Haai als mede-kostendrager. Ja, en dan weet je dat er geld bij moet...

Reactie: (Jeroen)
18-12-2009, 00:57
@Nomens: op zich valt die spanning wel mee. Van Es gaat weg, Tonnaer/VOCHoorn/VVD vormen een coalitie. Het enige dat spannend gaat worden, is de PvdA: ik hoop dat zij nul zetels behalen, maar niet iedereen deelt die hoop.

Reactie: (Nomens Nescio)
18-12-2009, 00:22
Ik heb de indruk dat oppositiepartijen als VOCHoorn en Tonnaer de Poort van Hoorn tot inzet van de verkiezingen maken, net als de sluitingstijden horeca. Met de wetenschap dat er na 3-3 ook een "gat van Van Es" is,
kunnen dit nog heel spannende verkiezingen worden.

Reactie: (rob)
17-12-2009, 23:56
citaat;

Van Es benadrukte donderdagmiddag nog eens dat het bijzonder is dat een gemeente, en niet een projectontwikkelaar, dit zelf uitvoert.

oeps,ben tog blij dat nu Hoornsepoort en westfrisia weg even zijn úitgesteld
.

Reactie: (Joan)
17-12-2009, 19:47
@ Nomens Nescio, mee eens.
Dit gaat een schip van bijleggen worden en het huidige college ,
lees Van Es, zadelt zijn opvolgers hiermee op. Voor hem was het een prestige project, voor het nieuwe college. de gemeenteraad en de burgers van Hoorn wordt het een drama en echt dan overdrijf ik niet!
Wat mij betreft (ik ben VOCHoorn lid) mogen er zaken grondig onderzocht en uitgezocht worden.
Sterker ik ben van mening dat dit dringend noodzakelijk is maar iedereen snapt wel(nou ja iedereen!) dat dit pas na de verkiezingen van 3 maart kan gebeuren want nu krijg je ook hier in de raad geen meerderheid voor!!

Reactie: (Nomens Nescio)
17-12-2009, 17:39
’t Lijkt me, net als de N/Z-lijn van Amsterdam, amateuristisch gedoe door die overschrijding(en).
Zou de Hoornse Raad nog een enquête gaan organiseren?