Illegale roestige kunst moet nu echt weg van Fractie Tonnaer

ingevoerd op 19-10-2009

HOORN - De roestige kunstuitingen op de Westerdijk moeten nu echt weg. Dat vindt de Fractie Tonnaer nu de beelden voor de tweede maal zonder vergunning staan opgesteld. In een brief aan het College meldt Tonnaer: ”Door andermaal te gedogen dat zogeheten kunst illegaal in de publieke ruimte staat, wekt u als College de indruk met twee maten te meten. Burgers van deze stad die hun vuilniszakken een paar uur te vroeg buiten zetten, krijgen meteen een geldboete opgelegd.” Het ’scheepsschroot’ kan wat de fractie betreft door een oudijzerboer weggehaald worden.

Lees hier de brief van Fractie Tonnaer


Aan: college van B&W, postbus 603, 1620 AR Hoorn

Hoorn, 19 oktober 2009.

Betreft: zgn. kunstwerken Westerdijk

Geacht College,
Wat voor de één kunst is, is voor de ander ordinair scheepsschroot. Vanwege de goede betrekkingen die u heeft met de bestuursleden van de stichting In den Beginne begrijpen wij dat u geneigd bent de zeven sculpturen die de stichting heeft geplaatst op de Westerdijk te beschouwen als kunst. U gaat echter te ver als u de stichting toestaat hun ‘kunstwerken’ in de stad te plaatsen zonder vergunning en zonder betaling van legeskosten. Eerder dit jaar bleek geen vergunning te zijn aangevraagd voor de beeldengroep. Deze werd pas aangevraagd na de publicatie in Elsevier over de ‘wangedrochten’, na ingezonden brieven van verontwaardigde lezers in het Noord Hollands Dagblad en na een brief hierover van onze fractie.
 
Opnieuw is nu sprake van een illegale situatie. De vergunning die u stichting In den Beginne verstrekte, is op 1 oktober verlopen. En nog steeds staan de beelden er.
Wij verzoeken u Stichting in den Beginne te sommeren de beelden te verwijderen op straffe van een geldboete voor elke dag dat ze deze laten staan.
 
Een andere mogelijkheid is de beelden meteen en in uw opdracht en voor rekening van In den Beginne door bijvoorbeeld Blokdijk Metaalhandel of  B. De Graaff Sloopwerken te laten verwijderen. Zonder  moeite kan dan ook de neergelegde schroot op de kop van het Visserseiland meegenomen worden.
 
Door andermaal te gedogen dat zogeheten kunst illegaal in de publieke ruimte staat, wekt u als College de indruk met twee maten te meten. Burgers van deze stad die hun vuilniszakken een paar uur te vroeg buiten zetten, krijgen meteen een geldboete opgelegd. Een stichting die zijn afval op de dijk stort, wordt vriendelijk gevraagd hiervoor toestemming te vragen.

Vriendelijke Groet, namens de Fractie Tonnaer,
Roger Tonnaer.

 
   

Reacties
Reactie: (weeking)
22-1-2010, 09:27
Kunst in de openbare ruimte/lucht zal toch zeker meer mensen moeten aanspreken om nog langer te blijven bestaan. In dit geval heb ik echt nog niemand ook maar iets positiefs horen zeggen. zelf de toeristen vroegen mij van de zomer waarom er oud ijzer langs zo een mooi meer stond.. tja..Weghalen dus lijkt me. Soms is kunst ook slecht geplaatst.

Reactie: (kees boots)
22-1-2010, 08:08
@wim-del-arte Cultuur heeft wel met kennis te maken maar kunst is iets wat met smaak te maken heeft en dat is per mens verschillend, zo is een Rembrand voor de een miljoenen waard en ik zou zon schilderij bij groot huisvuil neerzetten.

Reactie: (Nomens Nescio)
22-1-2010, 06:16
Al is het "oud nieuws" (mogelijk te voorschijn gehaald wegens de verkiezingen om Tonnaer een "hak" te zetten) toch even dit @Wim-Del-Arte: Tonnaer heeft niets tegen kunst in de openbare ruimte, zelfs niet als het "oud roest" is.
Waar hij, net als veel burgers wél bezwaar tegen heeft, is het plaatsen met vergunning en het laten staan nadat de vergunning is verlopen! De brief moet je niet lezen als anti-kunst, maar als een
bestuursrechtelijk stuk.
En als je Tonnaer een hak wilt zetten, vraag ik me af waarom je Clia dan geen hak zet. Bestuursrechtelijk had ze gelijk toen dat beeldje aan de Zwaagmergouw(schuin t/o de Huesmolen), weggehaald werd, maar
veel mensen hadden er geen moeite mee dat het er stond.
Waar is dat beeldje overigens gebleven?
En bij kunst, beste Wim, geldt hetzelfde als bij eten: Smaken verschillen.

Reactie: (wim-del-arte)
22-1-2010, 05:29
Cultuurbarbaren zijn mensen die weinig interesse in of kennis van kunst en cultuur hebben.

Reactie: (Omar Ben Cine)
23-10-2009, 02:26
Die hoopjes roest zijn inmiddels weggehaald door de kunstenaar zelf. Wanneer die roestige palen op de rotonde bij Bergen er nog staan, die ook maar weghalen: Is dezelfde "kunstenmaker"

Reactie: (Hendrik)
22-10-2009, 15:05
De westerdijk is weer mooi opgeruimd!!!!

Reactie: (Jaap Kaptein)
21-10-2009, 23:18
Helemaal eens met Roger, echter een nuance kunst is een subjectief begrip.

Ik heb ook niets met deze zooi, breng maar naar de Hoogovens dan kan de staalhonger in China en India er mee gestild worden.

En College van Hoorn laat het eens doen door Hoornse bedrijven, wel zo fijn in deze tijden van crisis.
Hebben zij er ook nog iets aan.

Reactie: (Fred)
21-10-2009, 12:06
Aan wie is het recht om een hoop oud roest te kijk te leggen voor de gemeenschap, die daar niet van gediend is, als je iets als een hoop oud roest tot kunst wilt verheffen, leg dat dan in je eigen domein te kijk.
Ben er van overtuigd als er een onderzoek zou worden gehouden, mijn mening een grote meerderheid achter zich krijgt.

Reactie: (gerard)
21-10-2009, 11:52
Hellend vlak. Rond de Tweede Wereldoorlog begon men ook over "entartete Kunst" te praten.

Ik vind ook lang niet alles mooi, maar aan wie is het om aan een ander zijn smaak op te leggen?

Reactie: (kees)
20-10-2009, 22:27
In Ursem is ook nog een hoop oud roest, het nieuwe riool doorpersstation vlak bij het voetbalveld van Dynamo een gebouw bekleed met ijzeren onbehandelde platen wat al helemaal onder de roest zit en de architect schijnt het mooi te vinden, mag weg.

Reactie: (mich)
20-10-2009, 13:02
Weghalen al die zooi. En zeker dat geval op de rotonde bij de Grote Waal. Ik heb er een hekel aan dat mijn belastinggeld aan dit soort bagger wordt besteed.

Reactie: (rich)
20-10-2009, 10:41
hoe zit met prijs van oud ijzer mischien leverd nog wat op gelijk afvoeren

Reactie: (Fred)
20-10-2009, 10:28
Om die oud ijzer bende goed te kunnen bekijken, moet je jezelf eerst wel
verlagen tot het gebruik van geest verruimende middelen.
Dacht niet dat ik het zovèr wil laten komen.
Opruimen die troep!
En liefst een beetje snel.

Reactie: (rob)
20-10-2009, 09:39
Het kunstwerk op de rotonde in de Grote Waal is bepaald géén "troep". Ronnie moet maar eens beter leren kijken.

Reactie: (Jenni)
20-10-2009, 08:47
Hé hé, eindelijk iemand die eens nadenkt! Weg met die troep!!!!

Reactie: (Ronnie)
20-10-2009, 07:25
Gewoon weghalen die rommel! Liefst ook die troep op de rotonde in de Grote Waal.

Reactie: (Oberon)
19-10-2009, 23:45
Ik stem Roger Tonnaer!!!

Reactie: (mnr, van velken)
19-10-2009, 23:14
groot gelijk kom met iets wat een betekenis is

Reactie: (enzo)
19-10-2009, 21:56
HELEMAAL MEE EENS!!!!!!